Endre-eNerd a Dob-Office rovatban

A sorozat huszonkettedik részében Huszár Endre, avagy Endre-eNerd – dobos, zeneszerző, hangmérnök, pruducer, újságíró, polihisztor – mesél arról, hogyan telnek mostanában a napjai, hogyan éli meg ezt a helyzetet.

 

– Endre, te hogyan éled meg ezt a helyzetet?
– Ami “normális” időkben baj, az ilyenkor szerencse: engem sokkal felkészültebben ért a járvány, mint a legtöbb kollégámat, akik elsősorban koncertezésből élnek. Már elég régóta leginkább csak a saját projektjeimmel foglalkozom, amikkel nagyon-nagyon ritkán, fontosabb helyeken vannak koncertek, a munka nagy része nem a színpadon történik. A zeneírás és hangszerelés mellett a legtöbb időt a videós dolgok viszik el. Ezek a koncertek az utóbbi három alkalommal a MüPá-ban voltak és mindig készült belőlük koncertfilm, amiknek az utómunkája hónapokig, van, hogy akár egy évnél is tovább tartott. A legutóbbi ilyen alkalom 2016-ban volt a CAFe Budapest Fesztiválon és csak pár hónapja sikerült lezárni a videós utómunkát és feltölteni a végeredményt a Nemzeti Digitális Archívumba és az EU Digitális Könyvtárába, az Europeana Archívumba. Talán egyszer majd a youtube-on is lesznek belőle hosszabb részletek, egyelőre csak néhány részlet publikus.

Az egyéb, nem zenei munkámat is már sok éve itthon végzem, szóval nálam tényleg szinte semmi változást nem hozott a lezárás.

Az egyetlen dolog, aminek betett a járvány, az a Jancsovics Mátéval elkezdett “Értem én, hogy villanydob, de mitől szól?” című edrum clinic sorozatunk. Tavaly év végén volt az első két alkalom, a szegedi előadásról talán páran láttak is részletet a facebookon, vagy a youtube-on. Ebben nagyon nagy fantáziát látunk, a visszajelzések szerint is nagyon érdekes és informatív volt az egész, rengeteg ötletünk lett a további alkalmakra, sajnos ez most eltűnt a süllyesztőben. Talán jövőre nekifutunk megint.

Ahogy nézem a közismerten elsősorban élő fellépésekből élő zenészkollégák posztjait a facebookon, őszintén csodálom, hogy hogyan tudják ennyi időn keresztül egyetlen forint bevétel nélkül megúszni a teljes mentális és anyagi összeomlást és megőrizni a humorérzéküket. Nagyon drukkolok mindenkinek, hogy kitartson, amíg kell.

 

– Mivel telnek most a napjaid?
– Amivel korábban: hangszereléssel, keveréssel, videoklip gyártással, néha feljátszással. Gotthárd Misivel és Szebényi Danival van egy nagyon régóta készülő hipertitkos zenekarunk, amivel most elég sokat lehetett foglalkozni a stúdióban. Több, mint húsz éve, még rádiós korom óta van saját stúdióm, sok akusztikai mérés során kialakított, normálisan megépített feljátszóhelyiséggel és kontrollszobával, ahol kompromisszummentes végterméket lehet előállítani. Aki esetleg látta valamelyik dobos videómat, az jó eséllyel látta már ezt a helyet is.

Akusztikus dobot nagyon nehéz keverni, főleg amikor erősen processzált “nagy” dobsoundra van szükség. Itthon még a sikeresnek számító zenekarok produkcióiban is gátlástalanul cserélik le az akusztikus felvételt mintákra, vagy adják hozzá a mintákat “állományjavítónak” az élő hanghoz, mert “jóvanazúgy”, meg mert “itthon úgyse lesz olyan, mint kint”.

2015-ben és 2017-ben a svéd 2Box DrumIt 5 dobmoduljához csináltam egy hangkönyvtárat, többnyire erősen processzált hangokból. A saját kedvenc, ritka Peavey Radial Pro 1000-es cuccomat és Gerendás Dani Tama Starclassic Performer BB kitjét mintavételeztük és a 2Box felhasználók közül sokan úgy gondolták, hogy a végeredmény a modulhoz elérhető legerősebb kitek közé tartozik.

Nagyjából mostanra sikerült odáig jutni, hogy bármilyen felvétel mellé nyugodt szívvel odarakható, teljesen trigger- és mintamentes power drum soundot tudjak csinálni. A karantén alatt rengeteget lehetett ezzel a témával is kísérletezni.

Aztán pár napja fejeztem be egy hangszerelést és egy videoklipet a Lindámnak. A zenekar nálam vette fel tavaly a lemezét, aminek a producere is voltam. Az énekes-szerző Pacziga Linda pár hete megkeresett egy számmal, ami nagyon megtetszett, csináltam rá egy hangszerelést és egy videoklipet. Úgy adódott, hogy egyáltalán nincs benne élő dob, egy 80-as évek vibe-ot akartam elérni hangzásban és képben is, akkori billentyűs hangszerekkel, analóg dobgépekkel és dobsamplerekkel. Szeretem az ilyen feladatokat, amikor nem egy saját magam által meghatározott zenei kontextusba kell belehelyezkednem, főleg amióta nem írok reklámzenéket.

 

– Hogyan gyakorolsz ebben a helyzetben?
– Az őszinte válasz, hogy a legutóbbi feljátszás óta -azaz kb. hat hete- egyáltalán nem gyakoroltam. Utoljára akkor ültem hangszernél, amikor a Music Media Magazinnak írtam egy Sakae Axelandor lábgép tesztet. Más dolgok teljesen kitöltötték az időmet és a naptár amúgy sincs tele hatalmas kihívást jelentő dobos rendezvényekkel.

 

– Milyen terveid vannak augusztus 15-ig?
– Az eddigiekből követezően az augusztus 15-öt nem megváltó dátumként várom, utána is nagyjából ugyanazt fogom csinálni, mint most. Van viszont egy korábbi dátum, aminek a sorsa nagyon is érdekel. Sok éve mindig ott vagyok a Gitármánia Táborban. Kurzust mindig tartok, de sokszor koncertet is csinálunk valamelyik produkciómmal. Ha jól tudom, akkor egyelőre nincs végleges döntés az ottalvós táborokról, így július 20-ig talán még összejöhet a dolog (közben megjött a kormány határozata, engedélyezik az ottalvós táborokat – a szerk.).

DCF 1.0

 

– Te mit vársz, mi lesz, ha egyszer teljesen vége lesz a vírus helyzetnek?
– Azt várom, hogy a helyzet lényegesen rosszabb lesz, mint amire sokan számítanak. Egyrészt, mert az időzítés miatt nem pótolható az összes elmaradt koncert, hiszen pont a fesztiválszezont verték keresztbe a korlátozások. A jelentősen megrövidült szabadtéri szezonban megmaradó sokkal kevesebb koncertidőpontra rengeteg jelentkező van és nem juthat majd mindenkinek elég falunap, meg karalábéfesztivál. Sajnos bármilyen nagy összegben fogadnék arra is, hogy a megmaradt lehetőségeket nem “igazságosan” vagy “méltányosan” fogják elosztani, hanem lesznek erősebb kutyák, akik mindenkit m********k, mindenütt ott lesznek és a nagy vesztesek a kisebb, rétegműfajokban működő, vagy gyengébb háttérrel rendelkező produkciók lesznek. Ezeket minimum egy évre, de inkább még hosszabb időre fogja visszavetni a mostani helyzet. Minden érintettnek türelmet és életképes B-terveket kívánok, szerintem szükségük lesz rá.