Kétlábdob(1): ALAPOK

Remélem sok olvasónk örömére szolgál, hogy a mostani számtól kezdve külön rovat foglalkozik kifelyezetten a kétlábdobolással. Cikksorozatommal igyekszem megmutatni a kétlábdobos technikák lehetőségeit a legkülönbözőbb zenei stílusokban. Vinnie Paultól Dave Weckltől, Carter Beaufordtól, Mike Portnoytól, Virgil Donatitól, Louie Bellsontól stb más-más kétlábdobos ötleteket leshetünk el.

Tőlük – és még sok-sok más zseniális dobostól – származó példákkal szeretnék rámutatni, hogy hogyan használhatjuk izlésesen fillekben, szólókban és kíséretekben a kétlábdobot. Mint mindíg, most is induljunk az alapoktól. (Balkezes dobosok a gyakorlatok kéz és lábrendjeit fordítsák meg.)

Az 1., 2., 3. példában szereplő gyakorlatokat először jobb majd bal lábbal gyakoroljuk. Érdemes először ütemenként lassú tempóban gyakorolni. Ha már kellően stabilan tudjuk játszani külön- külön az ütemeket, próbáljuk meg egyben eljátszani. – Vigyázzunk, hogy sose legyen merev a mozdulat. A sarok lehetőleg legyen enyhén elemelve a pedáltól.

A 4–13. példák, szimpla és dupla ütésekből kombinált lábrend gyakorlatok, melyek kitünően alkalmasak a kontroll készségünk fejlesztésére.

A 14. gyakorlat nyolcados, a 15–19. gyakorlatok tizenhatodos, a 20–22. gyakorlatok triolás váltott lábdobra (JBJB) épűlnek. A triolás gyakorlatoknál figyeljünk arra, hogy az első illetve a harmadik negyed jobb,míg a második és a negyedik negyed bal lábbal indul!


A 23–27. gyakorlatok a J-kéz B-kéz Jláb B-láb figura legegyszerűbb nyolcados, tizenhatodos, triolás felhasználásai.

A 28. gyakorlat a J-kéz B-kéz J-kéz Bkéz J-láb B-láb fill elem triolaként, míg a 29–31. gyakorlat ugyanez tizenhatodként. (Próbálkozhatunk más kézrendekkel is.) A 32–33. és a 34–36. gyakorlatok az egy kéz, két láb elemre épülnek.( Érdemes a gyakorlatokat más-más kézrenddel is gyakorolni. pl.: – J J J J…– BBBB … – J B J B…–B J B J … – J J BB…– BBJJ… stb.)

Ha már kezdenek a gyakorlatok életre kelni, (stabil tempó, gördülékeny, feszültségmentes játék, stb.) próbáljunk a fill elemekbe hangsúlyokat tenni és kísérletezzünk osztásokkal! A 37–54. gyakorlatokban az osztáslehetőségeket tekinthetitek át két ütőfelület között (pl.pergő-felsőtam).

Érdemes a kíséret gyakorlatokat egész komoly tempóig felgyorsítani néhány hónap alatt. (A tizenhatod alapúakat legalább 150-es a triolásokat legalább 100-ig.)

Őrült fanatikusoknak annyit, hogy Virgil Donati 200-as tempón szólózik JBBJ lábrendű tizenhatodokra.

Sok kitartást és türelmet kívánok a gyakorláshoz!