A Szegedi Konzervatórium ütősei

Vagy ahogy „hivatalosan” nevezik őket: a Szegedi Tudományegyetem Konzervatóriumának ütőhangszeres növendékei, illetve hallgatói. Magyarországon jelenleg három lépcsőben folyik a zenei oktatás (ugyanúgy, mint közismereti téren), alapfokon, középfokon és felsőfokon. Az alapfokú képzést az állami zeneiskolában, ill. magán zeneiskolákban, a középfokú képzést a kb. húsz zeneművészeti szakközépiskolában, a felsőfokú oktatást pedig a budapesti, miskolci, debreceni, szegedi, pécsi és győri zeneakadémián és zeneművészeti főiskolákon kapják meg a hallgatók. Ezekben a felsorolt intézményekben természetesen mindenütt folyik ütőhangszeres oktatás más hagyományos hangszerek mellett.

Az országban két konzervatórium működik: Debrecenben és Szegeden. A konzervatóriumi – egyébként a legrégebbi képzési forma – érdekessége, hogy magában foglalja a tanítás teljes vertikumát. A növendékek jelentkezhetnek hozzánk akár 10 éves korukban. Nyolc előkészítő osztály elvégzése után felvételizhetnek főiskolára, ill. egyetemi ágazatra. (A főiskola négyéves, az egyetem öt.) Ennek elvégzése után tanári diplomát kapnak, elhelyezkedhetnek zeneiskolai, szakközépiskolai és főiskolai tanároknak, illetve az ország szimfonikus zenekaraiban játszhatnak, de természetesen mindenféle zenével kapcsolatos feladatot elláthatnak.

Most néhány gondolatot írok magukról az ütőhangszerekről és az ehhez
kapcsolódó oktatásuk sajátosságáról.

A világon mintegy 4500–5000 féle(!) ütőhangszer létezik. Ezeket a hangszereket a zenetudósok a legkülönbözőbb formában csoportosították. Földrészek szerint (afrikai, latin-amerikai, ázsiai, európai), fajtájuk szerint, milyen anyagból készültek (bőrös hangszerek, fém vagy fa alapanyagú ütőhangszerek). Hangolás szempontjából (hangolt dallamjátszó, illetve határozatlan hangmagasságú hangszerek). Feloszthatjuk stílusuk szerint is őket (klasszikus zene, könnyűzene, népzene stb.).

A sok csoportosításból talán a legutóbbi tűnik alkalmasnak a konzervatóriumi ütőhangszeres oktatásban. A 13 tanév teljes tananyagát természetesen nem írom le részletesen, csak néhány mondatban, hiszen ez önmagában kitesz egy vékonyabb szakkönyvet.

Mint minden más oktatásban itt is figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat. Tízéves korban gondot okoz még a koncentrálóképesség, verőfogás, verőtartás, egyszerű ütögetések, a hangszer alapvető használata. Az egyszerű kisdob gyakorlatokat lassan-lassan bonyolultabbak követik, később dallamhangszereken (xilofon, harangjáték) is megtanulnak gyermekdalokat játszani. Az első négy évben 14 éves – középiskolás – korukig eljutnak a biztos kisdob és egyéb más dob „kezeléséhez” és zongorakíséretes darabokat is játszanak.

Középfokon aztán végigvesszük a klasszikus szimfonikus zenekar ütőhangszereit.
Tehát sok más hangszerrel ellentétben mi tulajdonképpen nem egy hangszert tanítunk. Első évben törzshangszerként kisdobot, második évben üstdobot, harmadikban dallamhangszereket, negyedikben pedig pedig más ütőhangszereket oktatunk. Természetesen ezt nem képzelhetjük el ilyen szárazon, a négy év alatt átfedések vannak, és sok hangszerrel találkoznak a növendékek.

