1.1.2 Az európai hatás – Áttekintés a dob történetéről

Az európai háborúkban a különböző ritmusokkal parancsokat adtak a katonáknak (pl. támadás, visszavonulás, masírozás, állj), valamint cél volt a dobok zajával az ellenséget megijeszteni, megfélemlíteni. Később sokkal inkább zenei eszközként használták. Háborúban a Katona Zenekarokban a dobbal ritmust és dinamikát szolgáltattak, békeidőkben pedig koncerteken vagy tánc zenekarokban lehetett hallani. Az 1800-as évek közepén regimentek alakultak a skót felföldön, melyekben katonai-duda zenekarok tűnnek fel. Polgári duda zenekarok is alakultak nem sokkal később. A legkorábbi magyarországi dudaábrázolás a 15. sz.-ból való, egy Corvin-kódex keretdíszén található.1

 

Hogy alakult a dobolás technikája? Kezdetekben sok dobos együtt játszott alap sémákat, később egy dobos hozott létre „két dob hangzást” (pl tap és roll). Sok variációja és permutációja van ezeknek az alapoknak.

 

A zenetörténet írók egyetértenek, hogy bár volt használatban egyfajta katonai pergődob ritmuslejegyzési mód legalább a 17. századig, de a gyakorlatban főleg memorizálták a rendszeres ütési sémákat. Európában háborúkkor széles körben használták a dobot jeladásra „Menetel, Sorakozó, Előre, stb…” Egy 1632-es angol királyi bizonylatban lejegyeztek egy dobpergés sorozatot, melyet a bevonuláskor és a csata alatt játszottak.
 

1 http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/1-1671.html