Seprűjáték

A dobseprű általános játékmódja a dobverőével megegyező. Különleges módja a kisdob-bőrön végrehajtott különböző rajzolatok, nyomatékkal vagy anélkül végzett csúsztatások, húzások és csapások segítségével történhet, nagy változatossággal.

A rajzolatok szerepe egyenletes, vagy ritmizált „HÁTTÉRZAJ” képzése. Ez megtörténhet csak az egyik, vagy mindkét kéz segítségével. Amennyiben az egyik kéz „rajzol”, eközben a másik „kiütött” ritmust játszhat.

A rajzolatot végrehajtó kéz egyidejűleg úgynevezett „csapott” ütésekkel ritmizálhat. Ezen összetett, bonyolult játékmódok elsajátítása puszta leírás és rajz alapján nemigen lehetséges. Szinte kizárólag megfigyelés és utánzás alapján történhet. Azokat a játékmódokat, amelyek során a rajzolat egynemű, egyenletes háttérzajt eredményez alaptechnikáknak, amelyekben pedig nyomatékkal vagy csúszásokkal eleve ritmizált, karaktertechnikáknak nevezhetjük.

Az itt közölt öt rajzolat egy alaptechnika családot alkot. A jobb kéz szerepe megegyező a cintányéréval, tehát a mindenkori vezetőritmust játssza. Pl. stb. A bal kéz a körcikk (lásd 1., 2. típus), illetve az elliptoid (lásd 3., 4., 5. típus) rajzolása közben csapott ütésekkel, illetve csúsztatásokkal díszíthet, amely ritmikák a swingkíséret kisdobjátékával megegyező szerepűek. Ez a öt játékmód jól alkalmazható gyors játéksebességek esetében.

A legnehezebb a csapott ütések helyzetének megtanulása az oda-vissza mozgás közben. Beidegzésük nagy türelmet, hosszas gyakorlást kíván. Jimmy Cobb és Jack de Johnette is alkalmaz ezekhez hasonló játékmódokat.

A seprűjáték egyik legnagyobb művésze a hatvanas években aktív Larry Bunker ütős-vibrafonos volt. Többek között Bill Evans-szel, Garry Burton vibrafonossal készített felvételeket, sőt még Miles Davis-szel is játszott. A dobseprű általános játékmódja a dobverőével megegyező. Különleges módja a kisdob-bőrön végrehajtott különböző rajzolatok, nyomatékkal vagy anélkül végzett csúsztatások, húzások és csapások segítségével történhet, nagy változatossággal.

A BBC londoni stúdiója 1966-ban egy koncertfilmet készített Bill Evans triójával, amelyben akkor Chuck Israel bőgős és Larry Bunker játszott. Ezt a filmet a francia Music TV is többször lejátszotta. A közel kétórás koncerten, amelyen Bill Evans életművének talán legszebb darabjait játszotta el Larry Bunker szinte végig seprűvel kísért, illetve szólózott. Különleges élmény volt számomra. Ajánlom minden jazzkedvelő és a seprűjáték seprűjáték iránt érdeklődő dobosnak, mindennemű zenészeknek, nem zenészeknek és egyáltalán…!

A seprűjáték az alkotó fantáziának is tág teret nyithat. A tanult formák mellett bátran kísérletezzünk, maszatoljunk a bőrön. Biztos kijön belőle valami jó is.

A legszebb hangja általában a fémszálas seprűnek van, de mivel eléggé sérülékeny, kezdőknek műszálas típust javasolok. A Professional L. P. Brush bármely típusa megfelelő. Vásárlásnál ellenőrizzük, hogy a szálak rögzülnek-e a nyélben, mert ha már hazavittük, nem cserélik ki. Ezt gyengéd húzkodással megtehetjük. A műanyag nyél törékeny, ezért a kávaütést kerüljük. Ajánlatos a nyél két végét védőtekercseléssel ellátni.