9.0 Konklúzió

Pontokba szedve a következő hasznos tényeket szögezhetjük le, melyek mindenképpen megfontolandók egy jól rezonáló, sokoldalú dob tervezésekor:

 

  •  A dob közepesen vastag legyen, mivel ezek a legkiegyenlítettebben reagáló dobok.
  • A dobtest tömör anyagból készüljön a lehető legkevesebb ragasztó mennyiség felhasználásával (pl a Barrel vagy Solid Shell technikákat alkalmazva, vagy mindkettőt)
  • A rezonáló képesség növelése érdekében a dobtest ne tartalmazzon sok fúrást. Pl a feszítő babák ne közvetlenül a testbe fúrással legyenek rögzítve.
  • 10 darab baba használata esetén igen könnyű és pontos lesz a dob hangolása.
  • Szimmetrikus ventilláció legyen alkalmazva az egyenletes légnyomás csökkentés érdekében.
  • Ha a légréseket a test nem rezonáló pontjaihoz fúrjuk, akkor minimalizálhatjuk ezek hangtompító hatását.
  • A többi fával összehasonlítva legideálisabbnak a kőrist találom rezonanciája, sokoldalúsága, és magasabb, teljesebb hangzása miatt.
  • Elsősorban akusztikai jellemzői miatt (világos,meleg) a Ridged fa kávát tartom a legideálisabbnak, mert a test meghossszabbításaként is felfoghatjuk, rezgési tulajdonsága hasonló.
  • A bearing edge bevágási szöge 35 és 45 fok között a legmegfelelőbb, mert így szárazabb, rezonánsabb a keletkező hang, a jelenleg piacon található dobokkal összehasonlítva.
  • A hangszer külseje lakkozás mentes és egyéb ‘csomagolóanyag’ mentes kell, hogy maradjon, így ezek sem módosítják a végső hangzást.
  • A dobtest méretét és mélységét úgy kell megválasztanunk, hogy a dobtest megfelelően érzékeny és sokoldalú legyen. Mivel egy jól rezonáló dobot próbálunk megalkotni, a mélységnek és szélességnek egymással megfelelő arányban kell lennie, hogy négyzet colonként egyenlően áramolhasson a levegő. Ahogy egy kis mélységű dobtestnek sokkal élesebb, fényesebb hangja lesz, a mélyebb dob mélyebb hangzást eredményez. Ezért meg kell találnunk az arany középutat, ami az átlagos 4.5 – 6.5 col között van.
  • Egy egyenletesen kerekített sodrony ágy lehetővé teszi, hogy a sodrony 100%-osan kapcsolódjon az alsó bőr fejéhez, így érzékeny pergő hangzást erdeményez.

 

Mindezen szempontokat kielemezve birtokába jutottunk egy a jól hangzó, rezonáns hangszer
megépítéséhez szükséges alap köveknek.

 

Disszertációm célja egy új, sokoldalú dob megalkotása a fenti pillérek alapján. A következőkben szeretnék képet adni tervezetemről, mely véleményem szerint egy teljesen új, egyedi, sajátos hangzású dob.

 

A sok újítás és a dob felszerelés fejlesztése ellenére a bátyám segítségével felállítottunk egy olyan újfajta koncepciót, mely csökkenti a hangelhalást és növeli a rezonanciát a lehető leglogikusabb és természetesebb módon.

 

Koncepciónk lényege a test és rögzítő baba egyesítése egy farétegből, a test egyetlen törzsből van kifaragva és “érintetlen”, “kezeletlen”, tehát a lehető legkisebb mértékben gátlódik a rezonancia. A következő lehetőségek közül választhatunk:

 

  1. Egyesíteni a testet a külső fagyűrűvel, ami a rögzítő szerkezetet tartja.
  2. Valamivel vastagabb, tömör fa testet alkotni és kivágni benne egy barázdát, melybe a fa vagy fém rögzítő babákat be lehetne csúsztatni.
  3. Egyesíteni a testet és rögzítő babákat és egy darab fából faragni ki ezeket.13

Mindezek közül a harmadik opció tűnik a legideálisabbnak, mivel így semmiféle ragasztó anyagra nincs szükség, ami gátolhatná a rezonanciát, mert a test teljesen szabad és érintetlen. Kutató munkám alapján joggal feltételezhetem, hogy mind a fenti tények, ultimális alapanyagok és építési módszerek egy olyan dob létrehozásának lehetőségét rejtik magukban, mely a maga nemében unikum és eddig nem létezett.

 

A dob elkészítése jelenleg folyamatban van. Disszertációm a dob megalkotásához szükséges elméleti kérdéseket tárgyalta, mint a Bolygó drums© dob mögötti koncepció alappilléreit.

 

 

 

13 A rajzokat Bolygó Bálint készítette.