Tatai Tamás a Dob-Office rovatban

A sorozat huszonnegyedik részében Tatai Tamás – a John Bonham workshop oktatója, Ludwig, Paiste, Agner endorzer, a Bonzo Celebration’s szervezője, és a Led Zeppelin Session dobosa – mesél arról, hogyan telnek mostanában a napjai, hogyan éli meg ezt a helyzetet.

 

– Tamás, elsőként mesélj nekünk milyen hangszereket használsz jelenleg. Egyébként a neveddel találkozhatunk a Paiste cég oldalán is, a művészek között. Hogyan éled meg ezt?

– 2019-ben három cég nemzetközi képviselője lettem. Elsőként a Ludwig Drums, a Music Mercant és az R55 Musicstore közreműködésével, továbbá a Paiste Cymbal, és az Agner Drumsticks cégeket képviselem. Van egy Ludwig Orange Vistalite Bonzo Zep Set-em (26×14, 14×10, 16×16, 18×18), egy Ludwig Suphraponic 14×6,5 pergőm, Paiste 2002 Black Big Beat (24, 20, 19, 18, 15 Hi-Hat) cintányér szettem, és hozzá Agner 5b (bluepoint), Agner Pad-sticks hornbeam dobverőket használok.

Felemelő érzés, hogy a nevem mellé írhatom, ezeket a brandek-et, és rettentően büszke vagyok arra, hogy világmárkákat képviselhetek. Motivál az a tudat, hogy az említett cégek bizalmat szavaztak nekem. Nagyon szeretem a Ludwig dobomat, gyönyörű, és nagyon vad, inspiráló hangja van. Szerintem fontos a hangszer és tulajdonosa közötti kapcsolat. Van például egy 25 éves Premier Topaz XPK (birch-eukaliptus-birch) kibővített set-em is (22, 20, 8, 10, 12, 14, 16, 18). Ettől soha nem válnék meg. Ez a Hangszerem. Együtt értünk férfivá, jóban-rosszban velem volt. Rengeteg ütést kapott tőlem.

 

– Honnan jön a Bonzo őrületed? Miért pont ő?

– Egészen 15 éves koromra vezethető vissza a Led Zeppelin és azon belül John Bonham örökös tisztelete. Szinte az elsők közötti hatás volt… és még mindig tart. Szerintem innen ered a Bonzo őrület, és ezt még aláhúzta az is hogy olyan hangszeren játszhatok, amilyen magának John Bonham-nek is volt. Nagyon bírom az egyszerre egyszerű, és bonyolult játékát, erejét, vadságát, szélsőségeit, kiszámíthatatlanságát, dobjai hangját, és nem utolsó sorban a zenében való játékát. Sok meghatározó groove-t, fill-t talált ki, amivel beírta magát a hallhatatlan dobosok közé.

Nagyon szeretek, és kell is más-más stílusokban játszanom. Ez más embert, megközelítést igényel, de valahogy mindig úgy érzem magam, ha koncertezek a Led Zeppelin Session zenekarral, – sajnos egyre ritkábban – hogy tettem egy nagy kört, és visszaérkeztem oda ahol a helyem van, a Led Zeppelin-hez, JOHN BONHAM-hez.

 

Hogyan élted meg a március óta eltelt időszakot?

– Amikor elkezdődött a covid, akkor csatlakoztam a Ricky Party’n zenekarba, és ezzel együtt váltottam próbatermet is. A márciust terem felújítással töltöttem. Nagyon szép, és igényes stúdió lett, hatalmas térrel, greenbox-al kialakítva. Még mindig dolgozom rajta.

Túl nagy változás nem történt a napjaimban… kevés koncertből, most még kevesebb lett. Amit szerveztem télen, koncertek, drumworkshopok, a tavaszi nyári időszakra, az most mind ment a kukába. De nem hergelem magam ezzel, mert felesleges. Annyi változott, hogy maszkot húzok az utcán, és ha vásárolni megyek kínosan érzem magam benn.

Ez előtt is sokat voltam a családommal, most meg pláne.

Ez előtt is sokat gyakoroltam, most meg pláne.

Ez előtt sem volt pénzem, most meg pláne.

Nem tudok mit kezdeni ezzel a helyzettel, csak annyit hogy kellő humorral és némi komolysággal veszem a nemlétező akadályokat.

 

– Mivel telnek most a napjaid?

– Nagyon sokat, minden nap menetrend szerint járok gyakorolni. Nekem ez nagyon fontos. Akkor érzem jól magam, ha minden nap a hangszer mögött ülök 4-5 órát, és gyakorlok. Az elmúlt két hétben teszteltem egy Shure Motiv mv88 mikrofont amit iPhone-hoz csatlakoztatva tudok videót és hangot rögzíteni egyszerre. A legutóbbi Bonzo groove and fills videót már ezzel vettem fel.

De a party zenekarral is elkezdtük a próbákat, hogy a jövőbeli felkéréseket tudjuk teljesíteni.

 

– Mik a rövid távú terveid, mondjuk augusztus 15-ig?

– Az általam képviselt cégeknek (Ludwig, Paiste, Agner) készítek promociós videókat, különböző stílusban. Ez egy nagyon izgalmas feladat lesz, mert minden dalhoz más-más karakterű dobot szeretnék használni.

Szeretnék újra dob tanítással foglalkozni, egyéni és csoportos órákat, és drumworkshop-okat tartani az új teremben, ahol minden tényező adott a felsorolt tevékenységekhez.

Újabb drumworkshopok-at szervezek az ország területén belül, az őszi-téli időszakra. Ezek már más, átfogóbb jellegű előadások lesznek mint a John Bonham-es workshop-ok.

Pályáztam egy oktatóvideó elkészítésére, amelyet ha sikeres lesz, még augusztusban szeretném elkészíteni.

 

– Mit vársz, mi lesz ősztől a zenészek, zenét fogyasztók sorsa?

– Ez nagyon jó, és annál nehezebb kérdés. Ha tudnám akkor elmondanám. Sajnos én megszoktam ezt a zenész élettel járó bizonytalanságot. Csinálom a dolgom, aztán jöjjön aminek jönnie kell. Nem hiszek abban, hogy mi alakítjuk a sorsunkat. Szerintem a sorsunk alakít minket.

A zenészeknek bizonytalan léte volt, van, és lesz. Egyszer nagyon rossz, egyszer nagyon jó… aztán most nagyon rossz. Nagy megváltást nem várok ősztől, sem 2021-től, sem 22-től.

Alkalmazkodunk, azt nagyon jól tudjuk… és bízok abban hogy egyszer jobb lesz…

…hisz egy magyar „realista” zenész, dobos vagyok, aki azt csinálja amihez ért. DOBOL!