Ddrum Dominion Ash Player

Időnként előfordul, hogy az idő visszafelé forogni látszik. Ami persze az elméleti fizika szerint lehetséges is, de azért nem ez az élet általános rendje. Írom mindezt abból kiindulva, hogy alapesetben – mivel az akusztikus hangszereket sokkal régebben gyártják, mint elektromos társaikat – a gyártók kínálatában általában utólag szokott megjelenni a „villanydobok” kínálata a hagyományos szettek mellett. Van azonban egy cég, amely 1983-ban történt alapításakor Svédországban eredetileg elektronikus ütős-cuccokat kínált, mégpedig nem is akármilyen minőségben. A gyorsan világhíressé vált Clavia gyár azután néhány éve gazdát cserélt, és az új tulajdonos elképzeléseinek megfelelően a Ddrum felirat 2005 óta már fából-vasból készült, igazi dobok márkajelzéseként is ismert a Földgolyón, idén tavasztól pedig már kis hazánk hivatalos képviseletén keresztül juthatunk hozzá ezekhez a jószágokhoz. Jómagam nagyon kíváncsian vártam az első „randit” a mostani teszt alanyával, de arra még én sem számítottam, hogy szerelem lesz az első látásra…

A testek

Időként az is előfordul, hogy egy név magában foglalja a lényeget. A Player elnevezés nagyszerűen rávilágít arra, hogy ez a szett a dolgozó dobos mindennapi eszköze lehet, és ez a méretekben mutatkozik meg első körben. A 22×20” fúratlan lábdob mellé kapunk egy 10×8” és egy 12×9” méretű fúratlan felsőtamot, egy 16×14” méretű állótamot, illetve egy 14×5,5” pergődobot. A csomag tartalmazza még a tamtartókat a hozzájuk való bilincsekkel, és az állótam lábait is.

Mivel még életemben nem volt a kezemben kőris dobtest, egész egyszerűen mellbevágó élmény volt a pazarul kidolgozott, a faerezet pompás mintázatát kiemelő, rendkívül látványos felület, mely a Redburst fantázianév alatt a testek két végén intenzív piros, míg a testek közepe felé haladva narancsos-sárgás átmenetet tár a szemünk elé. A tökéletesen kivitelezett, tükörsima lakkozás teszi teljessé a képet, természetesen a lábdob káváinak lakkozása is teljes felületet átfedő, és hibátlan. Az, hogy a fatestek ilyetén megjelenése mellé a fémalkatrészek fekete króm bevonatot kaptak, a legkényesebb ínyencek ízlését is kielégítheti. A testek felépítése okosan kigondolt, ugyanis a lábdob és a pergő 8 rétegű, 8 mm vastagságban, míg a tamok 6 réteget tartalmaznak, és 6 mm vastagságot érnek el. A második rétegnél kezdődő felfekvő élek 45 fokos letörésűek, és finoman lekerekítettek. A dobok belső megmunkálása kifogástalan, és mivel a finomcsiszoláson kívül semmilyen lakkozás nem takarja a felületet, a natúr fa látványa még itt is szemet gyönyörködtető.

A testek bőrök nélkül persze csak egyszerű fahengerek, így lássuk, milyen püfölhető plasztik-korongokat kapunk a csomagban. A Remo által szállított UK (Kínában gyártott) típusú fóliák a lábdob ütő-és rezóbőre esetében egyaránt a Powerstroke 3-ra hasonlítanak – azért nem pont olyanok, de kielégítően megszólaltathatjuk vele a lábdobunkat. A frontbőr fekete, és a régi időket idéző, függőleges csíkozásba illesztett, pajzs-szerű ddrum logó igazán markáns összhatást mutat. A pergőhöz mellékelt Coated Ambassador jelegű ütő, és jelzés nélküli rezonáns bőr szintén nem igényel cserét, nem így a tamok rezóbőrjei, melyek mind feliratoknak, mind pedig használhatóságnak híján vannak. Így takarékossági szempontokat figyelembe véve érdemes a tamok ütőbőrjeit alulra feltenni (az UK Clear Ambassadorok kiválóan alkalmasak a rezóbőr-szerepkör betötésére!), és jó minőségű ütőbőröket vásárolva máris (hang)minőségi ugrást hajthatunk végre minimális plusz befektetés árán.

