A groove [3]

Hosszú évek óta győzködöm a tisztelt dobosságot arról, hogy vannak olyan rendszerek, amelyek megkönnyítik a dobolás művészetének elsajátítását. Az egyik legrégebbi könyv erre a célra Marvin Dahlgren „4-Way Coordination” című műve, amely ha az egyetlen oktató tankönyv lenne, akkor is tökéletesen elsajátíthatnánk belőle azokat az elemeket, amelyek a mai értelemben vett doboláshoz szükségesek. Az biztos, hogy a kulcsot ismernünk kell használatához, és ebben a részben ehhez szeretnék segítséget nyújtani.

Mivel témakörünk a groove szerkesztés területére szorítkozik, így csak olyan mértékben mélyülünk el a könyv megismerésében, amennyire lehetőségeink engedik. Azt tudnod kell, hogy van melodikus és harmonikus koordináció, mi ebben az esetben csak a melodikussal foglalkozunk, amelyet más néven lineáris dobolásnak is nevezhetünk. Ez azt jelenti, hogy a hangok mindig külön szólalnak meg, egyszerre kettő ebben az esetben sohasem. A hangszínek és a hangsúlyok, szünetek teszik színessé a lineáris dobolást.

A következőkben egy-két példával szeretném megmutatni ennek a csodálatos rendszernek a lehetőségeit, de arra kérek mindenkit, hogy próbáljon az elv alapján behatolni a rendszer lehetőségeibe, és szerkesszen saját képleteket.

Bizonyára először a kottára révedt éber pillantásotok, és megpróbáltatok kiigazodni rajta. Aki úgy érezte, hogy marhaság az egész, az élete nagy lehetőségét szalasztotta el, de TI, akik most ezeket a sorokat olvassátok, már benne vagytok a „jóban”.

Ha elérkezett az idő az első kottapélda megfejtéséhez, akkor ülj le egy kényelmes székre, egyenes derékkal, lábak kényelmesen elhelyezkedve, „V” alakban, mintha a dobnál ülnétek. Tiszta kezeid nem a zsebedben, hanem két SAJÁT combodon pihen, amíg be nem indul, a minimum harminc perces gyakorlás, ami az első kottapélda kívülről történő elsajátításához vezet.

A második kottapélda már mennyei érzéseket fog biztosítani, ha a kívülről megtanult előgyakorlatot áthelyezed a dobfelszerelésre, és megtöltöd emberi érzelemmel, mert a „Feeling” a legfontosabb, amint ezt már tudjuk. No, és a pontosság. Persze a különböző helyekre tett hangsúlyok fontosak, és az arányok is fontosak, végtagjaink között.

Elképzelhető, hogy gyalázatos merénylet a „b-c-d” példa, de az „Open Hand” típusú dobolás egyre inkább kiszorítja az eddigi keresztező játékstílust. (Billy Cobham, Will Kennedy, Carter Beauford…)

Miután tizenhatodosan már nagy „királyság” van, elkezdheted az egész procedúrát elölről, de „Shuffle” érzettel, hiszen a „Hip-Hop” világa sem lehet idegen számodra, mivel a végcélunk ezzel a rendszerrel az is lehet, hogy megtaláljuk a KÖZTES játékérzetet, ami a triola és a tizenhatod között helyezkedik el, de erről később még értekezünk.

No. Ha idáig minden az előírtak szerint megvalósult, akkor jöhet a harmadik kotta, amelyben rádöbbenünk arra, hogy a tam osztásokkal igen kellemes szólisztikus elemek születnek, a rendszerben rendszerben rejlő lehetőségek kapcsán! (Ezt szépen írtam!) Az már szinte bizonyos, hogy számtalan kombinációt fogsz találni, sőt még olyanra is vetemedhetsz, hogy a tamokon kívül más ütőhangszereket is beiktatsz, mint például a kolompodat. Mindez azonban mit sem ér, ha nem integrálod az eddig tanultakat más groove-hoz, amely lehetőség felvillan a negyedik kis példánkban, de vigyázz, mert csak a kotta picinyke, a kidolgozás már jóval hoszszadalmasabb, viszont elvisz a gyönyörök országába.

Erre már csak hab a tortán az ötödik kottánk, mert abban már teljes szépségében pompázhat a rendszer adta lehetőségek sora. A négynegyedes egységek felezhetők, tehát kisebb egységek is használhatók a harmonikus ritmusok színezésére, sőt, ez a rendszer kiválóan alkalmas a páratlan lüktetésű ritmusok szerkesztésére. A hatodik kottában két újabb kiindulási képletet mutatok be, melyeket az előzőek alapján tudtok feldolgozni, és rájöttök, hogy Ti is kitalálhattok ezek mintájára újabbakat.

A hetedik kotta már előrevetíti az ijesztő felismerést, hogy a lábak más helyekre is kerülhetnek, de erről majd a következő magazinban írok, addig is, keressetek Ti is újabb lehetőségeket, mert a kapu kinyílt beléphettek a szisztematikus dobolás paradicsomába.

Akit érdekel a témakör, látogasson el kurzusainkra, melyekről a HÍREK rovatban értesülhettek.

A novemberi „DRUM-ART 2 FESZTIVÁL” kurzusai hasonló témaköröket érintenek. Természetesen a Dózsa Művelődési Házban lesz.

KOTTA 1-3.
KOTTA 4-5.
KOTTA 6.