ok
2018 előző hónap július következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

2018.03.07. - Hírek

Szilvási Evelin - Héja-nász (Budai Krisztián)

Szilvási Evelin 21 éves ütőhangszeres tanuló közel egy éves projektje céljához ért. Megírta első önálló szerzeményét, elkészítette első klipjét, elindította első sikeres közönségfinanszírozott projektjét, amivel végül nyomdába kerülhetett a kotta, amelyet ő tervezett. Mi motivál egy fiatal zenészt minderre? Ezekről kérdeztük Evelint.

 

Miért kezdted el a darab írását?

Elsőként szeretném megköszönni, hogy figyelemmel követik egy ilyen fiatal pályakezdő életét. Nagyon szeretem hallgatni a vibrafon hangját, megnyugtat és inspirál, számomra a hárfa és a zongora között helyezkedik el könnyedségével és angyalokat idéző hangjával. Őszintén megmondva, magamnak akartam először írni egy viszonylag nehezebb romantikus darabot, miután alig találtam ebben a műfajban szerzeményt erre a hangszerre. A vibrafont jazz játékra 1920 óta használják, később komoly- és filmzenében is helyet kapott, viszont ezen a vonalon aligha alkottak páran. Talán mert a romantikus regények és versek szerelmese vagyok, a nyáron Ady Endre: Héja-nász az avaron -című költeménye adta a témát a darab írásához, hiszen egy szerelmes héja párról szól, kik utolsó nászukat töltik együtt – a darabban megtartottam a szerelem igéző és érzelmekkel teli sodrását, már amennyire sikerült Ady Endre után ezt hangjegyekkel megfogalmazni. Mikor hallgatom, nem tudok másra figyelni, csak arra az elsöprő érzelemáradatra, amit a vers is tartalmaz. Hogy a kérdésre pontosan válaszoljak: azért kezdtem el a darab írását, mert szerettem volna megosztani másokkal is azt az érzést, amit a vers kiváltott belőlem.



Miért választottad éppen a kürtöt partnerként?

Mert ellentétje és kiegészítő hangszíne a vibrafonnak minden tekintetben. A puha és dús „kürthangzás” – amibe Fröschl Éva Lilla, duópartnerem révén szerettem bele – ellensúlyozza a vibrafon fényes, kopogós hangszínét, tökéletes harmóniát alkotva együtt. Mint hangszereket, tulajdonságban nehéz volt őket összeegyeztetni, hiszen a vibrafon 440 hertzre hangolt, míg a kürtöt 443-on is használják. De akár egy jó házasságban, itt is kis kompromisszumokkal, de el tudtuk kerülni a súrlódásokat.


Beszéltél a különleges kotta kialakításról, igaz, hogy a te kezed munkája az egész design?

Igen. Előadóként mindenki ismeri a jellegzetes tanulási mechanizmust: megveszem a kottát, lefénymásolom, fogom a celluxot, és végül összeragasztom az oldalakat. Miért kellene az eredeti kottát betenni az archívumba, ha egyszer használni is lehetne? Nagyon sokat köszönhetek a nyomdának, akik tökéletesen kivitelezték az elgondolásomat, hogy harmonika-hajtással kerüljön bele a partitúra és szólamkotta egy mappaként is használható borítóba, az eredeti és lefordított verssel együtt. Remélem, hogy minél többen fogják használni ezt a kottatervezési módszert, mert sokkal szebbé és használhatóbbá válik maga a papír alapú kiadvány. Másik fontos kérdés a design volt. Szeretem az esztétikus dolgokat, számomra egy dallam nem csak hangi értéket képvisel. Azért szerettem volna ezt a képet használni, mert a rajta viselt ruhának különleges értéke van számomra, hiszen saját magam terveztem egy lengyel nemzetközi versenyre, kalocsai hímzéssel hozva közelebb a közönséget a magyar hagyomány gazdagságához. Hogy miért csinálom ezt? A vizuális eszközökkel lehetőségünk nyílik közelebb hozni a hallgatót ahhoz a zenéhez, ami a szerző és előadó fejében olyan egyértelműen alkot egy világot. Erre figyelek minden egyes hangversenyen, hogy az adott helyzethez képileg is hiteles és maradandó élmény társulhasson. Erre törekedtünk egyébként a videóklipünkben is, érdekes, ebben a műfajban egyelőre a komolyzene nem tudja felvenni a versenyt a pop-világgal. Ne negatívan nézzünk rájuk, hanem vegyük ezt kihívásnak!



Mesélnél a több mint 200% -os fundraising teljesítményedről is, mellyel a kotta nyomtatásba kerülhetett?

Ez azok közé a csodák közé tartozik, amit a Classic FM megosztásának köszönhetek, és mindazoknak a világ minden tájáról, akik támogatták és megvették a kottámat. Az Indiegogo egyik ágaként indult el a Generosity, ahol támogatásokat lehet szervezni bizonyos célok érdekében. Az internet segítségével így több helyre jutott el a kotta, mint bármilyen más kottaárusító cégen keresztül tette volna. Számomra ez a siker egy visszaigazolás, hogy igen is van értelme éjt nappallá téve dolgozni és küzdeni azért, hogy eljusson a szép és a jó az emberekhez ebben a harcokkal teli világban. Hogy ki vagy mi adja az erőt? Nekem Isten, neked a zene, nekik az élmények. Mindenkinek meg kell találni a saját örökké tápláló forrását. Remélem az én zeném is egy ilyen forrás annak aki játszja és hallgatja. Hiszen mi másért csináljuk, ha nem azért, hogy adjunk? Boldogságot, örömöt, szeretetet.


Mit szólt a szakma - láttam, Gordon Stout is gratulált - 
a darabhoz? 

2017. szeptember közepén voltam az Olasz Percussive Arts Society rendezvényén, ahol Gordon Stout és David Friedman is meghallgatta a darabot, nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam, interneten Casey Cangelosi írt még gratulációt, akivel Horvátországban ismerkedhettem meg. Valójában nem beszélhetünk szabályozásokról egy romantikus vibrafon darab esetében, hiszen egyelőre nagyon kevés létezik ezekből, szóval a darab szakmai megítélésénél inkább a vélemények az adott zenei korszak szabályelvűségére - ami kortárs romantikus alkotásnál elég vitatott téma - és a szubjektív véleményekre alapozhatók.

 


Te hogyan értékeled most ezt az egészet? 
Összességében úgy érzem, ha akár egy emberrel többen ismerik általunk ezeket a többnyire zenekarban vagy jazzben használt hangszereket, akkor már elértük a célunkat. Ha valamit adni akarunk, akkor nem nézünk vissza. Az én dolgom ebből annyi volt, hogy átadjam, amit úgy érzem kaphattam másoktól, Istentől. Hogy ez hogy ér oda az emberek szívéhez, vagy odaér-e egyáltalán, már nem a mi dolgunk. Csendben, lélekben úgyis elér ahhoz, aki hallgatja.


Lesz folytatás? 

Készül egy újabb klip, újabb felkérések mindig jönnek, egyelőre egy-két éves távlati terveink vannak. Szeretném, ha tudnánk bővíteni a vibrafon repertoárt egy kicsit más stílusban is, hiszen annyi kiaknázatlan területe van még.