Rock alapok

Ebben a rovatban napjaink rock, pop és funk zenéjére jellemző kíséret és fill lehetőségekkel foglalkozunk.Kezdjük nyolcados rock alapkíséretekkel! Nyolcadokat játszunk akkor, ha a mérőütésekhez képest kétszeres sebességgel ütünk. A következő módon számolhatunk: egyet-kettőt-hármat-négyet. Fontos, hogy az első szótagok (tehát az egy-, a két-, stb.) a mérőütésekkel egyszerre szólaljanak meg!

Ha a nyolcadokat rock közegben akarjuk játszani, üssük azokat a zárt lábcintányéron, a második és negyedik negyeden üssünk a pergődobra (ez az első példa kétnegyedes formában). 1. kotta Ezek után próbáljunk lábdob variációkat játszani! A második példától kezdődően egészen a nyolcadikig olyan lábdob variációkat találunk, ahol a pergődob nem üt együtt a lábdobbal, a kilencediktől kezdődően pergődob-lábdob együtt ütésekkel találkozunk. Türelemmel gyakoroljunk, minden gyakorlatot legalább tízszer-tizenötször ismételjünk! Ne vegye el kedvünket, ha egy nap csak egy-két variációt tudunk eljátszani, ez teljesen természetes dolog! A következő nap próbálkozzunk egy másikkal, és így haladjunk fokozatosan! Ha a tizenhat alap variációt variációt hiba nélkül játsszuk, próbáljunk belőlük négynegyedes kíséreteket alkotni! Igen egyszerű dolgunk van, egymás után két különböző variációt játsszunk el! A kottában három ilyen variációt találunk. 2. kotta Mindezek után próbáljunk zenére hasonló kíséreteket játszani. A lábdobbal próbáljunk a basszusgitár ritmizálásával megegyezően játszani! (Természetesen olyan zeneszámot kell választanunk, ahol ez lehetséges! Ne válasszunk egy bonyolult basszus szólamot először!)

Ha már magabiztosan játsszuk a kíséreteket próbáljuk ki azt, hogy a jobb kezünket a kísérőtányérra tesszük és a bal lábunkkal a pergődobbal együtt ütünk. 3. kotta Ha hibátlanul megy a tizenhat alap, játszunk a bal lábunkkal negyedeket, ha így is mennek a gyakorlatok játszunk a bal lábunkkal nyolcadokat is!

Eddig a jobb kezünkkel a nyolcadokat egyenletesen játszottuk. Ez közepes tempóban jól szól, de gyorsabban játszva gépiesen hat. Gyakoroljuk a kíséreteket úgy is, hogy az első, a negyedekre eső nyolcadokat hangsúlyozzuk! 4. kotta A hangsúlyos hangokat játsszuk a lábcintányér szélén a verő szárával, a hangsúlytalanokat a verő fejével a lábcintányér tetején. A hangsúlyozott nyolcadokat játszhatjuk a kísérőtányéron is, ebben az esetben a hangsúlyos hangokat üssük a tányér kupoláján, a hangsúlytalanokat a lapján. Ne feledjük, az összes kíséret alapot játszszuk el az összes bal láb szólammal együtt! Ez összesen negyvennyolc féle variáció! Ne sajnáljuk rá az időt, gyakoroljuk ki rendesen az összeset!

Ezek után tovább színesíthetjük a kíséreteinket lábcintányér emelésekkel. 5. kotta A két legegyszerűbb mód az, ha a bal lábunkkal a második és negyedik negyedre, vagy az összesre ütünk, ezáltal a lábbal játszott hangok előtti nyolcadokon a felemelt lábcintányéron játszunk. Ezeknél a kíséreteknél ne alkalmazzuk a hangsúlyozott nyolcadokat!

A kíséretek után nézzünk fill, azaz rövid szóló gyakorlatokat! 6. kotta Az első gyakorlatcsoportban negyedeket és nyolcadokat használunk. Első lépésben játsszuk el az alapul szolgáló sort a pergődobon. Ha hibátlanul megy, játsszuk el mint fillt, először úgy, hogy sorba ütjük a dobokat: az első negyeden a pergőre ütünk, a másodikon a felső tomra, a harmadikon a középső tomra, majd a negyediken az álló tomra. Alkalmazzunk más ritmikai gyakorlatokat is alapul, majd próbáljunk filleket improvizálni a fentiek szerint negyedek és nyolcadok felhasználásával. Alkalmazzuk a három ütem kíséret – egy ütem fill szerkezetet.

A következő fill alkotási módszerünkkel az alapul szolgáló ritmikát, a két kezünkkel együtt ütve az álló tomon és a pergődobon játsszuk. Alkalmazzuk a fentebb tárgyalt gyakorlási módszereket. Színesebbé tehetjük az ilyen filleket úgy, hogy a bal kezünket a pergődobon tartjuk, a jobbal szabadon üthetünk bármelyik tomra, vagy úgy hogy felcseréljük a két kezünk szerepét, ebben az esetben a jobb kezünkkel az álló tomot ütjük. A lábdobot is használhatjuk, üssünk vele azokon a nyolcadokon, amelyeken nem játszunk a kezeinkkel.


A második fill gyakorlatcsoportban nyolcadokat és tizenhatodokat használunk. 7. kotta Az első fill alkotási módszer ugyanaz, mint az előbbiekben, sorban ütjük a dobokat. A második esetben a nyolcadokat a tomokon, a tizenhatodokat a pergőn ütjük. Gyakoroljuk úgy is, hogy a tizenhatodokat „papamama” (jobb-jobb-bal-bal) kézrenddel játsszuk! Az utolsó gyakorlatban a „papa- mama” kézrend jobb-bal-láb-láb-ra módosul, a nyolcadokat együtt ütésekkel ütésekkel játsszuk. Ha olyan ritmikai gyakorlatot alakítunk át szólóra, amelyben az utolsó negyedben tizenhatodokat játsszunk, ne alkalmazzuk rá a jobb-balláb- láb kombinációt, hanem csak váltott kézzel játszunk, hogy a kíséret első hangját kényelmesen tudjuk lábdobbal játszani!

Remélem érdekesnek, használhatónak találjátok a fenti gyakorlatokat! Jó gyakorlást!