Ritmusra rezegni

Hamar Dániellel, a Muzsikás együttes tagja beszél a gardon zenében betöltött szerepéről. A középkorban Európa szerte a “síppal, dobbal, nádi hegedűvel” való zenélési mód volt elterjedve, azaz nem volt a ritmushangszeren kívül más kísérő hangszer a dallamhoz.
A középkorban Európa szerte a “síppal, dobbal, nádi hegedűvel” való zenélési mód volt elterjedve, azaz nem volt a ritmushangszeren kívül más kísérő hangszer a dallamhoz. Ez a fajta középkori ősi zene valamilyen szinten megmaradt Gyimesben, ahol a sípot – a török sípot – idővel felváltotta a hegedű, a dobot pedig a gardon. Ez a zene a maga monotonitásával és ritmusával szinte transz állapotot idézett elő a táncoló emberekben. Azon a vidéken nagyon kemény körülmények között élnek, az élet zordságát csak a zene teszi elviselhetővé. A zene és a tánc, amiben a gardon ritmusát táncolja ki az ember.

A táncrendben vannak az úgynevezett ropogtatások, amiben a táncos a gardon ritmusára mint egy harmadik hangszer szólal meg. A belépésnek van egy sorrendje, hogy ki mikor következik. Gyimesben egy körben állnak, és középen, egy letett deszkán zajlik a tánc, ide mindig az ugrik be, aki a leginkább olyan állapotban van, hogy neki most ki kell táncolnia magát. És ezt az érzést a hegedű különleges hangképzésén és dallamvilágán túl a gardon lüktetése idézi elő az emberben. Ebben a ritmusban táncolnak és ebben a ritmusban élnek.

Nagyon fontos, hogy a gardon nem egy üresen szóló, hanem egy nagyon pontosan behangolt hangszer, a hegedű egyik húrjára van hangolva, és a két hangszer így együtt rezeg. Sokszor a hegedűnél betesznek egy külön rezgő húrt is a láb alá, ami nem szól, csak rezeg, ezt meg a gardonhoz hangolják.

A mai gardonjátékban a főhangsúlyra jön ki az ütés – erre szolgál a három vastag húr -, a két hangsúlyos ütem között, pedig a csípőhúr szólal meg, mindig késleltetve, mindig egyfajta feszítéssel. Régen azonban az első hangsúly a csípésen volt, ezt hívják régies gardonozásnak. Ma már nem játszik ilyet senki.

Sokszor, ha elhallgat a hegedű, a gardonban még lehet hallani a dallamot. A gardon nem díszít, csak leköveti a hegedűt. Nagyon gyakran van úgy, hogy a két hangszeres férj-feleség. Összeszoktak, és még negyven évig játszanak együtt.