2. AZ ÜTŐHANGSZEREK CSOPORTOSÍTÁSA

Elsőként tisztázni szeretném az ütőhangszerek fogalmát a Hangszerek kislexikona című könyv segítségével.

RITMUSHANGSZEREK:A nem hangolható, csak az ütemet biztosító ütőhangszerek gyűjtőneve. Idetartoznak: a washboard, a maracas, a darabukka, a hihat, a konga stb.

 

ÜTŐHANGSZEREK:(ang percussion instruments, fr instruments á percussion, ném Schlaginstrumente, Perkussioninstrumente, ol percussione). A zene történetének legősibb hangszercsaládja, melyek ütés, rázás vagy kaparás által adnak hangot. Az ütőhangszerek lehetnek idiofon, membrafon, ritkábban chordofon hangszerek. A csoportot további alcsoportra osztva léteznek hangolt (a harangok, az üstdob, a xilofon, a marimba) és hangolatlan (a cintányér, a claves, a csörgők, a dobok, a fadobok, a gongok, a triangulum, az üllő) ütőhangszerek.1

 

A kiindulási pontot személy szerint az Afrikai kontinensre helyeztem, mert ott találhatóak meg nagyon sok hangszernek az ősi formái. Ezek a hangszerek a nyugati, indiai, kínai vagy japán hangszerekhez mérve elég primitívnek tűnhetnek. Valószínűleg egyes hangszerek kialakítása az elmúlt évezredekben semmit sem változott. Legtöbbjüket a közvetlen környezetből veszik. A dobok számítanak a legfontosabb hangszereknek az afrikai kontinensen. Nagyon sokféle méretben, formában és anyagból készülhetnek. A feszített bőrös dobok csoportosíthatók: henger, hordó, kúp alakúak. Vannak az úgynevezett beszélő dobok is, melyeknek nagyon gyorsan változtatható a hangmagassága az oldalán található feszítő húrokkal. Ezek a dobok járnak a legközelebb ahhoz, hogy az emberi hangot utánozzák. Ezeken kívül vannak még a dörzsdobok, amiket vagy kézzel, vagy egy bot segítségével dörzsölnek, ezáltal keltve hangot. Ezek mellet léteznek még fából kivájt fadobok is. Az afrikai zenében nagy szerepet kapott a dobok hangolása illetve a dallamhangszerek kialakítása. Az ütős hangszerek csoportosítása nagyon sokféle képen lehetséges kezdve a felhasznált anyagoknál, a szerepükön keresztül az elterjedésükig. Én Brauer-Benke József kategorizálását vettem alapul, amit a saját gondolataimmal is kiegészítettem.

 

1Törőcsik Attila: Hangszerek kislexikona (A tudás könyvtára sorozat)