A Yamaha szót hallva mindenki másra gondol. Sokan egyből a motorra gondolnak a név hallatán, ám a zenei életben is nagyon ismert a márka, különösen a dobok tekintetében.
Az e heti gyárlátogatós sorozatunkban Japánba látogatunk el a Yamaha legnagyobb gyárába, és végig megyünk a dobok, ez esetben a pergők készítési folyamatain.
Fontos megjegyezni, hogy a Yamaha több, mint 25.000 alkalmazottal dolgozik, világszerte 35 létesítményben, így joggal mondhatjuk, hogy ők az egyik, ha nem a legnagyobb hangszergyártó vállalat a világon.
Egy Yamaha dob gyártásának, legyen szó menetdobokról, dobfelszerelésről, vagy akár csak pergőkről, 35 lépése van. Mint minden más márkánál, a Yamaha esetében is a megfelelő alapanyagok kiválasztásától kezdődik, melyre nagy hangsúlyt fektetnek. Legyen szó tölgyről, juharról, japán nyírfáról, vagy éppen mahagóniról, mindent az elérni kívánt hangzásnak megfelelően, nagy odafigyeléssel választanak ki és szereznek be a világ minden pontjáról. Minden furnér mindkét oldala más irányba megy, így a belső vertikális, a külső pedig vízszintes irányú. Mindez a hang terjedésében és a strapabíróságban játszik nagy szerepet.
Bár a gyártás javarésze automatizált, mégis találkozhatunk egyedi eljárásokkal, mint az átlós illesztések megvágása. Most joggal merül fel a kérdés, hogy miért vágják meg átlósan az illesztéseket és miért nem függőlegesen, mint minden más márka. A válasz egyszerű: könnyebb és pontosabb az illesztés, és a hangolásból felmerülő feszültséget is könnyebben el tudja vezetni a test. Egy másik módszer, amit alkalmaznak, a ragasztás utáni formába helyezés. Ragasztásnál két gépet is használnak, ahol a külső és belső réteget egyidőben kenik be, majd egy üvegszálas formába helyezik be. A formába helyezést követően egy légzsák segítségével egyenlő nyomást gyakorolnak rá kívülről és belülről is. Ezután pedig egy nagy mikróhullámú “sütőbe” teszik, ezzel megszilárdítva a ragasztást.
A nyers dobtestek alapból mindig egy kicsit nagyobbak, mint a kész termék, hogy az összeillesztés és ragasztás után megmaradt tökéletlenségeket sokkal egyszerűbben el tudják távolítani. Erre is külön gépe van a gyárnak, amely bármilyen nagyságúra ki tud tágulni, ezzel akármelyik testet meg lehet vele munkálni, és a felesleges széleket egy fűrész egyszerűen levágja. Természetesen japán precízitással kimérve. A következő fázis a test belső és külső csiszolása, ami már inkább egy félautomata módszer, ugyanis a gép mellett kézzel is végig mennek a felületeken, hogy biztosan ne maradjon semmilyen maradvány, ami a levegő és a hang terjedésének útjába állna. Hogy biztosan tökéletes legyen a csiszolás, a gépek időzítőn vannak.
A borítás esetében sokakban, akik Yamaha dobokon játszanak és játszottak, él még a selymes ezüst borítás, amit még ma is alkalmaznak és a Yamaha dobok egyik ismérve volt. E mellett azonban egy egyedi festési eljárást is alkalmaznak, mellyel a fa pórusaiba is beviszik a felvitt színt, így ha netán megsérülne a test, továbbra is ugyanaz a szín marad meg. Ezt csak és kizárólag jó minőségű fából készült testtel lehet megtenni. Ezzel már kezdünk elérkezni a dob készítésének végső stádiumához, ám a színtől függően eltér, hogy ez hány lépés lesz. Lehet ugyanis egy egyszerűbb, ami 10 lépésből áll és 2 napig tart, vagy egy egyedi szín felvitel, ami akár 35 lépésből is állhat és 5 napig tart. A szín felvitele után ismét egy finom csiszoló papírral végig mennek a külső részen, majd jön a polírozás, amivel tükörsimává változtatják a külsőt.
A felfekvő élek kivágása is rendkívül precíz. Más dobok esetében más szöget választanak mindig, vagyis más eszközökkel vágják ki. Ennek az a jelentősége, hogy miképpen feszül meg a test alján a bőr, illetve pergő esetében a húrok is mennyire illeszkednek felkapcsolt állapotban az alsó bőrhöz. A cél, hogy az alsó membrán minden egyes ütésnél minél jobban vibráljon, hogy a teljes hangzást megkapjuk.
Mindig lenyűgöző végig kísérni a dobokat a születésük útján, bármely márkáról is legyen szó. Az automatizmus, amit a Yamaha alkalmaz minden dobjuk elkészítése során, biztosítja, hogy termékeik egytől egyig a legnagyobb precizitással készüljenek el, konzisztens hangzással a folyamat legelejétől egészen a végéig.
A dobok elkészítésének utolsó fázisai már főleg kézzel történnek. Ide tartozik a jelvény és a logó felrakása, a keret összerakása, ahol egy egyedi csavart is rátesznek, ami a rezgések elnyelésére szolgál, hogy szép sima hangzása legyen a doboknak. A bőrözés előtt még rákerül egy felfüggesztő gyűrű, amiben az a különleges, hogy az iparágban az egyik legvastagabbak, ezáltal tartósabbak is. Egy másik jelentősége, hogy a Yamaha által használt dobbőrök is jobban illeszkednek rájuk, és a hang is jobban terjed a segítségükkel. És ezzel el is érkeztünk a kész dobhoz, amelyre csak fel kell tenni a bőröket, valamint a húrokat, és be kell hangolni.
Csizmadia Kristóf
Fotó forrás – maxpixel.net