Szendőfi Péter a Dob-Office rovatban

Szendőfi Péter

Új rovat indul a mai nappal Dob-Office néven, melyben Budai Krisztián kérdez ismert hazai dobosokat, ütősöket. Az első részben Szendőfi Péter – a Loop Doctors duó dobosa, a Kodolányi jazzdob tanára – mesél arról, hogyan telnek mostanában a napjai, hogyan éli meg ezt a helyzetet.

 

– Te hogyan éled meg ezt a helyzetet?

– Alapvetően nyilván nehezen, hiszen nekem is – ahogy mindenki másnak – ez egy teljesen szokatlan, ismeretlen helyzet.
Ugyanakkor azt gondolom, – és a nehezebb órákban próbálok efelé is fókuszálni – hogy minden, az életben kialakult szituációnak oka lehet, és próbálom azt a kevés jó oldalát nézni a kialakult helyzetnek, és abba az irányba mozdulni.

 

– Mivel telnek a napjaid?

– Talán furcsának hangzik, de elég sok munkám van, amiket meg tudok, és meg is kell csinálnom. Több készülő albumra is fel kell játszanom számokat. Soksávos dobfelvételeket a próbatermemben is tudok készíteni, ahogy már eddig is számos albumot vettem fel ily módon az elmúlt években.

A Drum Guru nemzetközi dobos applikáció/weboldal részére, a tulajdonos Rob Wallis (Hudson Music, DCI Music Video) felkérésére vettem fel egy gyakorló videósorozatot nyolc különféle függetlenítési gyakorlattal, még idén februárban.
Ennek a kép- és hang utómunkáit itthon csinálom.

Jelen helyzet okán elindítottam egy videósorozatot “Sanitize” címmel, melyben bizonyos témakörökről beszélek és bemutatom azokat egyenként 5-6 percben. Azért találtam ki ezt, és indítottam el, mert most vélhetően minden dobosnak több ideje van a gyakorlásra, és talán ezzel tudok segíteni azoknak, akik bizonyos helyzetekben tanácsra szorulnak. Eddig két rész készült el és jelent meg a facebookon: az első alapvető kéztechnikai, a második pedig alapvető lábtechnikai részleteket, gyakorlási tippeket tartalmaz.
A sorozat következő részei is fontos dolgokat fognak feszegetni.

***SANITIZE YOUR HAND TECHNIQUE!***

Több zenekarral is készülnek online videófelvételek, melyeknek részese vagyok.

A Kodolányi Egyetem Művészeti Tanszék és a Snétberger Zenei Tehetség Központ is online módon folytatja a tanítást. Így heti pár alkalommal az ottani főtárgy órákat tartom meg online. Valamint Skype-on is adok órákat már évek óta, ami a mostani szituáció miatt kicsit jobban felpörgött.

Mindezeken felül: Január végén elkezdtem írni egy teljes big band albumot, fúziós zenei stílusban, ami egy hatalmas kihívás és munka nekem. Ez több hónapot is igénybe vesz, amivel most több időm van foglalkozni, mint “normál” esetben.

 

– Otthon hogyan gyakorolsz?

– Itthon csak gyakorló gumilapon tudok, de szerencsére a próbatermem teljesen izolált környezetben van, ahol jelenleg a környéken sincs egy lélek se. Tehát minden nap ki tudok járni úgy, hogy a garázsban beülök a kocsiba, és a próbaterem előtt kiszállok.

 

– Milyen rövid és hosszútávú hatásai vannak ennek a helyzetnek a zenészekre, dobosokra véleményed szerint?

– A rövidtávú hatását már látjuk:
Nekem is, és rengeteg zenész barátomnak is világszerte töröltek minden turnét, koncerteket, külföldi utakat, stb. Nekem személy szerint négy nemzetközi dobfesztiválon való részvétel ugrott ezekben a hónapokban, melyekre sokat készültem, és nagyon vártam őket.
Ugyanez a helyzet a zenekaros koncertekkel is. Én még szerencsés vagyok, mert az online tanítás és stúdiómunkák kapcsán nem maradtam teljesen munkanélküli, ahogy azonban számos más kiváló dobos kollégámról/barátomról sajnos ez nem mondható el.
Nekik ez a mostani helyzet még sokkal ijesztőbb.

Ugyanakkor azt is gondolom, hogy minden történés hosszútávon pozitív változásokat is hoz magával. Az biztos, hogy ezt követően egy másik világ jön – gyakorlatilag minden szempontból.
Ennek a másik világnak lesznek jó és rossz oldalai is.
Ha a jó oldalra próbálok fókuszálni, akkor annyi biztos, hogy most saját magunkra, és olyan dolgokra, amikre egyébként nem szánunk, vagy nem jut idő, most sokkal több időnk van.
Ez mindenképpen pozitív.
Én például többet tudok gyakorolni, elővettem olyan lemezeket és végighallgattam, melyeket már évek óta tervezek, de sosem volt rá idő. Van időm elolvasni olyan dolgokat, melyekre szintén nem jutott idő az elmúlt években.
És van időm sokkal többet gondolkodni. Ez sem egy utolsó szempont…

A hosszútávú változásba az is beletartozik, hogy most alkalmunk van a világot, és ebben a zenét, a zenei piacot, és ezen belül magát a művészetet egy olyan aspektusból nézni, ahonnan eddig, a mi életünkben még nem láttuk.
Ilyenformán elkerülhetetlen lesz, hogy a zene, a zenei piac – és a művészetek globálisan – kicsit megváltozzanak, átformálódjanak. Bízom benne, hogy ez a változás értékteremtő és értékeket megtartó irányba fog mozdulni.


– Mi lesz, ha egyszer vége lesz a vírus helyzetnek?

– Nagyon remélem, hogy az elsődleges pozitív változások között lesz, hogy többen fognak kimozdulni otthonról élő koncerteket nézni, hallgatni. Mivel mindenkinek nagyon elege lesz az otthon ülésből.

A zenészeknek az egyik legnagyobb öröm az élő koncert, ahol megszületik a pillanatnyi interakció a közönség és előadó között.
Azt hiszem, hogy a jelenlegi helyzet elvonulása utáni első koncertek mindenki számára sokszoros örömet és eufóriát fognak okozni, közönség és előadó számára egyaránt.