18 éves korban, ha sikeres felvételi vizsgát tesznek, akkor a konzervatórium főiskolai hallgatói lesznek, ahol ugyanolyan rendszerű szakmai képzés folyik, mint bármelyik más felsőoktatási intézményben. Egy óriási különbség azért van. A zene az egy gyakorlati tantárgy, ami azt jelenti, hogy mindennap művelni kell, foglalkozni a hangszerekkel, tehát szorgalmasan gyakorolni. Ez esetenként napi 3–4 órát jelent vagy még többet is. A három három lépcsőt magában foglaló tanulmányok során az elejétől kezdve részt vesznek elméleti oktatásban (szolfézs, zeneelmélet, zeneirodalom, stílusismeret, formatan, stb.) gyakorlati órákon (ütőhangszeres főtárgy, zenekar, kamarazene, énekkar, fúvós együttes stb.) és más egyéb tantárgyakat is hallgatnak (nyelvek, filozófia, etika stb.).

A zenei tanulmányok állandó kísérői a félévi hangszeres vizsgák – amiket vizsgabizottság osztályoz –, a hangversenyek, kamarazenei fellépések, kurzusok, versenyek…

A Szegedi Konzervatórium 1990-ben alakult meg. Egy „új” iskola létrejöttekor több tanár is állást kaphatott, így kerülhettem én is az ütőhangszeres tanszak élére.

Ekkor a hallgatók létszáma még csak hat fő volt, de ez épp elég volt ahhoz, hogy megalakítsuk a Konzervatórium Ütőhangszeres Együttesét. Ez a tény ’90-ben elég különleges volt, mert az ezt megelőző kis létszámú tanszak nem tehette meg.

Az ütőhangszerek sokasága és óriási változatossága lehetővé teszi, hogy különféle összeállításban szólaljon meg az együttes. Lehet kifejezetten dobzenekar, vagy marimba együttes, vagy éppen a kettő keveréke is. Mindig a mű hangszerparkja határozza meg a zenészek létszámát. 12 év alatt természetesen cserélődtek a tagok (hiszen elvégezték a főiskolát) és a régiek helyébe fiatalabbak jöttek. Megalakulásunk óta számos koncertet adtunk Szegeden és az ország több városában. A Nemzeti Filharmónia által rendezett felnőtt és ifjúsági hangversenyek keretében ismeretterjesztő előadásokat tartunk iskolákban, művelődési házakban.

Repertoárunk a barokk zenétől a latin- amerikai zenén át, a kortárs művekig terjed. Néhány zeneszerző, akiktől játszunk műveket, akiket igazán inkább a szakma ismer: Bartók, Varése, Jolivet, Chávez, Joplin, Green stb.

Mire ez a cikk megjelenik már túl leszünk két koncerten.

2002. február 19-én rendezzük meg ez évi Ütős Farsangunkat, amin csupa szórakoztató átiratot, tradicionális afrikai zenét, latin ritmusokat, komoly és komolytalan zenét fogunk játszani. Ahogy én szoktam mondani, ezeket nem lehetne kamarazene vizsgán eljátszani.

A nagy várakozást megelőző műsor vendége lesz Dörnyei Gábor jazz-rock ütős, aki új lemezéről mutat be kompozíciókat. kompozíciókat. Nagyon készülünk a hangversenyekre, az együttes tagjai izgulnak, gyakorolnak, hogy minél jobban sikerüljön, hiszen évek óta jó híre van ennek a rendezvénynek. A Szegedi Nemzeti Színházban minden évben megrendezik a Szegedért Alapítvány díjazottjainak exkluzív gálahangversenyét. Ebben az évben nagy örömünkre meghívtak minket is a hangversenyre, ahol H. Mancini: Suite for Drumset and Percussion Ensemble c. művét fogjuk játszani.

Végezetül álljon itt a Szegedi Konzervatórium ütőseinek névsora, akik az együttest is alkotják. Kormos Zoltán, Laskai Krisztián, Szőke Gábor, Abonyi Attila, Palotás Gábor, Lévai György, Frontó Gábor és Mucsi Gergő.