Gyulai Csaba

(AT Ensemble, Trio Calamona, Grencsó Kollektíva , Makám, Kolinda, Nyeső Mari, Arasinda)

Főleg a jazz és a világzene határán mozgó együttesekben vagyok hallható ütőhangszeresként.

Zeneiskolai, középiskolai szinten hegedülni és brácsázni tanultam, érdeklődésem azonban hamar a(z "európaibb" hangvételű) jazz felé vitt. Az ütőhangszerekkel autodidakta módon kerültem kapcsolatba. Mindezek első hangzó lenyomata az AT Ensemble "Alia Terra" illetve "Quant je suis mis au retour…" című lemezei, de ekkor (90-es évek közepe) még a vonós hangszereken (akusztikus-elektomos hegedű, brácsa, gadulka, viola da gamba) való improvizálás érdekelt jobban.

Klasszikus zenei működésem ebben! az időben már inkább kórusénekesként jellemző: a Cantus Corvinus, a Purcell kórus, majd leginkább (és jelenleg is) az A:N:S Chorus és a Voces Aequales énekegyüttes tagjaként főleg a reneszánsz egyházi vokális zenében
szereztem előadói rutint.
Ez az érdeklődés már 1991-ben, az AT zenekarban magával hozta a középkori zenéhez való fordulást, de a különböző népzenék felé való nyitás is ebben a pillanatban történik.

Nagy hatást Jan Garbarek, Eberhard Weber, Pat Metheny, Frank Zappa és főleg az Oregon és Miles Davis jelentettek, itthon a Makám zenéje volt az, amely zenei irányultságomat döntően meghatározta. Az AT elhallgatását követően 1998-ban az újjáéledő Kolinda tagjai közt találtam magam, részese voltam a zeneka! r másfél évtizedes hazai hallgatásának véget vető koncerteknek, ami mai napig nagy
büszkeséggel tölt el. Ez volt az a műhely, ahol végleg az ütőzésre terelődött a hangsúy.

Még ez év végén, az AT és Lovász Irén közös produkciójának folyományaként a Makám hívott, akikkel az énekesnővel közösen három lemezt készítettem, valamint Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban és Indiában turnéztunk. Itteni (valamint kórusos) működésemnek köszönhetően Grencsó István kibővített Kollektívájával is zenéltem, igaz, először csak mint énekes közreműködő (a "7 ének az utolsó mohikánoknak" és "Dream Car" című lemezek így örökítettek meg az unokáknak); koncerteken azonban brácsázom és perkázom is, ami mindig zavarbejtő Jeszenszky György mellett! Makám-beli zerepléseimnek köszönhettem egy nagy (és sajnos csak egyszeri) élményt, Nyeső Mari meghívását "az ő kis bigbendjébe", valamint az autentikus és feldolgozott török zenét
játszó Arasinda együttesben való részvételt is. Ez utóbbiban a derbuka mellett újra előkerült a hegedü is. Mindeközben vokális előadóként is részt veszek kortárs zenei produkciókban, valamint régi felvételekből összeállítva megjelent az AT Ensemble harmadik, posztumusz CD-je ("Archivum"), és az annak folytatásaként értékelhető, kizárólag középkori zenét feldolgozó Trio Calamona "reTrouvere" című korongja. Nagy öröm volt az általam igen tisztelt Juhász Endre hívása új triójába, amivel ugyan szintén csak egyetlen koncertet ‘e9rtünk meg, de ez után jam session-ön játszhattam Szabados Györggyel, ami nem kis feladat és nagy élmény volt

Legújabb és leginkább perkás zenekarom feléleszti a régi közös munkát Lovász Irénnel. Vadonatúj, "Fellegajtó" című lemezén játszom, olyan vérpezsdítő partnerekkel, mint Lukács Miklós cimbalmos, Szokolay Dongó fúvós, Farkas Zoli basszus, Mizsei Zoltán billentyűs. Személy szerint ez az a zenekar, ahol egy olyan pezsgő zenei dialógus részese
lehetek, amire ütőhangszeresként mindig vágytam.
Legújabban – kétirányú érdeklődésemet mintegy szintetizálva – a régizenei ütőhangszer-játék érdekel. Aki ismeri Jordi Savall felvételeit, és rajta a nagyszakállú Pedro Estevan-t, az érti, mire gondolok. Többek között a Custos Consort koncertjein játszom ilyen minőségben.
A hagyományos pódiumzenélés mellett kis bábszínházak zeneszerzőjeként-zenészeként is egyre több feladatom van; ezt nagyon élvezem, mert másként lehet gondolkodni a zenéről, mint egy zenekar esetében, és ez nagyon kreatív dolog.

Hangszereim között Turkish ride, Pearl Firecracker snare, Ősz Róbert-féle udu, Mihály Gyuszi-féle cajon, LP Aspire kongák, szír darbuka, Fehér Karcsi-féle egyiptomi daf-ok, egy öreg Roland SPD6-os percussion pad, és egyebek találhatók.

Kedvenc lemezeim már nem újak, de mindenkinek szívesen ajánlom:

Miles Davis: My funny Valentine – live, 1964.
Pat Metheny: First circle
Lyle Mays: Lyle Mays 1986.
Metheny-Mays: As Falls Wichita So Falls Wichita Falls
Keith Jarrett: Personal Mountains – live
Flairck: Alive
Frank Zappa: The best band you never heard before
Mak_ e1m: A Part
Shakti: A handful of beauty
Jan Garbarek: Wayfarer
Ella Fitzgerald: Sings The Gershwin Songbook – best of.
Andreas Vollenweider: Caverna Magica
Chick Corea Return To Forever: Musicmagic
Oregon: Out of the Woods; Winter Light
Eberhard Weber: Later that evening
Joni Mitchell: Shadows and Light

Elérhetőség:

Gyulai Csaba
Szentkirályi utca 10.
1088
Budapest

Tel: 0620 / 4596939
e-mail: csabagy@freemail.hu
skype: gyulaics1