Terülj, terülj asztalkám!

Azután, hogy a Roland megalkotta a forradalmian új TD-10 Virtual dobját, és egyre tökéletesebb hangszerekkel elégíti ki a dobosokat, nem kell csodálkozni azon, hogy korábban népszerűvé vált hangszereit is a V-Drum sikereit felhasználva fejlesztette tovább. Az SPD-20 is csak formájában hasonlít elődjére az SPD-11-re.Az SPD-20 továbbra is mint Percussion Pad szerepel a Roland kínálatában, de a TD-10 Virtual Drum fejlesztéseinek nyomán sok olyan egyéb funkció kapott helyet a hangszerben, amelyek megismerése után nem csak a percussion irányzatban működő zenészek – a dobosok mellett – hanem a dance műfaj kedvelői számára is érdekesebbnek mutatkozik.

Az SPD-20 szinte csak formájában hasonlít elődjére. Nyolc dinamikus ütőlappal rendelkezik és ugyan úgy illeszthető hozzá négy különböző egyéb ütőfelület ill. trigger, melyek közül egy választható Hi-Hat controller funkcióra is. A már ismert PD-5-7-9 illetve az FD-7 és KD-5-7 érzékelők valamint az új PD-100- 120 és PD-80-80R ütőlapok közül bármelyik használható a hangszer k i e g é s z í t é s e k é n t . Utóbbiak közül a PD-120 és a PD- 80R lehetővé teszi, hogy a kávára külön két hangot is programozhassunk, így ha Hi- Hat kontroll funkcióra FD-7-et és a nagydob megszólaltatására KD-7-et használunk, akkor a nyolc ütőlap mellé további nyolcat tudunk hozzá rendelni. A nagydob triggerek láncba is fűzhetők így kétlábdobos játék is lehetséges. De ugyan ezt egyszerűbbé tehetjük a KD-120 és a KD- 80 használatával. Újdonság, hogy a bemenetekre közvetlenül dinamikus mikrofon is illeszthető. Ez az alkalmazás lehetővé teszi, hogy akár akusztikus dobon történő játékkal is megszólaltathassuk az SPD-20 hangjait, vagy egyéb, más gyártók által készített ütőfelületek alkalmazásával. Következésképpen nem szükséges lecserélni az akusztikus dobunkat, hanem azzal együtt is remekül tudjuk használni.

Az SDP-20 több mint 700 különböző 16 bit-es hangmintát rejt magában, az akusztikus dobhangzásoktól kezdve az egyéb ütőhangszereken át az elektromos hangzások és effektekig. Ezen hangoknak több mint 2/3-a teljesen új, az SPD-11-ben nem volt megtalálható. Az új és sokkal életszerűbb akusztikus hangok mellett a dance hangszínek széles skálája a legfigyelemreméltóbb, melyeknek köszönhetően tökéletes színpadi és stúdió kiegészítője Roland Dance Gear szekciójának vagy elektromos dobjainak. Ma már egy ritmushangszernél alapkövetelmény a beépített groove-ok megléte. Nem kivétel ez alól az SPD-20 sem. A dzsungelben rohamozó elefántcsordát eszünkbe juttató hangzástól a lágy jazz jellegű kíséreten át a Bobby McFerrin hangját utánzó scat mellett még a Távol-Keleti szitár zenekar hangzását is m e g t a l á l – h a t j u k groove készletében, és ez még nem minden. A groove-ok a megütés után nagyjából négy ütem után folyamatosan elhalkulnak, de megfelelő programozás segítségével másik ütőfelület érintésével azonnal meg is állíthatjuk őket. Szerintem lehetett volna a meglévőknél több groove-ot is beépíteni a hangszerbe, de lehet, hogy ez kevésbé hatott volna inspiráló jelleggel az egyéni kreativitásunkra. A groove-ok a tempó megváltoztatásával hangolhatóak a megfelelő hangszínre, de természetesen a Dance Gear többi hangszere segítségével a minták másképpen is felhasználhatók.

Új hangszercsoportok kaptak helyet a hangszerben, azzal a céllal, hogy a world music-ot játszó zenészek is kedvükre csemegézhessenek a hangszínek között, melyek éppen egzotikus jellegüknek köszönhetően a dance műfajban is hasznos segítői lehetnek a felhasználónak. felhasználónak. Az új hangszíncsoportok a következők: Indiai, Afrikai, Ausztráliai, Japán, Koreai és DélÁzsiai. A melodikus hangszerek körében is igen sok új hangszínt fedezhetünk fel, melyek az előbb felsorolt csoportok szerint külön vannak osztályozva.

A hangszíneket az SPD-11-nél már tapasztalt módokon lehet editálni de a korábbi 64 program hely helyett 99 program helyen lehet őket elmenteni. A zökkenőmentes színpadi használat elősegítésére programláncokat is létre hozhatunk, így az egymástól távoli programokat is egy gombnyomással válthatjuk többször is egymás után, akár nóta közben is zökkenőmentesen. A SPD-20-ban is megtalálható Layer funkció használatával különböző dinamikai érzékenységek alkalmazása mellett akár két különböző hangot is megszólaltathatunk egy ütőlapon. Az így létrejött hangokat a beépített (on-board) effektek alkalmazásával – Reverb, Delay, Chorus és Flanger – tehetjük életszerűbbé vagy szükség szerint érdekesebbé.

Összefoglalva: az SPD-20 egy olyan hangszer, amely tökéletesen ötvözi magában a percussion csoport és az akusztikus dobok alapvető tulajdonságait, valamint a modern dance műfajhoz elengedhetetlen hangszíneket. Kis méretének köszönhetően ideális kiegészítője bármilyen akusztikus – vagy elektromos – felszerelésnek, de kiegészítőkkel ellátva önmagában is megállja a helyét. A hangszínekről pedig mindenki maga mondjon véleményt. A magam részéről ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy használom és tetszik.

+ nagyon sok új hangszín több programhely beépített groove-ok
– melyekből lehetett volna több is