DOB-BAN Ritmusfesztivál – Beszámoló

Martonosi György, a dobos fesztiválok nagy ismerője természetesen Csíkszeredán is járt, a DOB-BAN Ritmusfesztiválon, melyről izgalmas kis beszámolt kerekített nekünk, hogy jövőre annak is kedve legyen elnézni a nemzetközi eseményre, aki idén kihagyta a DOB-BAN-t.Négy évvel ezelőtt voltam Csíkszeredában, ahol a Mikó várban éppen színpadot ácsoltak egy népzenei fesztiválhoz. Vágyakozva néztem, és arra gondoltam, hogy milyen jó lenne ebben a gyönyörű környezetben fellépni. Beteljesült a vágyam, mert abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy a fesztivál védnökeként megnyithattam az első DOB-BAN fesztivált, triómmal játszhattam a koncerten és másnap kurzust is tarthattam a Mikó vár Szász Endre termében.

Tizenhárom éve rendezem országos, és eléggé „dobcentrikus” fesztiváljaimat, ezért tudom, hogy mennyi nehézséget kellett annak a lelkes erdélyi csapatnak leküzdeni, amelyik megszervezte ezt a rangos fesztivált. Már korán reggel az eget szemléltük, mert zord felhők tornyosultak az égen, végül a szervezők, a ROLE együttes tagjai úgy döntöttek, vállalják a kockázatot, szabadtéri lesz a fesztivál.

Szerencsére jó döntés volt, mert este hat órakor megszólalhattak a dobok a Mikó vár színpadán, melyet a városban dobosok felvonulása előzött meg.
A megnyitó után a FEHÉRHOLLÓ és a TŰZMADÁR TÁLTOS DOBKÖR tagjai repítettek vissza bennünket az ősi időkbe. Soha nem éreztem igazán ilyen mélységgel a sámándobok hangulatát, de ebben a miliőben, a középkori vár zárt belső udvarában a hangzás, a közeg annyira tökéletes egységet alkotott, hogy ez óhatatlanul átragadt a hallgatóságra, és minden fellépőre is.

Másodikként egy különleges produkció következett, Erdély talán legnépszerűbb dobosa, CSEREY CSABA lépett a színpadra. Világkörüli utazás a dobbal, különböző poénokkal fűszerezve, és mindez igen jó technikai adottsággal előadva. Ez tette felejthetetlenné „Csabcsi” szólójátékát. A dob nagykövetének nevezném ki, mert ez az előadás sok-sok embert nyerhet meg az élőzene számára. Természetes showman, óriási színészi adottsággal.

A SZILAJ DOBKÖR következett a dobshow után, tagjai Magyarországról érkeztek hatalmas, saját készítésű, korhű hangszerparkjukkal.
„A dobkör azzal a céllal alakult, hogy az ősi honfoglalás – népvándorlás kori dobzene hívását újraélje.” A ritmusok, a régmúlt időbe vesztek ugyan, de a tagok saját készítésű hangszereiken felidézik a harcra hívást, a táltos tüzét, a csata zaját… a lüktetést. Monotóniája ellenére izgalmas zene, mely csodás élményt nyújtott.

Ilyen „előfűtött” hangulatban következett a Martonosi Trió koncertje, melyben Csikós Attila gitározott, Almási Kornél basszusgitározott, jómagam pedig doboltam. A trió erre az alkalomra komponált két művet, valamint a Four on Six Montgomery nóta átiratát játszotta el. Stílusunkat talán a világzene és fusion köré lehetne behatárolni.

A folytatásban az ECsD trio érdekes produkciója következett. Az együttesben a világhírű amerikai vibrafonos Eldad Tarmu volt a szólista, Dinu Simon dobokon, Cserey Csaba pedig ütőhangszereken játszott. Tarmu rögtönzésre alapuló játékához érzékenyen simult a két ütős, teljessé téve a közös muzsikálás „ott és most” születő élményét. Tarmu jelenleg Erdélyben él, a Kolozsvári Konzervatórium tanára. Többször koncertezett Magyarországon, kedvenc dobosa Pusztai Csaba.

Az est kiemelkedő eseménye volt Horváth Kornél és Lantos Zoltán koncertje. A két nemzetközi hírű virtuóz nevéhez méltóan muzsikált. Két test, egy lélek érzetünk volt, a közönség megélhette azt a csodát, amit e két művész ezen az estén ajándékozott a Mikó várban.

Látványos tűzzsonglőr bemutatóval zárult az első DOB–BAN Ritmusfesztivál péntekesti koncertje, melyet a Flame Out tűz-zsonglőr csapat adott elő.
Szombaton már délben folytatódott a fesztivál, elsőként a Fehérholló és a Tűzmadár Táltos Dobkör tartott bemutatót az érdeklődőknek, a hangszereket kipróbálhatták az alkalmi sámándobosok is. A Flame Out tűzzsonglőr csapat igyekezett egy-két trükköt megtanítani a népes gyerekcsoportnak, kisebb- nagyobb sikerrel.

Saját dobkurzusomra szép számú, főleg dobosokból álló csapat gyűlt össze a Mikó vár Szász Endre-termében. A kétórás kurzus témaköre felölelte az ütéstechnikai elemek részletes bemutatását, szólt a kézrendek fontosságáról, azok alkalmazásáról. A saját ritmusvilág, belső érzetek, groove elmélet, építkezés, a stílusok, a befogadás fontossága voltak még a két órában érintett témakörök. A kurzust követő hosszú beszélgetés során derült ki, hogy Erdélyben milyen sokan használták a ZENÉSZ-ben megjelent klubok anyagát, és nagyon sajnálják, hogy ezek már nincsenek jelen a magazinban.

A kurzust CSEREY CSABA ritmusháza követte, ahol az ütős csoportos zenélésre tanította a jelenlévőket. Humora, kedvessége ebben az esetben is jó hangulatot teremtett, és ezzel zárult a kétnapos csíkszeredai ritmusfesztivál.

Ritkán ejtünk szót azokról, akik hosszú hónapokon át szervezik a fesztivált, majd a fesztivál napjától szinte alvás nélkül adják szívüket-lelküket ahhoz, hogy a közönség és a fellépő művészek jól érezzék magukat.

A szervezésben aktív résztvevők:

Bodor Emese
Sántha Zsuzsánna
Nagy Tivadar
Nagy Ferenc R.

A kivitelezésben pedig:

Balázs Zoltán
Rákossy Eszter
Péter Attila
Hátszegi Zsolt
Demeter Zsuzsanna
János KinMolnár Éva

Demeter Kati
Ambrus Zsuzsa
Vitos Eszter
Vitos Etelka