Magyar Kornél – dél-indiai és indonéziai ütőhangszerek – ütőhangszeres

Zenészcsaládból származik, édesapja 1978-óta a Magyar Rádió Bartók adójának vezető szerkesztője. Édesanyja az Ádám Jenő Zeneiskola csellótanára.Nyolc év zongoratanulmányai után, 14 évesen kezdett először ütőhangszerekkel foglalkozni. Az évek során figyelme egyre inkább a távol-keleti ritmika felé fordult, és 1999-ben ösztöndíjat nyert az indonéziai Sekolah Tinggi Seni Indonesia művészeti akadémia tradicionális zenei szakára, ahol a jávai gamelánzene erőteljes, dinamikus nyugati dialektusát tanulmányozta. Mesterénél, Mamat Rahmatnál később Bécsben tanult tovább hangszerén, a kendang nevű jávai kézidobon.

Régi vágya teljesült, amikor 2003-ban először kerülhetett személyes kapcsolatba a dél-indiai zenével. Az alapokat a Budapesten élő ütőhangszeres, Murugan Mohan mutatta be neki, később Nyusztay Ivánnál tanult tovább a dél-indiai mridangam nevű hangszeren, amely funkciójában, jelentőségében leginkább a tabla déli megfelelőjének tekinthető. 2005 végén személyes kapcsolatba került jelenlegi mesterével, Trichy Sankarannal (www.trichysankaran.com), a dél-indiai klasszikus zene egyik nemzetközileg elismert, kultikus előadójával.

Magyar Kornél az indiai és a jávai hagyományos zenék és ritmikai megoldások közti kapcsolatokat keresi, illetve lehetséges alkalmazásukat az európai kortárs zenében. Tagja a Triginta ütőhangszeres triónak (Nyusztay Ivánnal és Szabó Mátyással). Játszott Lantos Zoltánnal, Lukács Miklóssal, Mamat Rahmattal, Monori Andrással, a Syntax Cinema Orchestrával, Szalai Péterrel, Szandai Mátyással, Vázsonyi Jánossal…

A Gramofon zenei magazint gondozó Klasszikus és Jazz Kiadó stratégiai tanácsadója, a Gramofon Zenekritikai Műhely tagja, írásai egyebek közt a Gramofon magazinban és a HVG.hu oldalon jelennek meg.

Triginta együttes demo: Három lépés – Jáva
http://www.freeweb.hu/kanjira/files/3lepes.mp3