A vasak

Mint már korábban említettem, a mai divatirányzatoknak megfelelően a „megszokott” krómozás helyett az összes fém-kiegészítőt fekete króm bevonattal látták el (nem igazi fekete ez a szín, inkább az antracit felé hajlik az árnyalat), de tartósság és elegáns megjelenés terén ugyanolyan minőségű a felület, mint bármely, eddig megszokott dob esetében. Szintén hozzászokhattunk ahhoz, hogy a fémszerelvényeket (ezek közé tartozik a stílusos, két csavarral rögzített típusjelző tábla is) műanyag alátétekkel választják el a testektől. Minőségi a felszereltség, hiszen a tamok és a pergő öntvénykávákkal megspékelve küldhetőek csatába, a kis tömegű babák a Ddrum fejlesztései, formájukat tekintve egyediek, a lábdob kitámasztó lábai pedig egyenesen csinosnak mondhatóak – kicsit olyan hatású a látványuk, mint egy trapéznadrágé, mely egy hippi csaj szűk combú lábravalójának reinkarnációja. Emellett természetesen fixen pozícionálhatóak, és a talajjal érintkező végük gumiról fémtüskére váltható. A lábdob kávafogó karmai szintén öntvényből készültek, és mivel belső felületükön vékony gumibetéteket viselnek, szó sem lehet arról, hogy az esetleges nagyon laza hangolásnak köszönhetően összekarcolják a fakávákat. A tamtartók „RIMS” rendszerűek, melyeket én alapesetben nem kedvelek, de itt érdekes módon nem lötyögnek, és masszívan tartják a tamokat a helyükön a mellékelt L-kar/gömbcsukló megoldású szárak segítségével. Sőt, a tamtartók szárai memóriabilincseket viselnek, melyek a csomagban található függesztő-bilincsek előre kialakított mélyedéseibe illesztve az idők végezetéig megőrzik beállításainkat, koncertről koncertre. Apró, de hasznos figyelmesség a gyártó részéről.

Egyetlen – relatíve – gyenge pontot fedeztem fel: az állótam lábainak végén műanyag végződéseket helyeztek el gumitalpak helyett, és ezek bizony erőteljes dobos kollégák kezei alatt szabadon engedik „kószálni” az állótamot – átlagos játékmód mellett mindenesetre kielégítő stabilitást biztosítanak.

A hangok

Jó sok dobfelszerelést volt szerencsém kipróbálni az elmúlt években, és azt hittem, már nem tud meglepetést okozni semmiféle modern cucc. Ez a feltevésem jócskán megdőlt a Dominion Ash szett kapcsán, az alábbiakban azt is kifejtem, miért. A kőris, mint a hangszerépítésben használatos faanyag, már régóta ismert volt. A gitárkészítők a mai napig szívesen (és nyilván okkal) használják nagy mennyiségben mint a gitártestek alapanyagát, hiszen ez a szépen rezonáló keményfa ideális hangtani tulajdonságokkal bír a húros/pengetős instrumentumok előállításához. Az utóbbi évtizedek nyír-juhar-mahagóni dömpingje közepette nem túl régen jelentek meg az első kőrisből készült, nagy szériában gyártott dobok, és úgy tűnik, lassú térnyerésük elkerülhetetlen.

A gyári előzetesek szerint a kőris hangtani szempontból valahol a nyír és a juhar között helyezkedik el – ezt azért sok, kevésbé ismert fafajtáról hallottuk már ezelőtt. Ami tény, hogy mindkettőnél szárazabb a Dominion Ash dobok megszólalása. Lássuk hát részleteiben ezt a kérdést.

A nagydob tiszteletet parancsoló hossza az egyébként tisztességes, 22” átmérőtől várható, mélyekkel teli alaphanghoz a gyári bőrök használata során komoly mennyiségű utózengést és a jól ismert „kosárlabda” effektust csatolja, mely némi tompítás behelyezése után abszolút konkrét, ám kicsit túlzottan csattogós és meglepően lerövidült, ám igencsak hangos válaszokat ad lábunk (és a pedál) munkája nyomán. Amikor azután (az egész szettre) előkerültek az Aquarian bőrök, és Super Kick I ütő- illetve Regulator frontbőr kapott helyet a lábdobon, azt a fajta attack-ot kapjuk, amely leginkább a folyékony állagú forró csokoládéra emlékeztet: fincsi és sosem elég belőle. Mindemellett pedig tompítás nélkül is dübörögnek a mélyek, pereg a vakolat a plafonról, rezegnek a stúdió ablakai, a hangmérnök egyre hátrébb teszi a frontmikrofont a lábdobtól, de kiderül, hogy nem tudja olyan helyre pakolni, ahol ne lenne szegycsont-repesztő a hatás… 

A pergő a maga „univerzális” méretével nem tartogat különösebb meglepetést, nagyon könnyen kezelhető, és Texture Coated ütőbőrrel (nomeg egy gyors sodrony-cserével, mert az a fránya gyári bizony elég ramaty) klasszikus fapergő-hangot produkál. Alapvetően puha (itt is játszik az a forró csoki érzés!), ám az öntvény káváknak köszönhetően agresszívba forduló, éppen megfelelő hosszúságú lecsengéssel bír az összhatás, amely igazából bármely hangolási tartományban abszolút tiszta, és zavaró felhangoktól mentesen, a sodrony maximális kihasználtsági fokát megengedő (értsd: nem csörög, nem zörög, csak szól, ahogyan egy pergőtől elvárjuk, még lötyögősre engedett állapotában is) élménnyel kényezteti fülünket. Ebben nyilván része van a 2 mm-es mélyítésnek, amely a test két oldalán a sodrony pontos felfekvését segíti elő. A sodronyváltó mellesleg „Gladstone” rendszerű, nagyon masszív, megbízható, és svájci órákat megszégyenítő pontossággal üzemel.

A tamok – fura módon – éppen ellentétei a lábdob és pergő által képviselt kvalitásoknak. Az átlagos méretű felsőtamok egyrétegű (Classic Clear) ütőbőrökkel gyönyörű, telt rezonanciákkal, meglepően széles hangolási tartományban szinte dalra fakadnak, a kristályosan csilingelő induló hang mellett közép-magasakkal jócskán megtámasztott, és rendkívül dinamikus játékstílust lehetővé tevő módon szólalnak meg: az ütések erejének változásával csak a hangerő változik, és a száraz érzet csak minimális mértékben van jelen. Dupla rétegű (Response 2) ütőfelület használatával némileg mélyül, valamint kicsivel teltebbé válik az alaphang, és a lecsengés (amit eddig is könnyen tudtunk kezelni) némileg rövidebb lesz. A 16”-os állótam nagyjából-egészéből a fenti tulajdonságok mindegyikét birtokolja, azzal a plusz előnnyel, hogy átmérőjéből adódóan ugyanolyan dübörgő mélyeket tud, mint bármely társa, viszont a 14” testhosszból fakadóan kezes bárányként viselkedik mind akusztikus, mind pedig mikrofonozott körülmények között. Természetesen erre a dobtestre is vonatoznak az egy -és kétrétegű bőrök között fellelhető különbségek.

Ezek a karakterbeli anomáliák ráadásul a cucc előnyére válnak, mert így előáll az a helyzet, amikor a lábdob/pergő páros isteni „backbeat” létrehozására alkalmas, miközben a tamok hangja már-már festői színezettel látja el az összképet.

Az öntött kávák segítségével tartósan megmaradnak hangolási beállításaink, a bőrcsere pedig előbb-utóbb úgyis aktuálissá válik – ezzel együtt sem értem, miért spórolnak ilyen filléres apróságon, mint a jobb minőségű bőrök, ha egyszer már ennyire igényes dobokat készítenek…

Összegzés

A megjelenés és a hangminőség alapján távolról sem indokolt, hogy a Ddrum Dominion Ash Player szetteket a mai piaci viszonyok között igazán elérhetőnek tekinthető áron vásárolhatjuk meg. Merthogy az árat leszámítva ezek a dobok bárminek nevezhetőek, csak középkategóriásnak nem. Olyan, abszolút professzionális shell-packot kapunk, amelyet maximálisan a mai igényekre szabtak a tervezők, és az a Ddrum akusztikus dobok folyamatos fejlődése jól mutatja, hogy a készítők valóban komolyan veszik magukat – és szerencsére minket, dobosokat is.

Pálóczi-Horváth Csaba

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak