John Henry “Bonzo” Bonham

John Bonham

“Ha megfelelőek a körülmények, nincs jobb dobos John Bonhamnél.
Tudta, hogyan kell belőni a dobjait. Én mindig is úgy gondoltam, hogy a dobok adják a zenekar gerincét. Minden mást erre kell alapozni – a basszusra és a dobokra.“ 

– Jimmy Page  

John Henry “Bonzo” Bonham (1948. május 31. – 1980. szeptember 25.) angol dobos, a Led Zeppelin angol rockegyüttes dobosaként ismert.

Most egy villám cikkben picit rá emlékezünk.

Bárki aki hallotta már a TOTO együttes Rosanna című dalát, az elmondhatja, hogy ha átvitt értelemben is, de hallotta dobolni John Bonhamet, a Zeppelin dobosát aki sajnos már nagyon régen és nagyon fiatalon távozott közülünk. 

Mint a mellékelt videóban is hallható és látható a Rosanna grooveját Bonham egyik Zepp dal ritmusképletéből alakította Jeff Porcaro, a TOTO volt dobosa, aki sajnos szintén az égi zenekarban játszik már. 

The Rosanna Half Time Shuffle by Jeff Porcaro

Ez a híresen könnyű, de mégsem annyira könnyű, lejátszható, de mégsem úgy játszható  ritmusképlet – groove megosztja a dobos társadalmat. 

Valaki könnyedén le tudja játszani és annak jól is áll, és valaki azt hiszi magáról hogy le tudja játszani, de nem sikerül….

…úgyhogy ez egy igazi dobos megmérettetés…. 

Porcaro után szerintem (de ez szubjektív) Simon Philips játszotta legjobban a Rosanna grooveot , aki egy riportban annak idején elmondta, hogy neki nem jelentett különösebb nehézséget ledobolni, mégis erre a groovera készült a legtöbbet. 

Akik annak idején a 70-es, 80-as években kezdték el a dobolást, bizony bizony mind nagy mesterüknek, példaképünnek tekintették John Bonhamet, mert ő valami nagyon újat és nagyon érdekfeszítőt hozott a dobolásban. 

Azt a pregnáns, azt a feszített, mégis könnyednek ható rock dobolást, amit ha megpróbál ledobolni az ember,  akkor tényleg gyakorolni, próbálni kell, hogy az olyan könnyedén és pregnánsan precízen szóljon, mint az ő kezében.

Bonham hősei, és dobjátékának hatása

Bonham dob méretekben sem szerénykedett de a Zepp lemezeken a zenében kellettek is ezek a kerek mély hangok. 

Szerencsére nagyon sok fiatal ugyanúgy felfedezi magának a Zeppelint és azzal persze Bonhamet is. Ugyanúgy az első példaképek között gusztálgatja azokat a filleket és dobsoundokat, és így kerek a világ. 

Az autodidakta módon tanult Bonhamre Max Roach, Gene Krupa és Buddy Rich hatott a legjobban. 
Carmine Appice, mutatta neki a Ludwig dobokat. 

Bonham hard-rock stílusáról volt ismert dobos, hírneve halálát követően túlnőtt ezen a műfajon. Minden idők egyik legnagyobb dobosaként tartják számon. Sok ismert dobosra hatott, köztük Dave Grohlra, Neil Peartra, Chad Smithre és Dave Lombardora. 

1995-ben a Led Zeppelin tagjaként posztumusz bekerült a Rock and Roll Hírességek Csarnokába. 2016-ban a Rolling Stone az első helyre sorolta a „Minden idők 100 legjobb dobosa” listáján.

A Yardbirds 1968. júliusi felbomlása után Jimmy Page gitáros egy másik bandát alapított, és beszervezte Plantet, aki Bonhamet javasolta dobosnak. 

Led Zeppelin

Page 1968 júliusában látta, hogy Bonham Tim Rose-nál dobolt egy Hampstead-i, észak-londoni klubban- Page és Peter Grant menedzser meg volt győződve arról, hogy tökéletes dobos lesz a projekthez, amelyet először New Yardbirdsként, később Led Zeppelinként ismertek. 

Bonham kezdetben nem állt kötélnek. 

Plant nyolc táviratot küldött Bonham Walsalli a “Three Men in a Boat” nevű kocsmájába, amit Grant 40 távirata követett. 

Bonham jövedelmezőbb ajánlatokat is kapott Joe Cockertől és Chris Farlowe-tól, de végül elfogadta Grant ajánlatát. 

