Budai Krisztián

Budai Krisztian

Kedves RitmusDepo-t olvasók, Budai Krisztián Ferenc vagyok – ütőhangszeres művésztanár. Szerkesztőként, szerzőként az elmúlt időszakban sok írásomat olvashattátok, most inkább az előadói, oktatói oldalammal szeretnék kicsit bemutatkozni.

Amikor Szöllős Gergő felvetette ezt az ötletet, nem tudtam mit is írjak magamról. Nehéz műfaj ez. A festők önarcképnek hívják. Röviden elmesélem az utamat idáig, részletesebben kiemelni inkább csak az elmúlt éveket, a frissebb dolgokat szeretném.

A gyökerek

Alapvetően nem zenei pályára készültem, de aztán mégis itt kötöttem ki. Zenei általános iskolába jártam Újfehértón, és az ottani zeneiskolában zongoráztam. De valamiért ezek nem igazán vittek mélyebben magukkal. Középiskolában jött a nagy találkozás, Hajdúdorogon a helyi zeneiskolában kezdtem el ütőhangszerre járni, Orosz Imréhez. Telt múlt az idő, nem vettek fel jogásznak, hát kipróbáltam a “B” tervet. Elmentem Nyíregyházára a Művészeti Szakközépiskolába ütőhangszerre Joó Csabához, már érettségizettként. Jól éreztem magam a közegben, és végül annyira kedvet kaptam az egészhez, hogy 4 év kemény munka után felvételiztem Debrecenbe, Szabó Istvánhoz. Innentől már kicsit simább volt az út.

Alapvetően hivatalos úton egész életemben klasszikus zenét tanultam, de mindig is voltak zenekaraim, és mindig is érdekelt a jazz, a könnyűzene, a világzene, és mindenfajta zene, ami csak megérintett, inspirált, vagy érdekes volt számomra valamiért.

A kongával való nagy találkozásom 2005-ben volt a Művészetek Völgyében, ahová akkori tanárom hatására mentem el. Az Amadinda szervezte az Ütősvölgyet, ami egy varázslat volt. Egy mérföldkő, fordulópont a szakmai életemben. Dely István és családja minden nap tartott kurzust, a kongával, és mindenféle afro/latin-amerikai ütőhangszerrel barátkoztunk. Nagyon tetszett, bár akkor nem sokat értettem az egészből.

2015-óta tartozom a Meinl Percussion népes családjához, sokan ezt endorzerségnek nevezik, de úgy gondolom ez valami több, számomra biztosan. Inspiráció, lehetőség, megtiszteltetés, példa a fiatalok előtt, álom, és még megannyi más.

Szerzőség

Az oktatás az évek során sok mindenben inspirált. Az első komolyabb darabjaimat azért kezdtem el írni, hogy a tanítványaimmal tudjunk olyan hangszerparkkal kamarazenélni, ami rendelkezésünkre áll (2013-2014-környékén). Aztán készítettem néhány play-along zenét is (Okraltée EP), hogy azoknak nyújtsak egy kis segítséget, akik nem a 4/4 keretei között szeretnének gyakorolni. Eddig összesen 2 EP-m, és 3 single-öm jelent meg, itt bővebben is lehet olvasni róla.

Krxternational a Spotify-on

Kottaírás

De nem csak a hangzó formátum foglalkoztat, sokszor szeretem ezt kottába is önteni (ráadásul nálam a kotta gyakrabban van meg előbb). Ezek közül több is megjelent már, a legelső a Langwana volt a sorban. Mostanában jelent meg az Umak Un, az Umak Du (mindkettő kamarazene ütőhangszeres septetre, vagy akár dobkörök számára), a Wowbagger (Három nem önálló részből álló, egybekomponált ütőhangszeres kamarazene (quintet). A kompozíció alapötletét a Galaxis útikalauz stopposoknak című könyv egyik karaktere inspirálta), és a Concerto for Congas – Arkhé (Kamara concerto ütőhangszeres quintetre és egy szólistára).

Krisztián Budai – Umak Du

Tanítás

A Krxternational Dobsuli 2016-ban nyitotta meg a kapuit hivatalosan, de mindig is voltak magántanítványaim. A magánórákat folyamatosan fejlesztettem tudásban, hangszerparkban, ötletekben, módszerekben. Igazán 2018-tól lódult meg a dolog, ebben az évben indultak a csoportos órák, és a Debreceni Perka Klub.

Debreceni Perka Klub – On tour 2021.

2019 októberében tartottam az első konferencia előadásomat Szegeden az I. DUSZK-on, “A Hand-percussion lehetőségei az oktatásban” címmel. Érdekes és izgalmas volt a jelen növendékei, és a kollégák előtt erről beszélni, és ezzel új csapásokat nyitni.

2020-ban megkaptam a Debrecen Kultúrájáért Alapítvány Alkotói Ösztöndíját, ennek keretein belül valósítottuk meg a Percussion Workshop Debrecen 2020-at, amire két vendégelőadót is tudtam hívni: Mogyoró Kornélt és Ölvedi Gábort.

Percussion Workshop-mini sorozat, Debrecen, 2020

A 2021-es évben is részt vettem előadóként a II. DUSZK-on, konferencia előadásom címe: A Hand-Percussion lehetőségei az oktatásban II. Ami a 2019-es vonal folytatása volt, készítettem hozzá videómellékletet, amivel demonstráltam az elhangzottakat.

Budai Krisztián – Conga videómelléklet

2021. februárjától kezdtem meg az oktatói munkát a Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézet Percussion hangszerek főtárgy szakán, ami egy óriási mérföldkő számomra. Most egy kezdő csoporttal dolgozom.

Jelenleg az oktatásban 4 helyen lehet velem találkozni: 

  1. Hajdúböszörményben az Eötvösben ahol alapfokon ütőhangszert tanítok,
  2. a debreceni Medgyessyben ahol zeneismeret órákat tartok és tehetséggondozás keretein belül perkázunk egy csoporttal, 
  3. a Debreceni Egyetem Könnyűzene Intézetében Hand-Percussion szakon, ahol most indul az első csoportom,
  4. és végül a Krxternational Dobsuliban, ami az én saját magániskolám, itt tanítok percussiont, egyéni vagy csoportos órákon. Továbbá iskolai dobköröket vezetek, vagy éppen workshopokat, csapatépítőket tartok, vagy éppen a Debreceni Perka Klubbal jammelünk. De az utóbbi négy inkább alkalom-szerű.

Összegzés

2012-ben szereztem ütőhangszeres művésztanári diplomát a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán. Fő hangszeres területem a kézzel megüthető dobok és ütőhangszerek (conga, bongo, djembe, darbuka, cajon) világa. A Nemzeti Kulturális Alap ösztöndíjasa voltam 2015-ben és 2019-ben. Langwana című kamaradarabomat a dániai Edition Svitzer kottakiadó jelentette meg 2015-ben. 2015 óta a Meinl Percussion, 2020 óta a Meinl Cymbals endorzere vagyok. 2009 óta tanítok Hajdúböszörményben, 2016 óta saját „dobsulimban”. Módszereimben a kézi dobok nagy szerepet játszanak. Majdnem 5 éven át voltam a RitmusDepo főszerkesztője. 2020-ban megkaptam a Debrecen Kultúrájáért Alapítvány Alkotói Ösztöndíját.

Azt hiszem aki végig olvasta, annak lejött, hogy szeretek tanítani, az oktatásban tevékenykedni, segíteni a jövő ütőhangszereseinek, vagy akár velük, vagy más formációval, például a Minimum 4 nevű zenekarommal színpadon lenni. De szeretem az elmélyült háttér munkákat is, legyen az 1-1 próba, vagy egy kotta aprólékos kidolgozása, megszerkesztése, vagy egy stúdiómunka. 

Ennyi év után ami biztos, hogy számomra nagyon fontos az, hogy kikkel, milyen emberekkel vagyok körülvéve, kivel zenélek, vagy folytatok eszmecserét a zenéről, zeneoktatásról. Egy jó csapatban öröm dolgozni!

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak