Szia!
Azért lehet hogy megérné “kicsiben” elkezdened a gyártását, próbaképp, páran biztosan áldoznának rá néhány ezrest. Pl. én Mert azért nem mindegy hogy 20 vagy ha más megcsinálja hasonlóan működőképesen, akkor mondjuk 8-10 ezresért…
Sziasztok!
Én valószínűleg a közeljövőben vásárolok magamnak egy kromatikus hangológépet, sajnos fülre nekem nem úgy megy a hangolás, ahogy kellene, egyszerűen béna vagyok Viszont érdekelne – mivel az angoltudásom sem tökéletes -, hogy hogyan lehetne hozzájutni esetleg magyar leíráshoz a használatával kapcsolatban, illetve vannak e alap paraméterek a hangolást illetően ilyen eszköznél?
Válaszotokat előre is köszönöm!
Üdv-sly
Sziasztok! Nemrég én is elkészítettem saját “Tension Watch”-omat hasonló módon, mint a kollégák írták. Nagyon elégedett vagyok vele. Alapjába véve gyűlöltem dobot hangolni, de ez egycsapásra megoldotta a problémáimat. Persze azt senki se várja, hogy rögtön über királyul fog szólni a dobja, csak mert minden csavarnál azonos a bőr feszessége, viszont több idő jut kísérletezésre, ahelyett, hogy azzal kéne foglalkoznod, vajon melyik csavarnál keletkezik az az idegesítő búgás.
Hát most még csak annyit csináltam vele, hogy megnéztem, hogy nagyjából hol vannak a tamjaim, aztán csak egymáshoz lőttem a csavaroknál. Kb. mindegyik 70-nél volt (ezen a műszeren, gondolom ez nem feltétlen egyezik meg a TW és DD értékekkel), a pergő meg 90en. Mindet belőttem pontosan + az alsó bőrt is. És hát fúrt testek ide vagy oda, olyan csengése lett a tamoknak, hogy haláli.
Hát szerintem ilyet bárki tud csinálni, ha én csinálnám neked nem biztos, hogy megérné . Annyi az egész, hogy veszel egy korongot egy sima sportboltab kb 500 ft-ért, meg valahol egy mérőórát, neten elég sok van. Az enyém olcsó volt, mert “használt”, de újonnan is van olcsóért, pl ez:http://www.szerszambirodalom.hu/294-meroorak/16400-indikator-ora-0-10mm-/-001mm.html
Aztán ki kell mérni a korong közepét, oda fúrni egy lyukat, amibe éppen, hogy bele lehet nyomni az órának a nyakát, fontos, hogy ne mozogjon (nekem 8as fúrófej vált be). Belőni a magasságát, hogy szépen felfeküdjön a korong alja egy üveglapra. Ott kalibrálni kell, ami kb. annyi, hogy elfordítasz egy kis kereket és belövöd a mutatót 0-hoz és kész is. A távtartó meg egy sarokvas.
Elnézést a minőségért, de a fényképezőm borzalom. Na ő egy homemade drum dial. Alul hokikorong, benne csapos mérőóra + rávarázsolt távtartó. Elég korrektül működik, én nem hittem benne, de tényleg nagyot dobott a hangzáson.
REMÉLEM; SIKERÜLT A SZAKDOLGOZATOD
A BŐRÖKET AZÓTA IS FOLTOZGATOD ?
AZ ENYÉMET ESZI AZ ENYÉSZET !
PEDIG LEMÁSOLTAM AZ EGÉSZET !
A Meter KOLLÉGA-FÉLE INSTRUKTZIJÓT IS ALAPUL VETTEM !
SAJNOS HANGOLNI ÍGY SEM TUDTAM VELE, DE SOK BŐRT TÖNKRE TETTEM ! ☺
Rugónak kell lennie az órában. Magában a tengelynek nincs akkora súlya, hogy megnyomja a bôrt. Alapból pedig kb 8-9 mm-et ki kell lógnia alul. Amikor ráteszed a bôrre és visszapörög az óra, akkor feszül meg a rugó és lesz ereje a bôrt lenyomni.
Olyan segítőkész ember jelentkezését várom, aki kíváncsi lenne, hogy mennyire pontosan lehet behangolni a dobot ezen műszerek valamelyikével! Villamosmérnök vagyok és a dobok hangolása a szakdolgozatom témája és számítógépes segítséggel meg tudom nézni, hogy mire képes a DrumDial/TensionWatch, vagy a nyomatékkulcs, vagy épp valaki füle. Fület, meg nyomatékkulcsot már találtam, de ha valaki rendelkezik ilyen dobhangolóval és tudna rám szánni kb egy órát, akkor azt nagyon megköszönném.
amit készitettem hangolót nem lett valami jó mert hiába húzom engedem a bőrt nem mozdul a mutató, lehet az a baj, hogy nincs gyárilag rugó az órába ? vagy arra gondoltam hogy az óra tapintójából kevés lóg ki a befogó aljából, és mivel nem rugó huzza vissza csak a súly így ha szednék le a befogó magasságából akkor lehet érzékenyebb lenne ? nem tudom mennyire érthető, de ha valakinek van ötlete akkor azt szivesen meghallgatnám.
előre is köszi
” Minek nektek hangoló… Fülre dolgozzatok gyerekek “
▲ JÓ A +LÁTÁSOD, DE A LÉNYEGEN ÁT SIKLOTTÁL !
▼ EDDIG HOGYAN HANGOLTÁL BE, HA SEMMICCSEM HALLOTTÁL ? ☺
” ezzel minden próba előtt egy-két perc alatt leellenőrzöd, miközben a gitárosok zajonganak “
NEM ZAVAR !
No, most már én is a “házi tension watch” tulajok közé tartozom, miután “meter” kolléga adatai alapján csináltattam egy fém talpat egy újonnan vásárolt indikátoróra számára.
Az óra egy Kinex típusú cseh gyártmány, 4370 ft volt a nettó ára, én ennyiért vettem. Az esztergályos 1500 forintért csinált egy fém talpat, szépen süllyesztett rögzítő csavarral. 30mm magas, 50mm átmérővel fémtisztára esztergálva. A kis mutató a mm-t mutatja, a nagy mutató a század mm-t.Az én szerkezetem üveglapra helyezve nullára állítva a nagyot, 4 mm-t mutat a kicsi, tehát elemelve ennyit lóg ki a mérőpálca a talpból, de lehet egészen 8 mm-ig állítani, a hengeren lévő csavarral.
Az eddigi tapasztalatom az, hogy egy két osztás eltéréssel fülre is be tudom hangolni a dobokat, DE teljesen zajtalan környezetben és többször annyi idő alatt mint a műszerrel.
Ez a kütyü nem fog helyetted hangolni, ha nem tudsz, nem fogja megtalálni a dobod legjobb hangját, ám ha ezeket már tudod, akkor nagyon nagy segítség.
Azok a kis apró mellékhangok, amik egy gyors fülre történő hangolásnál vannak, itt teljesen megszünnek.
Ha megvan pl. a próbateremhez a legjobb dobhangod, akkor ezzel minden próba előtt egy-két perc alatt leellenőrzöd, miközben a gitárosok zajonganak, nem zavar.
Sok olyan dobost ismerek akik néha rátalálnak a hangszerük legjobb hangjára, de másodszor már nem tudják ugyanúgy behangolni. Erre is jó ez az óra.
Ma elkészitettem én is az első hangoló órámat !! Nem fogtam még sose ilyet de a lényegét levágtam . Csak még az a baj hogy az órát ki kell pucolnom mert akadozik de minden nagyon fajin , ha érdekel majd linkelek képet .
Sziasztok.
Kíváncsi lennék rá, hogy ki mennyire állítja a bőr feszességet Tama TW
hangolóval pergődoboknál?Alsó-felső bőrt is adjátok meg! 14×6″ -5,5″ -4″…
stb méretekben.Tapasztalatotokra lennék kíváncsi.Köszi előre is,jó hangolást
és dobolást mindenkinek!Várom az értékeket!Sziasztok. pito@freemail.hu (ide írj!)
Ide is beírom az apró mellett; eladó egy Tama Tension Watch dobhangoló kütyü, tokkal együtt. Hibátlan állapotban van, teljesen jól használható!
Ár: 12.990.-
Régen néztem be ide, rossz gazdi vagyok..
Nekem DrumDial-om van. Szerintem, ilyet nem is lehet itthon kapni. Állítólag, jobb, mint a TW, pontosabb stb. Nekem nincs összehasonlítási alapom.
Én az íbéjen vettem az enyémet.
Kellemes Karácsonyt mindenkinek!
Elég furcsa, hogy csak 40-ig tudod felhúzni, pedig a 75-ös érték sem olyan magas még. Én is próbáltam a gyárilag megadott értékekre belőni a dobokat, de úgy nagyon szarul szóltak. Sajnos ez a műszer sem helyettesíti teljesen a füleket, szóval én neked is azt tudom javasolni, hogy ne foglalkozz a gyári értékekkel, hanem lődd be először fülre a dobokat úgy, hogy körülbelül jó legyen, illetve a dobok hangmagassága egymáshoz képest is jó legyen, és utána használd a műszert arra, hogy minden csavarnál egyenlő mértékűre lődd be a feszességet… Ezután többnyire elég lesz feljegyezni az értékeket dobonként, és legközelebb már hamar meglesz a kitökölt hangzás… Szerintem legalább egyszer azért el kellszórakozni vele egy jó csomó ideig, hogy jó legyen, de a gyári értékeket szerintem felejtsd el…
sziasztok nem ide vág a kérdésem de nem értek hozzá, elszeretnék adni egy alig használt fekete sonor force 507 felszerelést! Nagyon sürgős lenne és az a kérdés hogy mennyiért és hol érdemes hirdetni hogy a leghamrabb elvigyék.újonnan 96000 ft én 55000 irányárra raktam fel itt a depon. mi a véleményetek?
Hello!
Nekem is van 1 Drumdial-om.Ugye megadnak ilyen gyári értékeket h kb. mennyire kell hangolni.Én hiába feszítem/engedem annyira amennyire a papíron van írva, pedig 0ról indul.pl van ilyen hogy 75-ös beállítás:akkor maximum 40ig tudom felhúzni mert különben elpattanna az egész.
Valaki valami megoldást tud javasolni?
Nekem Drum Dial-om van, szinte ugyanaz, mint a Tama Tension Watch. A műszer lényege, hogy minden csavarnál megmutatja a bőrfeszességet, és így be lehet állítani úgy, hogy mindenhol ugyanazt az értéket mutassa. Én úgy szoktam behangolni, hogy legelőször fülre belövöm a tamok hangmagasságát egymáshoz képest, majd a műszer segítségével tamonként minden csavarnál egyforma feszességűre húzom a bőrt. Nekem nagyon bevált, sokkal jobban szólnak a dobok, mint előtte, és sokkal gyorsabb, egyszerűbb a behangolás.
Amit még figyeltem, hogy nem mér folyamatosan, ha hangolsz, hanem fel kell emelni, vagy megbillenteni és újra letenni, vagy megmozgatni. És nem is mindig az az érték jön ki. De godolom ez a gyárinál is így van. Szóval gyakorlat kell a használatához, nem olyan mint gitárt hangolni géppel.
igen, vizsgáltam a DD megoldását, gondoltam is rá, hogy csinálok olyat én is. De egyenlôre szemre is oda tudom tenni. A TW-nél is csak szemre megy. A mért értékeket meg majd felírom, valószínûleg úgy is teljesen saját értékek kellenek. De a gyáriaknál is csak javasolt értékek vannak.
Örülök, hogy feléledt a topik.
Meter, gratu a műszeredhez!
Nem számít, hogy különböznek az általad mért érték a gyáritól, a TW is különbözik a DD-tól.
A DD-nak viszont van 1 távtartó lapkája, ami az egész hengert adott távoltságra tartja a kávától.
Igazából nem tudom. Nekem nem volt a kezemben gyári hangoló, csak találgattam. Az, hogy alumínium vagy vas, hát nem tudom. Annyi súly kell, hogy ne emelkedjen el a dobbôrtôl az egész szerkezet. Az enyém vasból van és elég nehéz. Gondolom számít a súly, és ezért nem biztos, hogy mérvedóak a gyári hangoló adatai egy ilyen házinál. Mert ha rátszed a bôrre, ez a súly is feszít rajta valamit. Ki kell tapasztalni, felírni. Egy biztos, hogy azt meg lehet vele mérni, hogy minden csavarnál egyforma-e a feszesség.
Szerintem innét kezdve tökmindegy, hogy miből van a cumó, csak skálaeltérés lehet. Egyedül az szól a szélesebb felület mellett, hogy ne ez a fém talp nyomja be a dobbőrt, hanem ténylegesen a tüske.
Én sem értem!
Szerintem a konstrukció: a 4es csavar fogja bele a fémházba az órát, eddig oké.
Rátesz és mutat egy értéket, ez is oké.
De az, hogy ha feszíti miért lesz más az érték? Mivel a bőr egyenetlenségéről nem beszélhetünk.
Az alsó fém méretei: 48 mm átmérô, 30 mm magas. A középsô furat 8,1 mm. A csavar ami rögzít 4-es. Ja és ami nem látszik a képen a fémhenger alját felpolíroztam kicsit.
Én most csináltam magamnak egy ilyen hangolót. Már majdnem vettem Tamát a tamtamban, de nem volt. Rögtön utána betértem a szokásos antikvitásos boltomba és találtam 500 forintért egy ilyen mérôórát. Ekkor jöttem rá mi is a dobhangoló valójában, ez adta az ötletet. Egy fémhengerbe állított mérôóra. A mérôórát kipucoltam, kitaláltam, megrajzoltam az alját és egy esztergályossal megcsináltattam kemény 1400 forintért. Az órát egy csavar rögzíti. (sajnos ez a része nem lett túl szép). Egyenlôre mûködik, bár még csak pergôn tudtam kipróbálni. Fülre hangolt pergônél a felsô bôrön 85-öt mutat, az kb. a gyári hangolók értéke. Egy ilyen mérôóra újonnan 8-14 ezer, használtan is lehet venni 4-5 ezerért. Mivel nem volt a kezemben eredeti gyári, nem tudtam, hogy a rugó erejét megnövelték-e. Ezek az órák asszem 1N erôvel nyomnak. De úgy látszik elég ez az erô.
Nekem unalmasabb füllel szenvedni órákon át feleslegesen, mint csendben betekergetni a dobot a DD-vel.
http://www.bigbangdist.com/drumdial.htm – van itt 1 jó idézet a +adeth dobosától. Elsőre úgy tűnik, az “ellentábort” erősíti, hisz a turnén használja, de azt is írja, hogy sosem szóltak így a dobjai azelőtt.
Ezek a bőr feszességét mérik.
Mivel a bőr nem szokott görbe lenni:-), így a feszülete gyakorlatilag + kell, hogy 1ezzen a hangmagasságával.
Létezik nyomatékqlcs is, de azt senki nem ajánlja a csavarock, babák állapotai közti különbségek miatt.
Tegnap kérdeztem, még nem válaszolt senki, nekem van olyan dobom, amit műszerrel nem tudok összehangolni, fülre nem hallom. De szerintem ami rossz az rossz.
Az egyenes+pont az már egy sík ami pedig két dimenziós…de sztem felejtsük a témát:D, aki akar nézzen utánna.
Egy valamit megjegyeznék viszont…ha a káva nem tökéletes, az mennyire befolyásolhatja a hangológép használatát? Fülre akkor is biztos eredményt kapunk, de görbe káva nem csapja be a gépet?..vagy az egyes csavarokon ugyan annyi marad a nyomaték? Azt mérik ezek a cuccok nem? Vagy bőrfeszességet?
Levinek igaza van egy dimenzió kiterjedésének figyelembevételéhez valóban kell egy egyenes és ha jól emlékszem, akkor egy pont is, de javítsatok ki ha rosszul tudom..Nagyon rég szigorlatoztam már….Amúgy valóban sokat tanultam én is ebből a kis szösszenetből, és valóban érdekes a dolog..
Hogy használnám e?
Nem tudom..
Sokat zenélek úgy, hogy cipelem a hangszerem, és ha jól be van hangolva, akkor egy jó hangszer esetén nem nagyon hangolódik az el..
A Másik dolog a teremakkusztika,(abban az esetben, ha akkusztikus egyátalaán a dolod) az minden esetben változik, tehát mindenhol másként halljuk a dobunkat.
Az viszont tény, hogy minden hangolócsavarnál ugyan olyan feszesre fülre nagyon nehéz felhúzni a bőröket…Tehát eléms érdekes szerkezet, ha lesz rá módom akkor ki fogom próbálni.
“Negyedik” emberként megjegyezném, hogy a membránok rezégésének matematikai leírásához Bessel igencsak nagy mértékben járult hozzá…A pont pedig csak pont, dimenzió nélkül, mivel nincs kiterjedése semmilyen irányban, így nem határoz meg semmilyen dimenziót, amihez tudni illik minimum két pont kell, magyarul egy egyenes.
“Harmadik” emberként megjegyezném, hogy a membránok rezégésének matematikai leírásához Bessel igencsak nagy mértékben járult hozzá…A pont pedig csak pont, dimenzió nélkül, mivel nincs kiterjedése semmilyen irányban, így nem határoz meg semmilyen dimenziót, amihez tudni illik minimum két pont kell, magyarul egy egyenes.
Igazad van, hogy számít a húr vastagsága, abban az értelemben, hogy más hangszínt eredményez, de attól még uganúgy 2 dimenziós fizikai modellel írható le.
Igazad van a felharmonikusok tèmàjàban utànanèztem. Valoban csak az intenzitàs vàltozik. Elnèzèst, ezek szerint rosszul emlèkeztem, règ volt. A dimenziokrol ès a gitàr ès dob közötti különbsèg magyaràzatàval viszont tovàbbra sem èrtek egyet. A dimenziok tèmàjàban igazad van ès abszolùt helytàllo az èszrevètel, hogy nem csak a pont egy dimenzios. Az viszont nem igaz, hogy a pont csak pont, mert egy pont is meghatàroz egy dimenziot. Igaz, hogy a vonal is egy dimenzios, de a gitàrhùr vastagsàga koràntsem elhanyagolhato. A hùrok vastagsàga alapvetö a gitàrhangnàl ezèrt nem èrtem mièrt tekinthetnènk egyszerü vonalnak mèg ha csak egyszerüsitett, közelitö szàmitàshoz is. A test majdnem kèt dimenzios szintèn nem èrtem a dobbörre, hiszen èpp az elözö okoskodàsomban irtam, hogy a rezgèse rendkivül összetett folyamat amit szerintem lehetetlen kèt dimenzios testre levetiteni, mivel a test hàrom dimenzios alakvàltozàsa okozza a hanghullàmok gerjesztèsèt.
A Bessel függvènynek tovàbbra sem talàltam összfüggèsèt a tèmàval, bàr utànanèztem. Valo igaz, hogy Bessel matematikus rèvèn rengeteg fizikai problèma leiràsàn dolgozott, de a hangtechnikàban èn egyedül a frekvenciaszüröknèl talàlkoztam a nevèvel. Hogy itt kinek van igaza, majd eldönti egy harmadik szemèly!
“Azt meg már gondolom, tudod, mi a különbség a mozgás és a test között, hiszen ebből kiindulva kápráztattál el bennünket a “korong”, “lencse”, ill. “négydimenziós kérdés” szakszavakkal “
Örülök, ha èrtelmes ès tanult emberekkel lehet vitàba szàllni, de nem szeretem a nagykèpüsèg megjelenèsèt. Ha jol emlèkszem te kezdtèl minket “elkàpràztatni” a Bessel fèle függvènyek tèmàbahozàsàval ès a gitàrhùr dimenzionàlàsàval.Szerinted itt hànyan hallottak a Bessel függvènyröl? Akkor ki akar itt kàpràztatni?? Elnèzèst kèrek mindenkitöl mert volt merszem megkèrdöjelezni az àllitàsaid!
Nem csináltam erre reprezentatív kísérletet, de azt mondanám, hogy igen, mert a fülre pontosan hangolt dobon egyenletes értékek jönnek ki, ha meg egyenetlen, akkor az értékek is…
Szerintem jó műszer, csak nekem fölösleges. Unalmasabb is szerintem használni, mint fül után hangolni. Nem közvetlenül a dob hangjával foglalkozol, hanem valami mást állítgatsz. Nem stimuláló az érzékszervek számára. Sok zenész minden nap különböző gyakorlatokkal fejleszti a hallását. Ha én csinálhatom ugyanezt egybekötve valami olyannal, amit ígyis-úgyis meg kell csináljak, miért hagynám ki? Az olyan lenne, mint light kólát inni, aztán kockacukrot enni
Ezek szép dolgok, de férfiasan leírom, hogy sorry, nekem magas. Már nem az elmélet, hanem ezt a gyakorlatban alkalmazni.
Nekem kell az, hogy a DD távtartójának köszönhetően milli pontosan ellenőrizhetem a keménységet és nem “össze-vissza” ütögetem.
Hülye kérdés: ha műszer szerint 1enletes a dob, az fül szerint is az??
Igen, ehhez szoktatni kell az ember fia hallását, de ha eléggé fülelsz, akkor a dob megszólalásakor sok különböző zenei hangot hallhatsz. Azért nehéz őket hallani, mert ugye nincsenek ilyen számtani sor szerint leírható felhagjaik (a felhangoknak ). Ha hallod ezeket a hangokat, kiválaszthatsz közülük egyet, ami a legdominánsabb, és azt már le lehet kottázni! Célszerű a legmélyebbet, mivel ez szólal meg, ha dobverővel ütöd a dobot. Ha úgy hangolsz, hogy szándékosan nem egyenletesen húzod a csavarokat, akkor érdemes a magasabb hangokat megjegyezni, amik ott a bőr peremén szólalnak meg, mivel ezekben hallatszik a különbség (a mély hang körbe-körbe ugyanaz akkor is, ha egyenetlen a feszesség).
..és visszatértünk a felhangok sokaságához.
Elsőben még én is jártam szolfézsre, elég régen volt, de arra még emléxem halványan, hogy nem dob után szólmizáltunk, hanem pl furulya után. (utóbbit visszasírom, főleg, amikor hangolni, vagy pakolni kell a dobot :-p)
“A hallott értéket nem lehet felj1ezni.”
Ezzel a legtöbb elsős zeneiskolás már nem értene egyet
Igazad van abban, hogy zajos környezetben is hasznos. Ez nem jutott eszembe, mert ilyen helyzetben ritkán vagyok. Itthon hangolom a dobokat, és ritkán kell utánaállítani. (Nem dobálom a hangszereket, a műanyag bőrök meg elég stabilak hangilag.) De tény, ha koncert előtt szarul szól a dob, és mindenkinek egyszerre kell 5 perc alatt belőni a cuccot a hangzavarban, akkor is jó egy ilyen.
Sajnálom, hogy ki kell, ábrándítsalak, de a szobámban levő zongora egyvonalas A-ja és a Te bubinga gitárod egyvonalas A-ja ugyanazokat a felharmonikusokat tartalmazza. A zenei hangot kiadó hangszerek hangszínét a következők határozzák meg:
– tranziens/hangindítás: pl. pengetés, megütés – vagyis a jellegzetes zaj, ami a hang elindulásához párosul – a zaj tovább is tarthat, ha folyton gerjeszteni kell a hangot, pl. fúvós vagy vonós hangszerek
– a felhangok aránya: bár ugyanazok szólalnak meg, de más arányban – pl. egy oboa első felhangja hangosabb, mint az alaphang – minden hangszernél mások az arányok
– lecsengés jellege: ez gondolom egyértelmű, ha hangteches vagy akor azt mondom h “envelope” és tudod, miről beszélek
Próbáld ki, hogy felveszed ugyanazt a hangot gitáron és zongorán, berakod hangvágó progiba, leszeded a pengetést/billentést, egy hangerőre hozod őket éééés… Próbáld meg megmondani, melyik melyik. Meg fogsz lepődni.
“Amiröl Te beszèlsz az a harmonikus torzitàs”
Nem, én nem arról beszélek, de örülök neki, hogy tudod, mi az a harmonikus torzítás, ott is valóban ezek a felhangok adódnak a hanghoz.
“A Bessel fügvènyeknek pedig tudomàsom szerint semmifèle köze nincs”
De van, nézz utána.
Aztán.
Ha annyira képben vagy a “klasszikus fizika tételeivel” kapcsolatban, akkor nem mondanád, hogy egy dimenzió az egy pont. A pont nem dimenzió. Egy egyenes egy dimenzió, egy sík két dimenzió, és egy tér három dimenzió. A pont az csak pont.
Ezen kívül nem két dimenziós mozgást írtam, hanem azt, hogy a test majdnem kétdimenziós. Vagyis a vastagsága elhanyagolható. Azért írtam, hogy MAJDNEM, hogy senki se kössön belém a klasszikus fizikára hivatkozva.
Azt meg már gondolom, tudod, mi a különbség a mozgás és a test között, hiszen ebből kiindulva kápráztattál el bennünket a “korong”, “lencse”, ill. “négydimenziós kérdés” szakszavakkal
A dimenziókról egyéb mondanivalóm nincs, az állításom ott van az előző postomban.
Több dologban segít azokon is, akik hallanak. A hallott értéket nem lehet felj1ezni. Dícsérem azt, aki 2* ugyanazt a hangot ki képes csiholni 1 dobból.
Ez azokban a helyzetekben is jó, amikor nem boldogulsz füllel.(zajos, vagy zajérzékeny környezet)
Mint említettük, a dobnál nem feltétlenül azért hajt a tatár (ha bármiért 1általán), hogy a fülünk éles l1en.
Nem látok összefüggést aköz5t, hogy amíg m1 mechaniqsan, addig DD, ha agyalni kell, akkor pedig agy, és ezért nem jó a DD, mert legalább addig is gyorsabb, könnyebb a hangolás.
Tehàt azt mondod, hogy teljesen mindegy hogy egy több szàzezer forinos bubinga fàbol kèszült gitàr ès egy mezei pàr ezer forintos gitàr penditèsènèl ugyanazok a felharmonikusok szolalnak meg? Az elektromos gitàr is ad ki magàbol hangot akkor is ha nincs erösitöre kapcsolva, mert a hùr rezgèsbe hozza a test anyagàt is. különös tekintettel itt a gitàr nyakàra. Az “A” hang az a zongorànàl is ugyanaz az “A” ès a hegedünèl is ès minden màs hangszeren is. Akkor hogyan tudod megkülönböztetni az “A” hangrol, hogy gitàr vagy zongora adja ki ha àllitàsod szerint mindig ugyanazon felharmonikusok szolalnak meg a 440Hz-el?
Amiröl Te beszèlsz az a harmonikus torzitàs ès ez nem hangszereken hanem elektronikus kèszülèkeken àtvezetett jel szenvedi el. Tehàt egy tiszta szinuszjel a rendszer kimenetèn nem lesz tiszta, megszolalnak benne egèsz szàmù többszörösei, tehàt töle oktàv, kvint, kvart stb tàvolsàgban. De ez nem egy valos hangszerre èrtendö!!!
A Bessel fügvènyeknek pedig tudomàsom szerint semmifèle köze nincs a felharmonikusokhoz. Bessel a különbözö frekvenciaszürök meredeksègèt, alakjàt hatàrozta meg közelitö függvènyekkel.(Ugyanilyenek a Butterworth ès Linkwitz-Riley matematikusok függvènyei)
Mit èrtesz az alatt, hogy majdnem egydimenzios? Az egy ès kèt dimenzios rendszerek kizàrolag a klasszikus fizika tèteleiben hasznàlhatok. Egy gitàrhùr viselkedèse szerintem koràntsem irhato le egyszerü ponthoz hasonlitva, mert ugyebàr az egy dimenzio az egy pont ès egy dimenzioban semmilyen müvelet nem vègezhetö. A dobbörök pedig szintèn nem kètdimenzios mozgàst vègeznek, hiszen ha a dobbör valosàgàt le is egyszerüsitjük egy kètdimenzios korongra, a rezgès folyamàn azonnal hàromdimenzios lencsèvè vàltozik, mely hol homorù hol domborù.Es ha az idöt is belevesszük a jàtèkba akkor màr nègydimenziossà vàlik a kèrdès. Ez a gitàrhùrra is èrvènyes.
Persze lehet, hogy csak èn nem èrtem pontosan mire gondolsz, vagy az èn ismereteim tèvesek, de itt valami nagyon nem stimmel.
Az utolso mondatod azonban abszolùt helytàllo ès bizonyosan èrdemes megfogadni!
Mivel a hangológép is egyszerre egy csavarnál adja meg a feszességet, gyakorlatilag ugyanazt az adatot szolgáltatja egy leolvasás, mintha ott megütöd a bőrt és meghallgatod. Ezután a hangolás menete semmiben sem különbözik, csak a füled helyett a szemedel kapod az információt. Nekem van egy DrumDial, kipróbáltam, pontos jó műszer, érzékel apró különbségeket. De csak azokban a helyzetekben használható, amikor füllel is elboldogulok. Ha valami nagy gáz van a hangolással, akkor agyalni kell, a DD nem segít. Úgyhogy nem is használom. Gyakorlatilag azoknak jó egy ilyen, akiknek a füle nem túl kimunkált és nem hallja az apró különbégeket. Ennek hátránya, hogy így nem is fog kialakulni a hallása, vagy lassabban.
A dobok valóban sokféle hangot adnak ki, a húros hangszerekkel nem összehasonlítható módon. Ha egy gitáron megpengeted a 440Hz-et (A), akkor mellette a következő felhangok szólalnak meg: 880Hz, 1320Hz, 1760Hz, 2200Hz, 2640Hz, 3080Hz, 3520Hz, 3960Hz, 4400Hz, stb. Vagyis az alaphang frekvenciájának többszörösei. Ezek egyébként zeneileg oktáv, kvint, kvart, nagyterc, kisterc, stb… hangközre vannak az alaphangtól. Ez a húr majdnem egydimenziós testének egyszerű viselkedése miatt van.