“Úgy döntöttem, jobban szeretem a zenéjüket, mint Cocker vagy Farlowe zenéjét.” 

Vallotta be Bonham…. szerintünk. és a világ szerint is jól döntött. 

Ludwig dobokból, amelyeket aztán karrierje hátralévő részében használt, a legnagyobb méreteket választotta, és igazi mester és hangszere párost alkottak. 

Ez számos Led Zeppelin dalon hallható. Köztük a “Moby Dick” (Led Zeppelin II), az “Immigrant Song” (Led Zeppelin III) nótákban is. 

A rocktörténelem egyik legjelentősebb dobosa, John Paul Jones basszusgitárossal minden idők legjobb ritmus-szekcióját alkották.

Ez a kölcsönös tiszteleten alapult. John Paul Jones ezt mondta róla:

„Bonham volt a basszusgitárosok álma”.

Bonham pedig Jonesról:

„John Paul Jones hihetetlen volt, minden nap új eszközökkel érkezett a stúdióba zenélni.” 

A zenekar első komoly közös tevékenysége P. J. Proby Three Week Hero című albumának felvétele volt, majd 1968. szeptemberében megindult a New Yardbirds turné, bár több alkalommal egyszerűen Yardbirds néven léptek fel.

Tíz nap alatt kilenc fellépésük volt. Szeptember 17-én tértek vissza Angliába, és október 4-én már Led Zeppelin néven játszottak a newcastle-i Mayfair Ballroomban. 

Az első amerikai Led Zeppelin turnén Carmine Appice, a Vanilla Fudge dobosa bemutatta őt a Ludwig dobfelszereléseket gyártó cég képviselőjének, és innen Bonham pályafutása során Ludwig márkájú dobokat használt, amiknek mély és erőteljes hangzása nagyban meghatározta a Led Zeppelin zenéjének karakterét.

A Ludwig cég termékeihez azért ragaszkodott később is, mert ezen szettekben az akkoriban szokásosnál mélyebb testű és nagyobb átmérőjű dobok is voltak. Bonham lábdobja 26 colos volt, míg az általában szokásos a 22 col volt. Bonham hangzásvilága ihlette a dobos körökben máig használatos bálnaszívhang megjelölést.

1969-ben a Ludwig Studio Touring Kitt nevű szerelését kapta a Ludwig cégtől. Ebben már megjelent a 26’’-os lábdob, mint a hangzás alapvető eleme.

Bonham technikája, hangzása

Bonham a kávás megütést használta és a (rimshot) különösen nagyot szólt Bonzo egy másik jellemzője miatt: 

az akkori leghosszabb és a legnehezebb szabvány dobverőket használta, amelyeket mások legfeljebb gumilapos gyakorláshoz vettek a kezükbe. 

Dobverői 5A vagy 5B típusú ovális fejűek. Visszaemlékezések szerint Bonzo egy estén akár három párat is széttört. 

Jeff Ocheltree szerint Bonham titka nem az erőben volt, hiszen a dobokat nem törte össze és a bőröket sem szakította be, hanem az, hogy a kemény ütéseket hogyan helyezi el.

Ezt maga Bonzo is megfogalmazta egy interjúban, amikor megkérdezték tőle, hány dobbőrt szakított be: 

„Egyet sem. Rövid ütéssel is elég keményen megüthető a dob, hogy a bőr könnyedén elrepedjen. A pergőmön lévő bőrnek ez már a harmadik turnéja. Egyszer valaki megkérdezte tőlem, hogy mi a dobtechnikám? Erre visszakérdeztem, hogy mi az ördög az a technika? Aztán azt mondtam: ez az én technikám – felemeltem a kezemet magasra, és keményen leengedtem.  A fejtől a dobig, és minél keményebben, annál jobb.”

John Bonham 

Bonham dobszettje

Bonham 1969–1970 közötti szettje a következőkből épült fel:

-26×14’’ lábdob

-14×12’’ tam

-16×16’’ tam

-18×16’’ tam

-14×6,5’’ Ludwig Chrome Supraphonic pergő

-12’’ Ludwig Congak.

Egy demófelvétel alkalmával kipróbálta a két lábdobos összeállítást, amit aztán soha többé nem használt. 

A Good Times Bad Times híres trioláit a Ludwig Speed King típusú lábgépével, egy lábbal játszotta.

