Dobhangolás

A mindennapi gyakorlás során időt kell szakítanunk a helyes hangolás elsajátítására is. Mivel sok dobos nem tudja, hogyan kell megfelelően hangolni, a rossz hangzásnak sok esetben a helytelen hangolás lehet az oka.

Először is azt kell leszögeznünk, hogy a dobhangolás – mint oly sok más a zenében –, nagyon szubjektív dolog. Egy jó dobhang nézőpont kérdése is, attól függ, hogy milyen hangot is szeretnél valójában hallani. Attól függően, hogy milyen zenét szeretsz, vagy milyen műfajban játszol, más-más hangra hangolhatod a dobjaidat. Mindössze néhány alapvető szabály van, amit be kell tartani a hangolás során.
Pár egyszerű lépésben haladunk végig a hangolás folyamatán, hogy a lehető legjobb hangot, rezonanciát, és tartósságot hozd ki a dobbőrödből.

1.Előkészületek

Csavard ki az összes rögzítő csavart, vedd le a kávát és a dobbőrt. Ellenőrizd, hogy az új bőr megfelelő méretű. A bőrnek passzolnia kell a kávába, ha éppen belefér, vagy kicsit mozog, akkor jó a méret. Ha szorul, akkor a hangolás során nem lesz könnyű dolgod, és könnyen lehet, hogy ronda, tompa hangot kapsz.

Helyezd rá a bőrt a dobtestre. A bőrnek lazán kell illeszkednie, ha szoros, hasonlóképpen rossz hangot kaphatunk, és nagy valószínűséggel szakadás lesz a vége. Tedd a bőrre a kávát, és győződj meg róla, hogy mindenhol azonos távolság van a bőr és a dobtest között. Fontos, hogy a lehető legszimmetrikusabban feküdjön a bőr, és a káva a dobtesten.
Csavard be kézzel a csavarokat, a lenti ábrán lévő sorrendet követve. Ha már kézzel nem megy tovább, dobkulccsal folytasd. A csavarás közben recsegő hangokat fogsz hallani, de ez normális: a bőr és a fémgyűrű közti ragasztógyanta feleslege repedezik. Húzz meg minden csavart, kicsit jobban, mint amilyen magasságban használnád a bőrt.
 


 

2.A bőr „betörése”

Üsd meg a bőrt (elég csak egy határozott ujjmozdulattal) és jegyezd meg a hallott hangmagasságot. Majd a tenyereddel kissé ránehezedve nyomd be a bőr közepét. Ekkor szintén hallhatsz recsegő hangokat, továbbra is a fenti okok miatt nem kell aggódni emiatt. A bőr ekkor nagy valószínűséggel mélyebb hangot ad majd a megütés során. Ezután húzd fel újra az előző hangmagasságra, az esetleges redőket, ráncokat „javítsd” ki és ismételd meg az előző lépéseket. Tedd ezt addig, míg a nyomás után nem változik nagy mértékben a hangmagasság.

Természetesen fontos, hogy ismerd a dobbőr teherbíró képességét és vastagságát. Egy vékonyabb bőrnél finoman, vagy csak a kávát megnyomva próbáld a fenti lépéseket elvégezni.

3.Hangold be a bőrt

Az alapvető cél, hogy a bőr minden egyes csavarnál ugyanolyan hangot adjon, ezzel egy tisztán hallható hangmagasság jön létre, zavaró felhangok nélkül.

Először is keresd meg a bőr legmélyebb hangját, ami még értelmezhető hangmagasságot ad. Innen felfelé haladva keresd meg azt a hangot, amely tetszene. A csavarok feszítése során mindig az alacsonyabb hangmagasságú csavaron húzzunk, próbáljuk egy szintbe hozni a csavaroknál hallható hangokat. Így a hangolás során egyre feljebb kúszik a dob hangja. Ha túlhaladtunk a kívánt hangon, akkor ne forduljunk vissza, inkább hangoljuk ismét teljesen le, és kezdjük előlről.

4.Finomhangolás

A kétbőrös doboknál három lehetőség létezik a két bőr viszonyát tekintve.

  a)azonos hangmagasságra hangolás
  b)a felső bőr magasabb hangú
  c)az alsó bőr magasabb hangú

Azonos hangra hangolva a rezonátorbőröket is a kapott hang nem lesz túl hosszú, és a hangszínben sem lesz semmilyen különleges hatás: egy egyszerű, viszonylag rövid, konkrét hang.
Ha az alsó bőr alacsonyabb, a kapott hang hosszabb, és az ütés érzete is jobb lesz, a bőr erőteljesebb ütésnél kissé lecsúszik a hangmagasságról. Ellenkező esetben pedig rövidebb hangot kapunk, erősebb ütés esetén szintén megváltozó hangmagassággal.

 

A leggyakrabban használt hangmagasságok:

 

Ha mindezt az energiát és időt meg akarjuk spórolni, már erre is van lehetőség, mindössze egy nyomásmérő órára van szükségünk. Erre már több cég is kiváló eszközöket kínál (Drum Dial, Tama Tension Watch).