Na, ezzel én is így vagyok, tompítást csak a lábdobon használok, ott is csak egy Powerkick párnát (tudom ajánlani!).
Az Emad tépőzárakat a Tamtamban ajánlották. Ezeak a kis bizbazok nem tompítják le a bőröket, mint pl. a karikák vagy a dobtestbe csavarozható denferek, csupán az esetleges utózajt csökkentik (kiváltandó a papír zsebkendő ragasztást a bőrökre). Főleg pergőnél szokott előfordulni, hogy ütés után egy idegesítő zaj hallható. Persze ez hangolási probléma, és többnyire a bőr “szakszerű” hangolásával orvosolható, de van, hogy a mikrofonok akkor is találnak zajt, amikor a fül már nem
Erre tökéletes, de senki ne várjon tőle csodát, olyan radikális hatást, mint a karikák vagy a denferek, közel sem lehet elérni velük.
Itt megjegyezném, hogy nem vagyok híve a tamok tompításának, mert pont a lényeg veszik így el (persze ízlés dolga), hacsak nem nagyon alsó kategóriás dobcuccról van szó, aminek alapból doboz hangja van ás muszáj csillapítani a zörgést.
A rezóbőrök feszítésével csökken a lecsengés hosszúsága, de a tamok hangja is magasabb lesz.
Én Remo használó vagyok, így az Evansról nincs sok tapasztalatom, de egyes bőrtípusok különböző hosszúságú lecsengést eredményeznek. A Remo honlapján minden egyes bőrtípus értékelve van az attak jellege, a hangerő és lecsengés hosszúsága tekintetében. Nézz körül.
Az sem rossz cucc, amit Habib is ajánlott, ezek tépőzáras tompító szalagok, én is használom őket, de nem a lecsengés hosszának a csökkentésére, hanem az ütéskor keletkező “nem kívánt” zaj kiszűrésére. Jó kis cucc egyébként.
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, lehet hogy volt róla szó, csak ku..a lusta voltam visszamenni,, natehát a kérdésem a következő lenne, a tamok hangjai nem nagyon tetszenek mert nagyon sokáig szól pedig normálisan van behangolva, na most karikákat nem szeretnék rá, jelen pillanatban zsepivel van tompítva de szeretném úgy tompítani, hogy ne legyen rajta semmi ilyesmi, azzal, hogy a rezo bőrt erősebben meghúzom azzal mennyire tompul illetve mennyire állítódik el a hangzás? Vagy milyen javaslatokat tudnátok nekem adni? a tamokon EVANS G2 clear bőr van
Válaszokat előre is köszi
Ha tojástartókat is teszel rá, akkor szerintem jól. De ettől még nem lesz süket szoba (a mélyek szeretnek “átmenni”), szóval ne a panelben kísérletezz vele
A szivacsot felejtsd el!
Igaz, hogy jobban néz ki mint egy akármilyen rongydarab, de a rongydarab pont annyit tompít, amennyit kell. Használd inkább azt!
Jótanács, mert nekem is ez volt a gondom… igaz évekkel ezelőtt
Ptomi: Szerintem kicsit túltömted a lábdobot azzal, hogy körbeér a szivacs.
Elég lenne csak az alsó harmadba (a lábdob teljes belső kerületének egyharmadába) tenni szivacsot. Ezt arra alapozom, hogy a Tama forgalmaz egy Powerkick nevű, szintén kb. 10cm vastag szivacsot ugyanerre a célra. Én is ilyet használok, és elégedett vagyok vele (igaz, én Tama Rockstarhoz használom, annak pedig mások a hangtulajdonságai, mint a Magnumnak).
A másik tippem, hogy szerezz be egy mikrofonnyílással rendelkező frontbőrt (a Magnumok általában nyílás nélküli frontbőrrel vannak szerelve). Ettől persze a játékérzet is némileg meg fog változni, de a hangja mindenképp dögösebb lesz.
Heló! Van egy Magnum lábdobom, tettem bele 10 cm vastag szivacsot (ami teljesen körbeér) a hangja nekem bejön, csak az a probléma, hogy halk lett így a lábdob. Mit javasoltok, mit csináljak vele hogy hangosabb legyen? Vágjak bele a szivacsba?
Samy: Köszi a tippet. az az igazság, hogy én sem vagyok tompítás párti. De nem minden bőrrel sikerül tompítás mentesen kiszűrni a zajt.
Egy fasza kis Mapex Chromium pergőm van, amit jónéhány éve püfölök már, és eddig nem volt vele gondom. Nemrégiben bőrt cseréltem rajta, és egyszerűen nem tudom úgy behangolni, hogy ne legyenek nem kívánt zajok.
Nekem a tapasztalatom annyi, hogy nem érdemes letompítani a pergőt. Tudni kell jól behangolni. A bőröket szépen feszesre kell húzni, mert különben akármelyik BlackPanthernek is foscsi hangja lesz.
Nekem a gyári bőrök vannak fent, és ugyan van zizegős sodrony hang, de azt sajnos nem lehet kiküszöbölni.
Rezót meghúzni, ütőbőrt meghúzni (ha nem akarsz üveghangot, akkor ne húzd túlságosan), ja, és a sodronyt is tessék meghúzni.
Ha tompítani akarsz, akkor számolj azzal, hogy a pergő veszít a hangerejéből. Léteznek olyan pergőbőrök, amiknek a széle gyárilag tompítva van, sőt még lukacsos is van (Evans Genera Dry). Ha mindenképpen tompítani akarsz, akkor MoonGel. Én tamtamban vettem egy ilyen kis szilikon lapocskát, amit fel lehet ragasztani a bőrre (és ugyanilyen egyszerűen le is lehet venni, mert az anyaga tapadós, nincs rajta matrica), és szuper. Ha több tompítás kell beljebb rakod, ha kevesebb, akkor a pereme felé.