Legtöbbször coated Remo bőröket használt, néha az eredeti gyári Ludwigot. A használt dobbőreit ritkán cserélte, csak amikor már nagyon szükséges volt. 

Az átlátszó Vistallite dobszereléshez Remo Controlled Sound (AKA ‘CS’) és RCS (AKA ‘black dot’) bőröket tett fel, amelyek egyrétegűek, szintén átlátszóak, közepükön fekete, kör alakú erősítésüek voltak. 

A lábgép ütőjének feje közepes méretű volt. A lábdob belsejébe sosem tett semmilyen bélést, ami letompította volna a hangzását.

Több zenei felvételénél a lábgépe nyikorgott, amelynek hangját hallani lehet…

a „Since I’ve Been Loving You”, 

a „The Ocean”, 

a „The Rain Song”, 

a „Houses of the Holy”, 

a „Ten Years Gone” 

és a „Bonzo’s Montreux” felvételeken.

Page így emlékezik erre: 

„Volt egy borzasztóan nyikorgó nagydob pedál a Since I’ve Been Loving You dalban. Minden alkalommal, amikor hallom, egyre hangosabban és hangosabban hangzik!”

Ezt a lábgépet a kortársak Speed King helyett Squeak King becenéven ismerték, mert mindig nyikorgott.

Bonham családi élete

Egy kidderminsteri bulin ismerkedett meg Pattel, akit feleségül vett, és 17 évesen családot alapított. 

Hamarosan megszületett fiuk, Jason Bonham (1966), majd kislányuk, Zoe. 

Jasont 8 éves korától zeneiskolába járatta és karácsonyi ajándék gyanánt vett neki egy gyermekméretű dobfelszerelést. 

Az 1979-es knebworthi koncert próbáján a Trampled Underfoot alatt beültette az akkor 12 éves Jasont a maga helyére. Page, aki ebben a számban különösen elfoglalt a saját szólamával, nem vette észre a helycserét.

Zoe is zenei pályára került, nagynénjéhez hasonlóan énekes-dalszerző lett belőle. 

Bonham 1969-ben West Hagley-ben vásárolt házat, és a hetvenes években Bonzo lelkes gyűjtője lett régi sportautóknak és motorkerékpároknak, melyeket a worcestershire-i Cutnall Green helységhez tartozó, The Old Hyde nevű farmon tartott, ahol 1972-től a családdal együtt lakott.

A Led Zeppelin koncertfilmjében (A dal ugyanaz marad) a Moby Dick előadása közben gyorsulási versenyek bevágott képeit láthatjuk, ezen kívül a farmon mezőgazdasági munka közben, útépítésen dolgozva, valamint ahogyan fiát, az akkor hétéves Jasont tanítja dobolni. 

E néhány perc betekintést nyújt abba, hogy milyen is volt Bonzo magánélete. 

A tragédia

1980. október 17-én, három év után indult volna az amerikai turné. 

Bonham Szeptember 24-én vendégeskedett Jimmy windsori házában, John Paul Jonesszal együtt (Plant nem volt jelen). 

Bonham a nap folyamán, a próbák alatt nagyon sokat ivott, a vizsgálat szerint legalább tizenhat vodkát, éjfél után lefektették aludni. 

Reggel holtan találták a szobájában. 

A haláleseti nyomozást az East Berkshire-i halottkém vezette, aki alkohol hatására bekövetkező tüdőödémát állapított meg, és kábítószernek nem találták nyomát.

Ugyanakkor a Rock Handbook című angol kiadvány szerint Bonzo szívrohamban halt meg.

A vizsgálatot még nem zárták le, amikor október 12-én, egy Kidderminsterhez közeli kis falu, Rushock Szent Mihály templomának temetőjében eltemették minden idők egyik legjobb dobosának hamvait.

A történtek a Led Zeppelin feloszlásához vezettek, amit Jimmy Page december 4-én jelentett be. 

Sok dobos neve felmerült a pótlására (Cozy Powell, Carmine Appice, Barriemore Barlow, Simon Kirke, Bev Bevan), de a tagok döntése ez volt: nem tudják Bonzo nélkül a Led Zeppelint folytatni. 

Még nagyon sok dokumentált információt lehetne idehoznunk annak igazolására, hogy Bonham az egyik legnagyobb dobos ikon. helyette nézzük meg a Moby Dick dobszólóját… Hölgyek urak JOHN BONHAM, MOBY DICK!!!!

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak