Gretsch Catalina Maple

Gretsch Catalina

Azok, akik már az „átkosban” is dobolással múlatták az időt, velem együtt emlékezhetnek azokra a ritka és meghitt pillanatokra, amikor kezünkbe került egy – általában külföldről hozott – hangszerkatalógus, és elmerülhettünk a kapitalista népnyúzók által fabrikált, számunkra teljességgel elérhetetlen dobok/cintányérok kavalkádjában. A prospektusok közül persze mindig kiemelkedtek az amerikai gyártók füzetkéi, és az a bizonyos Gretsch felirat erősen megdobogtatta az ember szívét… Manapság, ha kimondom a bűvös nevet, már senki nem réved fátyolos szemmel a távolba, hiszen néhány éve már kis hazánkban is hozzáférhetőek a Gretsch dobok, mi több, az áruk is elérhetővé vált. Jómagam pár hónapja nyúzok egy középkategóriás Catalina Maple szettet, melynek az MC-E825PT típusjelet adták a keresztségben, és jelen írás tárgyát képezi.

A testek

Az a betű/szám kód így persze nem mond semmit, úgyhogy nézzük a cuccot részleteiben: 22×18” lábdob, 10×8” és 12×9” fúratlan felső tamok, 14×14” állótam, illetve egy 14×6” pergődob alkotják a felszerelés alapját, de mivel ez egy ún. „Euro Shell Pack”, az árban benne foglaltatik (tehát ajándékba kapjuk!) egy 16×16” állótam is.

Nevükből (is) adódóan a Catalina Maple dobok juharfából készülnek, a tamok 6, a lábdob 7, a pergő pedig 9 rétegnyi fát tartalmaz. A felfekvő élek a második/harmadik rétegnél kezdődnek, a megszokott Gretsch formulától (30 fok) eltérően 45 fokos letörésben. Egyébként érdekes az elgondolás, mert amolyan „régi az újban” (vagy fordítva, ahogy tetszik) megoldással a külső élek – a’la ’70-es évek – enyhén domborítottak, míg a belső élek – mai szokás szerint – élesen lecsapottak, így van benne egy kis vintage-hatás, meg ugyanennyi modernség is. A testek külleme (Cherry Red színben) semmiféle kívánnivalót nem hagy maga után, a tükörfényes lakkozás alatt jól láthatóak a fa erezetének mintái, elsőre egy „ha nem dobolnék rajta, hazavinném szobadísznek” gondolat futott át rajtam, persze aztán győzött a bennem lakozó dobos…

A gyárilag csomagolt bőrök – melyeken nem találunk más jelzést, mint azt a bizonyos híres Gretsch-logót – Ambassador-vastagságúak, a tamok alul-felül egyforma clear bőröket viselnek, míg a pergő coated ütőbőr/clear rezonáns bőr kombinációt kapott. A lábdobra Powerstroke 3-ra hajazó ütőbőrt, illetve fekete alapszínű, jókora fehér Gretsch logóval díszített, belül szintén tompítógyűrűvel felvértezett front-bőrt helyezhetünk fel.

A vasak

Igenis van új a nap alatt! Kezdjük talán a 2,5 mm vastag kávákkal, melyek a pergőt illetve a tamokat ékesítik, és ebben a kategóriában egyáltalán nem megszokottak (mondjuk, én máshol sem láttam még ilyeneket). Extra vastagságukkal egyrészt rendíthetetlenül tartják a testek hangolását, másrészt – és magamfajta „odacsapós” dobosok ezt értékelhetik igazán nagyra – a pergő kávásan történő megütéseit osztályon felüli minőségben prezentálják. Vannak ezen kívül „New Millenium” névre hallgató, mini-Gretsch babák, melyek – újabb meglepi – öntvényből készültek, a fúratlan tamok természetesen GTS rendszerű felfüggesztés segítségével maradnak a levegőben, hogy a lábdob fixen pozícionálható kitámasztó lábait már ne is említsem. A lábdobba fúrt központi tamtartó extra vastag csöve könnyebb mozsárágyú-cső gyanánt is hasznosítható lenne, a tetejére biggyesztett két darab műanyaggolyó/L-kar megoldás pedig ezáltal meglehetős stabilitást mondhat magáénak. Az állótamok lábaira sem lehet panasz, vastagok, sűrűn rovátkoltak, és holtbiztosan állnak a talajon. Minden fémalkatrészt műanyag izolációs alátétek választanak el a fatestektől, sőt, a szintén öntvényből gyártott lábdob kávafogó karmok is gumibetétesek, melyek laza hangolás esetén is védik a fakávákat a lazulásból esetlegesen adódó karcoktól, sérülésektől. A krómozás minősége egyébként az összes alkatrész esetében kifogástalan. Shell-packról lévén szó, állványzat természetesen nincs benne a csomagban, viszont így legalább olyan hardware-eket veszünk hozzá, amilyeneket akarunk.

A hangok

Elöljáróban annyit szeretnék leszögezni: én ilyen könnyen és gyorsan még soha, egyetlen dobfelszerelést sem tudtam behangolni. Ennek fényében alapvetően új értelmet nyert nálam a „középkategóriás dob” fogalma, és előre is elnézést kérek a következő sorokban esetlegesen fellehető elfogultságom miatt. A cájg általános hangképe leginkább a „kerek” jelzővel illethető, markánsan hallható a juharfából készített doboktól elvárt mélyekkel teli, puhán zengő, mégis erőteljes, de nem agresszív, dohogó alaphang. A lábdob gyönyörű keverékét nyújtja a megütéskor egyszerre támadó csattanásnak, és a rövid, ám pincemély lecsengésnek, ami pop-rock zenében például elengedhetetlen. Az ehhez párosuló nagyon komoly hangerő maximális kihasználhatósága érdekében érdemes rezgőnyílást vágni a frontbőrre, mert így akusztikusan, és mikrofonozva is prímán használható, nyílt, levegős, szépen pumpáló hangot kapunk.

A 10” és 12”-os felsőtamok a gyári bőrökkel mindenféle tompítás nélkül hozzák a jól használható, szépen elkülönülő, kellő attack-ot, és – hangolástól függően – akár az extrém rövid, vagy másik végletben maximum a közepes lecsengést. Se zavaró felhangok, se „elfulladó” tompaság – mindenből pont annyi van, amennyi kell, és hangerőben itt sincs hiány.

A szett állótamjai remekül egészítik ki a többiek hangját, részemről különösen a 14”-os hangja volt nagyon kellemes meglepetés, mert – szintén gyári bőrökkel – tompítástól mentesen ugyanúgy reagált, mint a két felsőtam. Ahogy hangolom, úgy szól – és ez eleddig a felsőkategória dobjaira volt jellemző! A zavaró felhangok teljes hiánya mellett laza hangolásnál hetvenes évekbeli száraz puffogást kapunk, míg feszesebb bőrbeállítások esetében szinte „dalra fakad” ez a dob, bármilyen zenében könnyen alkalmazhatjuk némi finombeállítás után. A 16”-os állótam olyan mélyeket tud, hogy akár jazz-lábdobot is csinálhatunk belőle (tudom, mit beszélek, mert én megtettem!), simán megállja a helyét úgy is. Szintén nem igényel tompítást (de tényleg: hová lettek azok az idők, amikor a dobszerkóhoz alapból venni kellett két tekercs szigetelőszalagot, meg egy százas csomag papírzsebkendőt, ha tisztességes hangot szerettünk volna elérni?), és mindkét állótam duzzad a (hang)erőtől.

A pergődobot 14×6”-os mérete felhasználhatóság szempontjából nagyon rugalmassá teszi, lazább hangolásban szuper kis Bonham-hangzás a jutalmunk, feszesre húzott bőrökkel viszont kristálytiszta, vérbeli fapergő-hangot produkál. Azt azért hozzá kell tegyem, hogy míg a pergő ütőbőre teljesen rendben van, addig a rezonáns bőrt és a sodronyt nem árt jobb minőségűre cserélni, mert eme minimális ráfordítással egy érzékeny, szép hangú, és hangerőben is jeleskedő dobot állíthatunk színpadra. A 2,5 mm-es káváknak köszönhetően szereti a vadulós játékmódot, de a rendkívül pregnáns kávás megütések mellett akár éteri finomságokra is bátran vetemedhetünk, mivel minden pici érintés szépen artikulált formát nyer. A húrváltó első ránézésre olyan, mint amit még Elvis zenekarából felejtettek itt, de használat közben kiderült, hogy nagyon is átgondolt, kiválóan használható eszköz, mely többféle állásban sem hagyja lelazulni, netán leesni a sodronyt.

Összegzés

Ma a legtöbb hangszert – általában – már nem érzelmi alapon választjuk. Ennek sok oka van, az egyik talán a bőség zavara lehet, másrészről viszont az úgynevezett ár/érték arányt sem szabad szem elől tévesztenünk. A Gretsch Catalina Maple shell-szettek igen kedvező áron kínálnak magasabb árfekvésben elvárható szolgáltatásokat és hangtulajdonságokat, bármilyen környezetben (én például először egy sportcsarnok-koncertre vittem, azután rögtön egy klub-bulira) jól alkalmazható, megbízható hangszerek.

Pálóczi-Horváth Csaba

Fotó forrása – thomman.com

close

Hírlevél

Értesülj a legújabb tesztekről, interjúkról és kedvezményekről.

Dobosoktól - Dobosoknak