4.0 A pergődob felépítése ( és a doboké általában )

Ahhoz, hogy a megfelelő hangzás eléréséhez jól kiválasszuk a megfelelő anyagot, ismernünk kell a dobok tulajdonságait.

 

A megépítés módja nagyban meghatározza a hangzás minőségét. Alább látható egy lista, mely tartalmazza azokat az alap faktorokat, melyek befolyásolják a hagszer hangját, valamint ad egy rövid áttekintést az építésről:

 

Minél durvább a belseje, annál kevésbé rezonáns a dob. Mint ahogy például a falra tett szőnyeg, megtöri és beszívja a hangokat.

 

Vékony anyagok rezonánsabbak. Könnyebben ingerelhetők, mert kevesebb a tömegük, ezért jobban rezonálnak.

 

Minél élesebb a bearing edge széle (a bearing edgeről reészletesen a későbbiekben), annál magasabb felhang rezonánsok jelennek meg.

 

Minél kevesebb akadályozó tárgy van belül a testben, annál könnyebben és szabadabban rezonál a dob. Más részről, ha van a dob belsejében erősítő gyűrű, rövidebb lesz a rezonancia idő és több közép frekvenciájú hangnak van tere. Az erősítő- vagy ellengyűrű tompítja a dob rezonáló képességét, így kicsire redukálja az alacsony és magas frekvenciájú hangokat. Így a gyűrű nélküli dobtest rendszerint fényesebb hangzású vagy több magasabb frekvenciájú hang szólal meg. A vékony, szintén gyűrű nélküli dobtest, erősíti az alacsony frekvenciájú rezonánsokat is.

 

Amit akarunk, az egy “jobb” hangzású dob – az üzleti hírveréssel ellentétben – az olcsóbb nem feltétlenül jelent alábbvalóságot. Az olcsóbb dobok általában “száraz ütés” hangzásúak a használt fa minősége miatt. Felvétel céljára ez lenne az ideális, mert kevesebb felhang jelenik meg.

 

Ha a fent említett “szabályok és tények”-et mind figyelembe vennénk és követnénk a dob készítéskor és vásárláskor, akkor egy jobb hangzású dobot alkothatnánk vagy vehetnénk.

 

Mivel az a célunk, hogy egy olyan dobot alkossunk, ami megálja minden tekintetben a helyét bármely zenei stílusban, fából ajánlatos építeni. A fa a legmesszemenőbben a legképlékenyebb anyag, amivel változtatható a hangzás. Mint ahogy más hangszerek esetében is, a fa tulajdonságai miatt hallunk kellemes hangzást. Más anyagokból is készülnek hangszerek, például fémből, bambuszból, műanyagból, de egyes hangszerek esetében, mint az évszázadokon keresztül bebizonyosodott, a fa a legmegfelelőbb. Mindazonáltal, ez az az anyag, amely minden műfajban jelen volt/van a zenei iparban. Hiszem, hogy ezen project legmegfelelőbb materiálja is a fa. Mindezeken felül a tudomány is bebizonyítottta, hogy akkusztikailag a fa a legérzékenyebb. Igaz, hogy vannak társaságok, melyek fém és műanyag dobokat készítenek, de mi a fára fókuszálunk.

 

Bizonyára senkinek nem hangzanak idegenül az olyan fa nevek, mint hárs, luán, juhar, nyír, bükk, falkata, fülöp szigeteki mahagóni, vagy az afriakai mahagóni. Ha némelyik idegenül is hangzik, azért legtöbbünk ismeri a juhar, mahagóni, nyír vagy bükk fát. Tudjuk miért ezeket használják? Sok dobos valójában elsiklanak a fa szerepe fölött, nem igazán vannak tudatában a fontosságának. A hangzás mindig szubjektív. A gyártók marketing koncepciója olyan tévútra vezethet bennünket, hogy a drágább jobb. Valójában a gyártók különböző árkategóriára alakít ki dobfelszereléseket.

 

Ebben a fejezetben tisztázni fogom, miért drágábbak egyes dobok. Mint a bútorok is, gyakran semmi köze az árnak a funkcióhoz, hanem inkább a hangzáshoz és a kivitelhez. Az emberek sokmindent feltételeznek a dob fáról és annak a hangra gyakorolt hatásáról.

 

A leggyakoribb feltételezések a következők:

 

  • A dob belső felülete az, ami leginkább befolyásolja a hangzást. Ezalatt azt értem, hogy a dobtest alkotásakor a belső réteg juhar, akkor az juhar dobnak fog hangzani. Ez enyhe túlzás, de a belső nagyban befolyásolja a hangzást.

 

  • A dob külső felülete az, ami leginkább befolyásolja a hangzást. Nem számít miből van a belső, a külső felületek lesznek meghatározók a hangszínnél. Ez is így enyhe túlzás, de a külső is nagyban befolyásolja a hangzást.

 

  • A test egy fajta anyagból készüljön, például csak juhar, vagy csak bükkfa rétegek és a dob az adott fa sajátosságainak megfelelően fog szólni. Ez nagyrészt igaz, de a a rétegek vastagsága, kötöttsége, stb…nagyban befolyásolja a hangzást.

 

  • A dobtest egyfajta szilárd anyag kell, hogy legyen. Ez lehet a legfontosabb megállapítás, hiszen ebben az esetben a fa sajátosságainak megfelelően, természetesen szólalhat meg. Néhányan kifaragtak egy fánk alakú mélyedést egy nagy fatörzsből, ami a vastagságától függően gyenge pontokat kreálhat a dobtestben és sok hulladékot. Így az anyagok hajlítása talán a legjobb megoldás és nyilvánvalóan vastagabb anyagot hajlítani tovább tart és nagyobb ügyességet igényel, ennélfogva ez drágább.

 

Hogy megváltoztassuk a hangzást, meg kell változtatni a szerkesztési módot. Bár vannak különböző kávák, mégsincs olyan sokfajta. A gyártók többsége ugyanazt az alapanyagot használja, hasonló koncepciók alapján, néhány kivételtől eltekintve. A felszerelés és kiegészítők funkciója általában ugyanaz, bármely gyár terméke is legyen, és a dizájn – mint hozzáadott érték- az, ami folyamatosan változik.

 

Egy gyártónak érdemes a fánál kezdenie a vizsgálódást, ha terméke továbbfejlesztésére gondol (hang, kinézet, ár). Ha könnyebb a gyártás, olcsóbb a termék, és a változtatás nem hátrányos a hangra és a külsőre nézve, akkor célba értünk.