Latin-amerikai ritmusok

Ebben a rovatban afrikai eredetű, Kubában, Brazíliában és a Karib szigetvilágban játszott ritmusokat ismerünk meg. Lényeges tudnivaló róluk, hogy különféle ütőhangszerek szólamait utánozzuk a dobszerelésen. Mivel az összes szólamot lehetetlen egyszerre megszólaltatnunk, ezért egy zenei stíluson belül többféle kíséretet alkalmazhatunk. Fontos, hogyha ütőhangszeressel együtt játszunk, úgy válasszuk meg a szólamainkat, hogy ne játsszuk ketten ugyanazt, inkább egészítsük ki egymást.

Most első alkalommal a „latin” ritmusok közül a kubai cha-cha-cha-t vesszük szemügyre.

A cha-cha-cha egy tánc és zenei stílus, amit Kubában az 1950-es évek elején hoztak létre. Az elnevezés a táncosok lába által keltett hangot utánozza. Jellegzetes ütőhangszerek: a cha-cha kolomp (kis méretű, magas hangú kolomp), timbales (az üstdob kubai variációja), a kongák, maracas („rumbatök”) és a guiro (kivájt, bordázott tökhéj, amit fel-le húzott pálcával szólaltatnak szólaltatnak meg).Természetesen a kottakép nem tudja illusztrálni, hogy miképpen hangzanak a különböző ütőhangszerek, ezért nagyon fontos, hogy hallgassunk meg valamilyen felvételt vagy nézzünk meg egy latin zenét játszó zenekart, hogy legyen valamiféle elképzelésünk arról, hogyan hangzanak a szólamok.

Az 1. példával könnyű dolgunk van, játsszunk a cha-cha kolompon negyedeket. Egy szám refrénjében vagy valamilyen hangszer szólója alatt játszhatjuk ezt a szólamot a ride tányér kupoláján.

Ezután nézzük meg a lábdob variációkat! A 2. példa a leggyakoribb, legegyszerűbb, és leginkább autentikus hatást keltő. A 3. példa a bőgő vagy basszusgitár szólamával játszik együtt (a basszus szólam neve: „tumbao”, ugyanez a neve a kongán játszott alap szólamnak is). A 4. példa lábdob szólama jól használható kevésbé tradicionális közegben vagy ahol a szinkópáltabb lábdob szólam zavart okozhat. Az 5. példa a 3. és 4. példa ritmusait egyesíti.

A következő példákban a bal kézzel játszható variációkat vizsgáljuk meg. A 6. példa a konga tumbao szólamát ülteti szerelésre. A magas csapott („slap”) hangot a káván fektetett verővel ütött hang („rim click”), a tompítatlan hangokat a felső tomon ütött hangok helyettesítik. Egy bonyolultabb szólam a 7. példa. Nem könnyű! A bal kéz káva ütése után rögtön az álló tomra kell ütnünk! A kubai stílusok legfontosabb ritmikai eleme a „clave”. A szó spanyolul kulcsot jelent, és van ilyen nevű hangszer is („claves”, magyarul általában „tikfá”- nak hívják), és két változata van a rajta játszott ritmusnak a son és a rumba clave. A clave szólamot játszhatjuk a pergődobon fektetett káva ütésekkel. 8. példa. A két ütemet felcserélhetjük attól függően, hogy melyik változat illik az éppen játszott zeneszámhoz. (Ez egy fontos dolog! Egy későbbi számban erről még lesz részletesebben szó!)

Jellegzetes kubai hangszer a guiro. Szólamát a lábcintányéron játszhatjuk. A 9. példában a jobb kéz játssza, a bal kéz pedig az alap konga tumbao szólamát. A 10. példában a bal kéz játssza a guiro szólamot, a jobb kéz negyedeket üt a cha-cha kolompon. A 11. példa a konga szólamból származó két felső tom hangot kombinálja a guiro szólammal. A 12. példa szólama közelebb áll a guiro tényleges hangzásához, de a bal lábunknak nehezebb dolga van!

Fontos, hogy tudjuk játszani bármelyik jobb kéz szólamot, bármelyik bal kéz és bármelyik láb szólammal együtt! Ez természetesen több gyakorlást kíván, de a kapott eredmény megéri a fáradságot! Jó gyakorlást!