Yamaha Factory Tour

man holding drum sticks with sitting on throne

A Yamaha szót hallva mindenki másra gondol. Sokan egyből a motorra gondolnak a név hallatán, ám a zenei életben is nagyon ismert a márka, különösen a dobok tekintetében.

Az e heti gyárlátogatós sorozatunkban Japánba látogatunk el a Yamaha legnagyobb gyárába, és végig megyünk a dobok, ez esetben a pergők készítési folyamatain.

Fontos megjegyezni, hogy a Yamaha több, mint 25.000 alkalmazottal dolgozik, világszerte 35 létesítményben, így joggal mondhatjuk, hogy ők az egyik, ha nem a legnagyobb hangszergyártó vállalat a világon. 

man holding drum sticks with sitting on throne
Photo by NeONBRAND on Unsplash

Egy Yamaha dob gyártásának, legyen szó menetdobokról, dobfelszerelésről, vagy akár csak pergőkről, 35 lépése van. Mint minden más márkánál, a Yamaha esetében is a megfelelő alapanyagok kiválasztásától kezdődik, melyre nagy hangsúlyt fektetnek. Legyen szó tölgyről, juharról, japán nyírfáról, vagy éppen mahagóniról, mindent az elérni kívánt hangzásnak megfelelően, nagy odafigyeléssel választanak ki és szereznek be a világ minden pontjáról. Minden furnér mindkét oldala más irányba megy, így a belső vertikális, a külső pedig vízszintes irányú. Mindez a hang terjedésében és a strapabíróságban játszik nagy szerepet. 

Bár a gyártás javarésze automatizált, mégis találkozhatunk egyedi eljárásokkal, mint az átlós illesztések megvágása. Most joggal merül fel a kérdés, hogy miért vágják meg átlósan az illesztéseket és miért nem függőlegesen, mint minden más márka. A válasz egyszerű: könnyebb és pontosabb az illesztés, és a hangolásból felmerülő feszültséget is könnyebben el tudja vezetni a test. Egy másik módszer, amit alkalmaznak, a ragasztás utáni formába helyezés. Ragasztásnál két gépet is használnak, ahol a külső és belső réteget egyidőben kenik be, majd egy üvegszálas formába helyezik be. A formába helyezést követően egy légzsák segítségével egyenlő nyomást gyakorolnak rá kívülről és belülről is. Ezután pedig egy nagy mikróhullámú “sütőbe” teszik, ezzel megszilárdítva a ragasztást. 

A nyers dobtestek alapból mindig egy kicsit nagyobbak, mint a kész termék, hogy az összeillesztés és ragasztás után megmaradt tökéletlenségeket sokkal egyszerűbben el tudják távolítani. Erre is külön gépe van a gyárnak, amely bármilyen nagyságúra ki tud tágulni, ezzel akármelyik testet meg lehet vele munkálni, és a felesleges széleket egy fűrész egyszerűen levágja. Természetesen japán precízitással kimérve. A következő fázis a test belső és külső csiszolása, ami már inkább egy félautomata módszer, ugyanis a gép mellett kézzel is végig mennek a felületeken, hogy biztosan ne maradjon semmilyen maradvány, ami a levegő és a hang terjedésének útjába állna. Hogy biztosan tökéletes legyen a csiszolás, a gépek időzítőn vannak.

A borítás esetében sokakban, akik Yamaha dobokon játszanak és játszottak, él még a selymes ezüst borítás, amit még ma is alkalmaznak és a Yamaha dobok egyik ismérve volt. E mellett azonban egy egyedi festési eljárást is alkalmaznak, mellyel a fa pórusaiba is beviszik a felvitt színt, így ha netán megsérülne a test, továbbra is ugyanaz a szín marad meg. Ezt csak és kizárólag jó minőségű fából készült testtel lehet megtenni. Ezzel már kezdünk elérkezni a dob készítésének végső stádiumához, ám a színtől függően eltér, hogy ez hány lépés lesz. Lehet ugyanis egy egyszerűbb, ami 10 lépésből áll és 2 napig tart, vagy egy egyedi szín felvitel, ami akár 35 lépésből is állhat és 5 napig tart. A szín felvitele után ismét egy finom csiszoló papírral végig mennek a külső részen, majd jön a polírozás, amivel tükörsimává változtatják a külsőt.

A felfekvő élek kivágása is rendkívül precíz. Más dobok esetében más szöget választanak mindig, vagyis más eszközökkel vágják ki. Ennek az a jelentősége, hogy miképpen feszül meg a test alján a bőr, illetve pergő esetében a húrok is mennyire illeszkednek felkapcsolt állapotban az alsó bőrhöz. A cél, hogy az alsó membrán minden egyes ütésnél minél jobban vibráljon, hogy a teljes hangzást megkapjuk. 

Mindig lenyűgöző végig kísérni a dobokat a születésük útján, bármely márkáról is legyen szó. Az automatizmus, amit a Yamaha alkalmaz minden dobjuk elkészítése során, biztosítja, hogy termékeik egytől egyig a legnagyobb precizitással készüljenek el, konzisztens hangzással a folyamat legelejétől egészen a végéig.

A dobok elkészítésének utolsó fázisai már főleg kézzel történnek. Ide tartozik a jelvény és a logó felrakása, a keret összerakása, ahol egy egyedi csavart is rátesznek, ami a rezgések elnyelésére szolgál, hogy szép sima hangzása legyen a doboknak. A bőrözés előtt még rákerül egy felfüggesztő gyűrű, amiben az a különleges, hogy az iparágban az egyik legvastagabbak, ezáltal tartósabbak is. Egy másik jelentősége, hogy a Yamaha által használt dobbőrök is jobban illeszkednek rájuk, és a hang is jobban terjed a segítségükkel. És ezzel el is érkeztünk a kész dobhoz, amelyre csak fel kell tenni a bőröket, valamint a húrokat, és be kell hangolni.

Csizmadia Kristóf

Fotó forrás – maxpixel.net

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak