Kíséretek és szólómotívumok két lábdobbal

A következő oldalakon a készülő, terveim szerint szeptemberben megjelenő, a kétlábdobos technikával foglalkozó dobiskolából mutatok be részleteket.

Az első oldalon olyan kíséretekkel foglalkozunk, amelyekben a lábdobon játszott kettős ütéseket előbb a jobb, majd a bal lábunkkal játsszuk. Az első négy gyakorlat a kíséretek lejátszásához nélkülözhetetlen technikai alapokat mutatja be. Addig ne fogjunk bele a további gyakorlatokba, amíg ezeket hibátlanul nem játsszuk!

Az első nyolc kíséret példában a lábdobon játszott kettős ütések az ütem más-más részében szólalnak meg. Rendkívül jó eredményt érhetünk el velük zenekarban, ha megbeszéljük a basszus és a gitár játékossal, hogy ugyanazt a ritmust játsszák ők is a hangszereiken, mint amit mi a lábdobon. Igen hatásos zenei alapot kapunk!

A 9. gyakorlattól kezdve a kíséretekben különböző pergődob variációkat is találunk. A 9. példa kíséretét jól használhatjuk olyankor, amikor erőszakosabb, „sulykolósabb” kíséretet várnak tőlünk. A 10. példa olyan hatást kelt, mintha a tempót a kétszeresére növeltük volna, a 11. és a 12. példa variációi a funkysabb lüktetésű progresszív rock zenében használhatók jobban, de alkalmazhatjuk őket kétütemes motívumok részeiként is. Nekem például kimondottan tetszenek a 4. gyakorlat és a 11. gyakorlat, valamint a 6. gyakorlat és a 12. gyakorlat alkotta kétütemes kíséretek. A 13. gyakorlat kinézetre szörnyűbb, mint ami valójában. Figyeljük meg, hogy az első három nyolcadban található motívumot ismételjük meg egymás után ötször, a végén pedig egy lábcintányér ütést végzünk, hogy meglegyen a kétütemes frázisunk utolsó hangja. A 14. és a 15. gyakorlatban található tizenhatod pergődob variációkat próbáljuk meg alkalmazni az első nyolc kíséretben is! A 16. gyakorlat első ütemének harmadik negyedétől kezdve ismét egy három nyolcad hosszúságú motívumot ismétlünk. Az ilyen motívumokat polimetrikus ritmusoknak nevezzük.

Egyelőre érjük be ennyi kísérettel, foglalkozzunk egy kicsit szólisztikus elemekkel is! Az első nyolc gyakorlatban egy könnyen játszható félütemes fill egymás után következő jobb, illetve balkezes ütéseit lábdob ütésekkel helyettesítjük.

Gyakorlási módszernek azt javaslom, hogy egy tetszőleges kíséret második ütemeibe játsszuk be a gyakorlatokat, de ne feledjük, hogy a való életben sosem játszunk fill-t minden második ütemben!

A további gyakorlatok a minden rock dobos által igen gyakran használt szólisztikus elemek több változatát mutatják be. Az alkotóelemek a következők: két kéz – két láb (9. példa), négy kéz – két láb (17. példa), hat kéz – két láb (26. példa). A köztes gyakorlatok ugyanarra a „kaptafára” készültek, a szerelésen könnyen megvalósítható variációkat mutatnak be. Az első változat: a kezeinkkel egy tetszőleges dobon játszunk, és akkor megyünk át egy másikra amikor a lábdob ütéseket végezzük (10. 11. 18. 27. példák). A kezeinkkel üthetünk két különböző dobot is (19. 28. példák), üthetjük a dobokat sorban úgy, hogy mindegyikre kettőt-kettőt ütünk (20. 29. példák), megtehetjük azt, hogy az egyik kezünkkel az egyik dobon maradunk, a másikkal szabadon közlekedünk a szerelésen (12. 13. 21. 22. 23. 31. 32. példák), valamint a végső cél az, hogy ne legyenek korlátaink abban sem, hogy a két kezünk szabadon kötöttségek nélkül mozogjon a szerelésünk dobjain. A cél egyfajta egészséges gátlástalanság elérése és, hogy rögzítsük magunkban, hogy milyen mozdulatsorok kényelmesek, melyeket játsszuk könnyen és melyeket nem.

Ez alkalommal be kell érjük ennyivel, a következő alkalommal triolára épülő ritmusokkal foglalkozunk. Addig is jó dobolást kívánok, akiket pedig érdekel a kétlábdobos kotta, figyeljék a pro-drum.hu, a ritmusdepo.hu, valamint a korompay.freeweb.hu internetes oldalakat!