DCI – A lábgép születése

Yamaha Kick

A dob-történelem legnagyobb innovációja: a lábgép. Ez volt az a küldetés, amely a huszadik század legnagyobb és legismertebb dobdinasztiáját hozta létre: a Ludwig Drum Company-t. William F. Ludwig és testvére, Theobald 1909-ben szabadalmat kértek és kaptak a lábgép továbbfejlesztett változatára.

Az első éles pedált az 1936-os Ludwig Drummer “Huszonöt év pedálfejlődés” című cikkében úgy írta le, mint “a Ludwig cég alapját, és az első darabját a ma is használatos lábgépeknek. Kezdetben a Ludwig & Ludwig Company, amely a régi Omaha Épületben található Chicagóban, csak pedálokat gyártott. Ezen a korai pedálon egy cintányér ütőfej is volt, ami egy hosszabbító kar a tengelyén, amely egyidejűleg egy kávára szerelt cintányért szólaltatott meg. 1913-ban egy továbbfejlesztett változatot kínáltak, amely könnyebb súlyú és összecsukható volt, ez már az extra cintányér ütőfejet nem tartalmazta, hiszen kialakulóban volt a low-hat, majd a hi-hat. A nagy kereslet ösztönözte a piacot, amely hasonló termékeket hozott létre. Szinte azonnal minden nagy dobcégnek megvolt a saját lábdob pedálja.

A Ludwig testvérek azonban megugrottak a piacon, amint azt az 1913-as második generációs pedálok száma is bizonyítja, amelyek még ma is léteznek. Ezek a modern szabványok szerint könnyű pedálok kielégítették a huszadik század eleji dobos igényeket: könnyűek és kompaktak voltak. 

Az eredeti Ludwig pedált úgy hirdették, hogy “elég kicsi ahhoz, hogy elférjen a zsebében, amikor össze van csukva”. A dobosoknak ez fontos szempont volt.

Ludwig 1934-ben a Ludwig Speed Pedal bevezetésével továbbra is sarokba szorította az innovációs piacot. Azt tartják, hogy “minden, amit egy jó pedálnak tudnia kell”, ez a pedál hasonlított a ma gyártott lábdob pedálokra. A kétoszlopos szerkezettel és a golyóscsapágyas karral ez az új pedál azonnali sikert aratott. Nem elégszik meg a status quo-val, Ludwig, 1936-ban egy továbbfejlesztett Super Speed Pedált kínált, amely magában foglalta a kompressziós rugót, amely “erősebb, mint bármely rugó”, és zárt, így a por, a szennyeződés nem károsíthatja vagy lassíthatja a sebességet. A rugót meg lehet feszíteni, hogy megfeleljen az egyéni igényeknek, és ezt a beállítást egy záranyával lehet rögzíteni. 

A második világháború után ismét William F. Ludwig forradalmasította a dobipart az átnevezett W.F.L. Drum Company-val. 1950-ben a W.F.L. bemutatta az új Speed King Pedált. A funkciók közé tartoztak a lezárt oszlopok belsejében található iker kompressziós rugók, újfajta csapágyak, az íves tengely, amely maximális magasságot biztosít, és lehetővé teszi a verőfej számára, hogy párhuzamosan érje a bőrt. Ez a kialakítás átvészelte az idő próbáját, és 50 évvel később még mindig megtalálható a Ludwig termékkatalógusban.

Ez alatt az 50 év alatt kevés fejlesztés történt a lábgép pedálon, kivéve a lánchajtások használatát, megkönnyítve a simább, csendesebb reakciót. 

Mutass egy kis tiszteletet. Vedd elő a pedálod, tisztítsd meg és kicsit törődj vele, kis karbantartás biztos ráfér!

Talán még a Nemzeti Lábgép Napot is meg kellene fontolnunk…

Vághy Péter

www.drummerscave.com

Fotók forrásai: https://www.madeinchicagomuseum.com, https://www.ludwig-drums.com

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak