Dixon Artisan Jarrah pergő

Dixon Artisan

A legutóbbi Dobos Magazinban volt szerencsém egy Chaos szettet tesztelni, és bizony nem csalódtam se pro, se kontra. A Dixon „hozta a formáját” és az én gondolataimban továbbra is a középkategória királyaként szerepelt – amíg meg nem érkezett az újabb doboz, a gyár egy másik termékével. Jó, persze, a netről meg a zenei magazinokból azért szivárognak a hírek a különféle fejlesztésekkel kapcsolatban, de ugye hangszerek esetében az ember leginkább a saját, átélt kalandjai alapján tud hitelesen nyilatkozni. Szóval, az a bizonyos sárga karton valami olyasmit rejtett, ami egycsapásra megváltoztatta a dobok világáról alkotott ósdi elképzeléseimet.

A test

Érdekes történet lehetett, amikor a cég vezetői úgy határoztak, letérnek az eddig járt útról, és megpróbálnak olyasfajta minőségű termékeket piacra dobni, amelyek eddig nem igazán voltak jellemzőek rájuk. Szövetkeztek egy Chris Brady nevű úriemberrel, aki ausztrál születésű lévén, jól ismerte, és előszeretettel használta hangszerei építéséhez a Jarrah (Eucaliptus Marginata, délnyugat-Ausztráliában honos) névre hallgató fafajtát.

A mellékelt kis brosúra szerint jelen cikk tárgya az Artisan család tagja, és a PDSAR554JR típusjelet kapta, a 14×5,5” méretű, hatrétegű, 5 mm vastag henger külső felülete dióbarna pácot, és az ezt befedő, tükörfényes lakkozást visel. A pazar külső lakkréteg alatt szemet gyönyörködtetően mutatkoznak a fa erezetének mintái, míg a test belseje selyemszerű érzetet keltő finomcsiszolással került kialakításra. A felfekvő él a második rétegnél kezdődik, kifelé lejtő oldala enyhe ívben domborodik, míg befelé tekintő része 45 fokos egyenes letörést kapott. Kidolgozása vitán felül tökéletes.

A vasak

A mai trendek sokszor visszautalnak a múltban már sikerrel alkalmazott megoldásokhoz, így a 10 darab „Tube Lug” típusú csavarház nem számít újdonságnak, viszont mivel összesen két ponton érintik a testet, minimálisra csökken a rezonanciák elnyelésében játszott szerepük. A sodronyváltó masszív, pontosan szabályozható öntvénydarab, a váltókar mozgása egyenletes, és megbízható. Fixen rögzített ellenoldali párja szintén öntött fém kivitelű, betonbiztos rögzítést tesz lehetővé, és mint az összes többi testre szerelt elemet, ezt is műanyag elválasztó betét tartja távol a fától. Maga a 20 szálas sodrony vérprofi, matt színe magas széntartalmú fémötvözetre utal. A kávák 3 mm vastag öntvényből készültek, a játék közbeni elhangolódásnak esélyt sem adva tartják a bőrök feszességét. A hangolócsavarok műanyag alátétek mellett fém alátéteket is kaptak, ezzel növelve a hangolás tartósságát.

A hangok

A fentiekben felsorolt abszolút felsőkategóriás felszereltséget Evans G1 Coated ütőbőr és Hazy 300 rezóbőr teszi teljessé, nincs tehát akadálya annak, hogy a maximumot hozzuk ki ebből a remekbeszabott pergőből. Saját, általános hangolási receptem úgy kezdődik, hogy mindkét bőrt középfeszesre állítom, a sodronyt meg hagyom lazán dolgozni, így gyorsan kiderül, mennyire érzékeny egy kisdob valójában. Ritkán tapasztalható olyasmi, hogy az ütőbőrre ejtett fogpiszkálótól is beinduljon a sodrony hangja, viszont most – a külső megjelenés alapján – már nem is csodálkoztam, amikor ez megtörtént. Valódi, dobverővel elkövetett kézrendek bevetésével aztán beindul a fieszta! Hiperérzékeny, minden érintést azonnal hangba öntő ez a pergő, középmagas frekvenciákban bővelkedő alaphangjába némi „sötét” tónus vegyül, azonos helyen, eltérő erővel megütve csak a hangerő változik, a hangszín nem módosul. A lecsengés valahogy „pont jó” érzetet kelt, nem sok és nem is kevés, amolyan ízléses körítésként szolgál. Az öntött kávák nagyszerűen kiemelik a kávás ütéseket, minimális fémes ízt visznek át önmagukból az össz-hangképbe, hatásuk így csak pregnánsabbá, és finoman agresszívvé teszi a megszólalást.

Lazára engedett ütőbőrrel sem jelentkezik az a bizonyos „bödön” hatás, és feszesre hangolva sem fullad élettelen kattogásba az audio-élmény, úgyhogy az ultraszéles hangolási spektrum egyik végére John Bonham is büszke lehetne, a másik végletben extrém keményre feszített ütőbőrrel viszont bármely hip-hop/r’n’b dobos nyugodtan indulhatna színpadi bevetésre. A köztes tartományok meg a végtelen lehetőségek tárházát nyitják meg mindannyiunk előtt…

Az Artisan család

Az a baj a népes famíliákkal, hogy nehéz (és időigényes) feladat minden tagjukkal megismerkedni – ez a Jarrah pergő csak egy a kilenc Artisan közül, melyek jelenleg a Dixon kínálatában kaphatóak. Van még itt Silky Oak, Rose Gum, Bubinga, Rosewood, és Bird’s Eye Maple testű kisdob is, illetve egy Hybrid Design típus. Minthogy szó szerint lenyűgöző hatást keltő ez az egy (eddig) tesztelt darab, semmi kétségem nincs afelől, hogy a többiek sem okoznának csalódást. A Dixon nagy lépésekkel halad afelé, hogy valóban komolyan vegyék a felsőkategóriás hangszerek világában is, és persze a minőségnek mindig megvan a maga ára, a sokoldalúság azonban gyakorlatilag megfizethetetlen.

Pálóczi-Horváth Csaba

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak