Súlypontjáték

A dob kísérőjátéka lehet egyszerű és összetett. Egyszerű akkor, ha nincs több feladata, mint a játéksebesség (metrum vagy tempó) és az ütemezés egyidejű megvalósítása a basszussal együttműködve, egyidejűleg a zenemű szerkezetének megfelelő jelzésével. Ennek érzékeltetésére elég, ha néhány dalt meghallgatnak a Beatles együttes műsorából. Biztos sebességérzék, ütemérzék, elemi zenei hallás és az adott műfajhoz illő kíséretformák (groove-ok) ismerete az alapja annak, hogy ennek a feladatnak megfeleljünk; és persze jó arányérzék is szükséges. Egyszerűnek tűnő igények, aminek valójában nem is olyan könnyű megfelelni. Nem véletlen, hogy a virtuozitás démonával megáldott vagy megvert sztárok nem mindig alkalmasak erre a feladatra.

Összetett a dob kísérőjátéka akkor, amikor egyidejűleg több párhuzamos folyamat, történet van a zenében. Például amikor több hangszercsoport ritmikai többszólamúságot valósít meg. Más esetben a dallam ritmikai tagoltsága kívánja meg a kíséret közbeni súlypontkiemelést a szükséges helyeken. Nagy általánosságban ezt technikailag a különböző színező-beütő tányérok és a nagydob vagy más dobok egyidejű (unisono) megütésével lehet megoldani. Ez az, amit súlypontjátéknak lehet nevezni, kissé leegyszerűsítve a dolgot. A kiemelni kívánt súlypontokat vagy súlypontláncokat (riff, pattern, background stb.) gyakran érdemes, lehetséges, vagy kötelezően kell előkészíteni, illetve kitölteni.

Mindezt az adott ritmikai stílus szellemében és eszközeivel szükséges megoldani. Bonyolult szellemi és technikai feladat. Ilyen szerepekre leginkább a jazzben és a jazzrockban van szükség, ezen belül pedig kiemelten a nagyzenekari játékban. Bizonyos formulák, sémák (pattern) megismerése lehet az első lépés e játékforma megtanulásához, egyidejűleg a megvalósításhoz szükséges célszerű alkalmazott – tehát nem sematikus – kézrendek gyakorlati ismeretével. Mindemellett elengedhetetlenül fontos az elemző zenehallgatás, hallás utáni lejegyzés.

A következő kottapéldákban a leggyakoribb sémák ismertetésével szeretnék segítséget nyújtani dobos barátaimnak.

KOTTA 1.
KOTTA 2.
KOTTA 3.
KOTTA 4.