Egy dobbőr viszont két dimenzióban létezik, ezért sokkal bonyolultabban rezeg. A felhangok nagyon szabálytalanul jelennek meg (un. Bessel fügvény határozza meg), és ezért mindegyiket külön zenei hangnak halljuk, nem olvadnak egybe, nem egészítik ki egymást. Tehát ilyen szempontból igaza van annak, aki azt mondja, hogy a doboknak több hangja van. Ennek azonban semmi köze a testhez, alsó bőrhöz, azok még plusz egyéb tényezők, de teste ugyebár egy gitárnak is van.
Naszóval a lényeg az első bekezdés. Aki nem hall jól, az vegyel DD-t vagy TW-t, aki jól hall, annak nem fogja megkönnyíteni az életét.
Az egyik cuccom -amit ráadásul legtöbbet használok- egy régi Premier Olympic, amin egybe-babák vannak, amelyek ráadásul csak egy csavarral rögzünek a testhez, ahol a furat sem éppen az újkori átmérôjû. Az egyik bôr hangolása hatással van a másikra is. Ezért nehéz hangolni, gondolom a géppel is…
Nekem a ‘Dial nagyon bevált.
Viszont találtam olyan dobot, olyan csavart, amit nem lehet vele (gyanítom, hogy mással sem) behangolni. 1*űen körbe pl 82 az összes csavarnál, 1nél pedig akkor is kb84, ha kiveszem a csavart.(nem a kivágott lábdob rezgőről van szó) Találkozott már más is ilyen hibával?
Szerintem is jó dolog,ha van egy ilyen kütyü.Nekem Tension Watch van,állítólag lehet hogy jobb a drum dial viszont nehezebb beszerezni.Nekem öcsém küldte kanadából és ha jól tudom 80 kanadai dollár,tehát kb 13.000 ft körül lehet.Azaz a Tam-Tam 14.900-ért baráti áron adja…
Okè okè, èrtelek màr, de az elejèn valami màst olvastam ki a soraid közül na! Akkor vègtère is azonos hullàmhosszon vagyunk, csak màsok az elkèpzelèseink. Nyilvànvalo, hogy az àltalad felvàzolt esetben luxus kiadàs az ilyesmi ès bizonyos èrtelemben fölösleges is. De az iràsaid elejèn ùgy tünt mintha magànak a gèpnek az èrtelmèt kèrdöjeleznèd meg. Ha most vetted meg èleted elsö cuccàt ès most kezdted el fejlesztgetni èrthetö, hogy nem pont erre vàgysz a legelejèn. Nekem viszont baromira kène. Es pont, hagyjuk a tèmàt!
Akkor most konkrètan van valakinek ilyen TW-je? Fasza?
18 vok, még kis pelyhesf@szú 😀 de amúgy hányszor mondjam már el h nem tartom feleslegesnek ezt a szart má bocsánat. úgy mondod mintha ellenezném mer modern, új kütyü és ha meglátom már vágom a keresztet az ujjaimmal és szentelt vízzel locsolom, PEDIG NEM! NA Jó azt kész akinek kell az vegye.
Az meg h inkább szóljon jól a szerkó minthogy legyen mégegy cined vagy állványod azt arra írtam h pl: vkinek csak szar szimplalábas elborul minden ütésre c. fejezetű állványa van is inkább vesz egy stabli gibrit helyette, vagy: vkinek nincsen csak az alap (kaka) szerkóhoz adott gyári noname fos szar hugy beütője van 1 db és vesz mégegyet, vagy helyette egy b8at… MERT azt meg nem hiszem el h ne tudja senki belőni tisztességes hangúra a szerkóját. ezalatt nem azt értem h mérőműszer pontosságra, de be lehet olyanra h jól szóljon. és inkább lesz egy mondjuk 75%osan jól szóló szerkóm és egy b8as beütőm (ha csak az előző esetet vesszük példának és nem egy ilyen csóringer dobos van aki csak ilyet engedhet meg magának), minthogy 100%os hiperpontosan beállított szerkó viszont serpenyő hangú cinek… másrészt koncerteken legtöbb helyen nem olyan profi a hangosítás h tisztán kijöjjenek a hangok, harmadrészt főleg a hozzá nem értő közönség de még lehet a zenésznek se tűnik fel mindnek az a 25%os különbség.
Ez, amire a link mutat, 1 bolt, csak az Ebay-en keresztül is árul, tehát +bíz6ó. több különböző fizetési módot elfogad.
Sokak szerint a DD jobb, mint a TW. De azt nem tudom, hogy itthon lehet-e kapni.
Newl! Termèszetesen mindenkinek az egyèni ès megkèrdöjelezhetetlen magànügye, hogy mire költi a pènzèt. Mit mondjak, nehogy azt hidd, hogy èn szivesen kiadok 15 ruppot egy ilyen kütyüèrt. Öszintèn szolva semmièrt nem adok ki szivesen ennyi pènzt. Az èn àllàspontom egyszerüen az, hogy nem szabad sohasem elzàrkozni az ùj dolgoktol. Sajnos az összes felmenöm olyan ember volt aki kèptelen volt elfogadni az ùjat, mindig csak règi megszokott dolgokhoz ragaszkodott. Ezèrt kèszülök ki mindig amikor fiatal embereket hallok hasonloan gondolkodni(nem tudom hàny èves vagy, de gondolom nem 60). Annak idejèn a zongoràkat vakok hangoltàk be, mert nekik volt annyira kifinomult hallàsa. Ma màr a zongoràt is hangologèppel bütykölik, ez termèszetes. A zongoristàk nagyrèsze valszeg kèptelen lenne behangolni a sajàt zongoràjàt. Ott aztàn van pàr hang amit meg kell különböztetni! Gondolj bele hàny ember van a vilàgon aki egy nyolcoktàvos zongoràn ismeri az összes hangot! Mègsem nèzhetünk le egyetlen zongoristàt sem, ès nem magasztalhatjuk egekbe a vakokat akik nem is tudnak zongoràzni!
Az hogy a dob hàny ezer hangon szolal meg nem igazàn èrtem. A dob egyfèlekèppen szolal meg, de több ezer felharmonikus hang kisèretèben. De ez nem különleges dolog, minden termèszetes hang igy viselkedik. Hallott màr valaki 750Hz-es szinuszjelet? Nem hiszem, mert termèszetes modon nem is lètezik. Ha egy gitàr “A” hùrjàt megpenditet akkor az valo igaz, hogy a 440Hz-es hangmagassàgnak felel meg, de a 440Hz mellet mèg megszolal vagy ezer frekvenciàn, kisebb nagyobb intenzitàssal. Ettöl lesz egy hang egyedi. Ezèrt nem mindegy milyen fàbol van, milyen hùr van rajta stb. Az elektromos gitàrra ez ugyanùgy igaz (ugyanis a pickupok a gitàr teste àltal keltett rezgèst is elektromos jellè alakitjàk) mint egy Stradywari (remèlem jol irtam le) hegedüre ès termèszetesen az àltalunk kedvelt dobokra. Es valo igaz, hogy az egyetlen dolog ami kontrollàlhato egy dobon az a bör feszessège. Ez a cucc èp ezèrt logikus, egyèrtelmü ès grandiozus segèdeszköz a dobosoknak. Öszintèn szolva èn màr èvekkel ezelött gondolkoztam rajta, hogy milyen fasza lenne egy ilyen valami, de elkèpzelèsem sem volt hogyan lehetne megalkotni. Tessèk màr kèsz van ès mindenki szàmàra elèrhetö. Hogy ki àldoz ennyit a kènyelemre az ugyanolyan szubjektiv dolog, minthogy 600 Ft-os Csibi dobverövel vagy 2600 Ft-os Vic Firth verövel ütïk a bört, vagy hogy e honapban nem veszek ùj kanapèt mert elöbb a villanyszàmlàt kell kifizetni. Akinek kilog a segge a gatyàbol az èrtelemszerüen nem fog ilyenre pènzt adni, de az a hozzààllàs, hogy egy cintànyèr jobban megèri szerintem eleve ott hibàdzik, hogy a kèt dolog nem összehasonlithato èrtèkü. Ezèrt nem szabad elitèlni, vagy luxuscikknek tartani. Nekem pèldàul sokkal fontosabb lenne egy ilyen mint egy ùj àllvàny. De nekem is kilog a seggem!:DD
Bennem egyébként ez a topic felkeltette az érdeklôdést ezek iránt. Már hallottam róla, de nem foglalkoztam vele. Most elgondolkodtam rajta, hogy vegyek egyet…
Nos, ha ennyi hangja van 1*re, akkor hogy hangoljam fülre?
Rá kell jönni, hogy a bőr feszesége az 1etlen, ami abszolút mérhető és reprodukál6ó tényező.
A gitárnál szükség van a pontos hangolásra, de a dobot már csak azért is bohócság ennyire tudományosan hangolni, mert körülbelül 150 ezer hangon szólal meg, amikor megütöd.
Ez szerintem már fölösleges. Szóval vannak ilyen tudományos bohócságok, amivel fel lehet vágni, de én nem fogok nekiállni ilyennel hangolni a dobomat. Főleg, hogy ezze leginkább otthon van idő szórakozni, és amikor koncertre elvitted a dobjaidat, akkor hoppá, már le is hangolódott.
Hát én is úgy vagyok vele, mint az előbbiek, inkább szóljon jól a cájg, minthogy +1 cinem vagy állványom legyen. Persze nem úgy értem ezt, hogy még cuccot se vettem és már megvan a kütyü… Alapvetően nem vagyok híve a 30 négyzetméteres szerkóknak, mint pl amilyen Terry Bozzionak van… nem ítélem el, mint zenészt, de hogy mi a fenének neki annyi tam meg 6000 lábgép…
Érdekes, az olyan dobosokra fel sem figyelnek már az olyanok, akiket nem a zenei stílusirányzat, amiben játszanak érdekel, hanem az hogy egy adott méretű szerkót mennyire képes kihasználni, és milyen technikákat használ?
Nekem pl Buddy Rich és Jojo Mayer a példaképem, mert náluk nem arról szól a dobolás, hogy váááh van előttem 5lábdob meg 40tam és 60cin, és akkor had szóljon.
Na nem offolok, lényeg hogy be kell látnunk, manapság az elektromos dobkütyük nagyon hasznosak, és kész
bízzál magadban! 😀 ez az első! de a metronóm az más, az segíti a tanulást. könnyíti is meg vmilyen szinten kötelező is. bár nekem sose volt anyagi okok miatt, pedig tudom h van olcsóbban is, de hát ez van. akartam is mindig, főleg bonyolultabb ritmusokhoz, mer mondjuk egy 4/4et mindenki érzi alapjáraton, na nem mintha azt nem lehetne pontatlanul játszani vagy elkurjantani
Szevasztok! Én mindenkinek ajánlom a hangoló gépet ,mert nagyon megkönyiti a hangolást,és meggyorsitja .Bármikor,bárhol, pillanatok alatt visza tudod oda huzni a szerod bármelyik részét ami elhangolodott,némi hallás azért kell az elsö alkalommal, hogy megtaláld a hangközöket. Felirod hogy mit hova huztál ,és még koncert elött is átnézheted vele. Meg sem kell ütnöd és gyönyörüen ott fog szolni ahova huztad!!! Studioról nem is beszélve ott lehet igazán hallani ha valami hamis.Tehát megéri a 15 rongy 1x kell megvenni.Nekem nagyon bevált nem kell pöcsölnöm vele 2-3 órát,mire végig megyek 7 testen.A mai felgyorsult életünkhöz hozzátartozik egy ilyen.sziasztok!
Uram, én most vettem metronómot, erről is lehetne topikot nyitni, én takra játszom, ugyanazért, amiért nem fülre hangolok, nem bízom magamban.
Viszont ráj5tem, hogy visszataszítóbb 1 rosszul behangolt dob, mint 1 pl. cinekkel agyonpakolt. Amíg 1 gitárosnál a tudás része a hangolás, hisz tisztában kell, hogy l1en a hangokkal, addig nálunk 1 ilyen segédeszköz +bocsát6ó.
A véleményed pedig írd bátran, azért van a topik!
megint félreértések egymás hátán, de főleg sarkítások. nem mondtam h haszontalan, nem mondtam h kurva jól hangolok, pedig nem is, nem mondtam h szar mert drága, és nem tartom meg a véleményem, mert nincs pénzem. had mondjam má el h mit gondolok, az úgyis ingyen van no meg jogom van hozzá. nem leszek betokosodott alkoholista se. ja gitárosoknál már más a szitu főleg elektromosra, bár ha valaki fülre be tud hangolni jól pl egy akusztikus gitárt lehet h jobban ért hozzá és jobban felfigyelek rá vagy nem is tudom h mondjam de érted a lényeget, ha már ilyen pro akkor nyílván a játéka is olyan. ezzel most nem azt akarom mondani h aki hangológéppel hangol gitárt, de nagyon tud azt lenézem mielőtt még mondanád de érted.. jó lehet dobra is, nekem és sztem a nagy átlagnak nincs ilyenre pénze mert 15 ezerből pl lehet cintányért venni vagy állványt stb. ami azért valljuk be fontosabb. biztos jó nem vitatom ha megtehetném vennék is márcsak a kíváncsiság kedvéért is, nem vszínű h állandó használatba lenne egy ilyen kütyü nálam, de kitudja még mit hoz a jövő majd ha aranyrudakat szarok akkor meglesem
Nekem a TAMA TENSION WATCH van az a tapasztalatom, hogy pergő dobra nagyon alkalmas, kitűnően lehet hangolni és gyorsan, viszont basszus dobra nem érdemes használni, én személyesen jó befektetésnek tartom, márcsak ha azt nézzük, hogy a pergőt mindig vissza lehet hangolni ugyanolyanra mind amilyen eredetileg volt már az is nagy segitség. A gyártó által megadodt értékek a különböző doboknak nem érnek semmit mindenki ki kell tapasztalja a saját hangolási értékeit.
Egyetèrtek a tènnyel, hogy rendkivül hasznos egy ilyen talàlmàny. Akik nem èrtenek egyet ezzel azoknak azt javaslom probàljanak megszabadulni az öregemberekre jellemzö bebetonozott rögeszmèktöl ès konzervativizmustol, a “règen mi igy csinàltuk ès ùgy volt jo, meg az igazi dobos ilyen meg olyan” elkèpzelèsektöl. Akik nem tudnak befogadni valami ùjat azokbol lesznek a 60 èves alkoholista haknizenèszek 30 èvvel ezelötti dobokkal ès technikàkkal. “Edes fiam èngèmèt màn nèm èrdekelnek ezek a dogok. Annak idejèn nèkünk nèm kölött ilyen oszt mègis megvotunk!”-biztos ismerös szöveg nem?
Szoval elgondolkozhatunk azon is mit csinàlnànak a mai gitàrosok kromatikus hangologèpek nèlkül. VICC!
Egyèbkènt meg lehet, hogy valaki azt hiszi magàrol, hogy ö tud dobot hangolni fülre, de valojàban egy kalap szar amit csinàl. Ilyen esetben a hallgatosàg megkimèlèse èrdekèben is hasznos egy ilyen szerszàm. Plàne ha az illetö tudja is magàrol, hogy nehèzsègei vannak.
Akinek pedig nincs erre pènze az tartsa meg a vèlemènyèt, mert èn sem irom a K zildjian-rol hogy szar mert dràga ès nem tudom megvenni.
En probatermekkel foglalkozom ès napi problèmàm a dobok àllando hangolàsa, miutàn a napi 6-8 oràs igènybevèteltöl hamar elhangolodnak. Nekem pèldàul isteni àldàs lenne egy ilyen kütyü mert pillanatok alatt visszaàllithatnàm a jol bevàlt hangra a cuccot. NNYAM! Kösz az ötletet!
Igen, ahhoz kell fül, és ezt senki nem tagadja, hogy a dobokat 1máshoz hangold. Viszont nem kell a fület kicsavarva hallgatni, hogy melyik csavar mélyebb-magasabb, és itt jön a DD/TW másik nagy előnye: a csend.
BB-nek is írtam már korábban íméjlben, hogy minden elismerésem azoké, akik tudnak dobot fülre hangolni.
szerintem ez nem emberfüggő.. mindenki tud hallás alapján, ugyanis úgy hangolod be ahogy tetszik a dobod és az egyes részek hangja. ez csakis idő és fáradtság kérdése h van e elég kitapasztalni. max ahoz kell fül h pl a tamok egymás közti hangmagasság különbsége egyforma legyen, magyarul arányosan mélyüljön. zenész, főleg dobos csak hall már annyira jól h észreveszi a különbségeket vagy a hibákat. az meg h a gép pontosabb az 1 dolog, de sztem még ha az elején szarabbul is megy (mint pl nekem), akkor is jobban megéri fülre, ha már belejött az ember mint, hogy mindig egy gépre hagyatkozzon, ami nem biztos h mindig veled lesz, a füled meg igen! az meg a másik h elég drága luxus
Sok kérdés hullott 1*re.
Newl, a +nemférést előbb magyaráztam, a vájfülűek azok, akik -tőlem/ünk eltérően- tudnak hallás alapján dobot hangolni.
Szalma, az a lényegük, hogy csavaronként a bőr feszességét mutatja, a bőrbe mélyedő, rugózott tű mozgat 1 mutatót 1 körskálán. Így pontosan 1enletesre hangol6od a dobot, a számokat felj1ezve pedig bőrről bőrre +ismételheted ugyanazt a hangolást/hangzást.
mi az h nem fér meg 1 topikban? ez nem párttaggyűlés.. tudtommal az Hangolás címen van itt pedig HANGOLÓgépekről van szó. na? csak tán a része annak… mindegy. amúgy meg mit értesz vájtfülesek alatt?