Kéne már tartani egy workshopot, ahol lehet tesztelgetni a pergő soundokat, és a kezdőknek megmutatnánk, hogyan is kell csinálni.
(félreértés ne essék, nem vagyok profi hangológép, de én is szívesen tapasztalnék újabb technikákat)
Üdv Mindenkinek!
Van valakinek tapasztalata a pergő belsejébe vagy a kávára szerelhető tompítóról (ami a bőrnek nyomódik és így szűri ki az ütés utáni nem kívánt zajt)?
Nem igazán vagyok tompítókarika párti, papírzsepit ragasztgatni meg végképp nem szeretnék a bőrre.
Szerintem is 2 tánynyér összerakva. http://www.youtube.com/watch?v=IaqZCAkdcSg
1:55 itt is 2 tányér van összerakva mondjuk eltérő méretűek de hallható vmennyi azonosság.
Hát igen, végülis akkor ez az eredmény. A dobok meg szerintem izomból le vannak tompítva az alsó bőrön. Szerintem ez azért van hogy a többi embert ne zavarja, ami meglepő ettől az elég nagyképű fickótól szerintem.
Vagy várj csak! Leolvasgattam a hozzászólásokban és valaki azt írta két ugyanolyan cintányért összerak és úgy használja őket. Ebben, ha jobban megfigyeled lehet valami, mert látszik többször is a videóban, hogy elég vastagok a cinek.
A topicot olvasgatva megosztanám veletek néhány tapasztalat tompítás és lábdobmikrofonáz témában.
A tompítókarikákat nem szeretem. Ez persze egyéni ízlés (és műfaj) kérdése, én azt szeretem, ha a tamok hangja a hosszú lecsengésű, ennek megfelelően lehetőleg egyírétegű ütőbőrt vagy maximum Pinstripe bőrt használok. Ráadásul nekem mintha rontaná a bőr dinamikáját (prersze lehet, hogy ez csak pszichés nálam).
Ugyanakkor olcsóbb és/vagy régebbi dobfelszerelések esetében szükség lehet a tompítókarikák használatára, ha nem akarjuk, hogy a tamok “plümmögjenek”, zúgjanak. Több dobosnál is megfigyeltem, hogy márkásabb pergjük is zajosan szól (minden ütés után egy fémes “visszhangot” adnak ki), amit tompítókarikával igyekeznek ellensúlyozni. Pedig ennek a zajnak az oka – tapasztalataim szerint – a rossz bőrfeszesség: vagyis a bőrt feszítő csavarok aránytalanul vannak megfeszítve, az egyik oldalon erősebben szorítják a kávát a testhet, mint a másikon, ezért a bőr nem egyformán feszes. Érdemes ilyenkor újrahangolni a pergőt – ügyelve az arányos bőrfeszességre – és nagy valószínűséggel a zaj is megszűnik.
A lábdobot szinte minden esetben tompítani kell, de vigyázva, hogy ne tömjük túl. A régi (Magnum) cuccom lábdobjában egy nagy párna volt tompításként, amitől mikrofonozatlanul állati jó csattogós metálos hangja volt a lábdobnak, azonban mikrofonozva olyan lett, mintha egy kartondobozt rugdosnál. A jelenlegi Rockstarban elég egy kispárna némi nehezékkel, ez nem “üti agyon” a Tamam lábdobok jellegzetesen erőteljes hangját.
A lábdobmikrofonozás tekintetében én is mikrofonnyílás párti vagyok. Azonban arra vigyázni kell, hogy a technikusok sok esetben nem lábdobmikrofont használnak erre a célra, sőt, még arrra sem veszik a fáradtságot, hogy állványra tegyék, hanem egyszerűen belehajítják a lábdobba, aminek az eredménye, hogy baromi szarul fog szólni a cucc. Másik tipikus hiba, amikor nem lábdobmikrofonnal hangosítanak, hogy a mikrofont szögegyenesen a lyuk szájához helyezik, ez pedig azt eredményezi, hogy a mikrofont bezavarja az ütéskor kiáramló levegő. Ez különösen egy gyorsabb duplázásnál kellemetlen, mert levezérelheti a “második” (tizenhatod értékű) ütéseket. így azok halkabbak lesznek, és olyan lesz, mintha csak nyolcadokat játszanál szimplalábgépen.
Akkor itt adnék tippet másoknak is. Mostanság elég nehezen beszerezhető dolog (és drága is) a Mongel. Én mást használok évek óta helyette, tökéletes, méretre szabható, olcsó, 1000 évig elég. Megkapd bármelyik írószerbe. Blu-Tack http://href.hu/x/fx90
AZt szeretném kérdezni, hogy ma vettem Evans E-ring szettet, fúziós méretben. És ugye kettő 14″-os van benne, az egyik az 14″ * 1,5″ a másik 14″ * 1″. Az lenne a kérdésem, hogy melyiket kell pergőre tenni? A vékonyabbat, vagy pedig az állótamra megy a véknyabb?
Hát én maradok a tompítókarikánál és/vagy a szilikon tompító-takonynál.
Ez a fajta tompítás, szerintem az Amati dobok felvirágzásának idején voltak divatban, akkor még a testen belül voltak felcsavarozva, külső állitási lehetőséggel, aztán néha elő-előtűnnek, de szerintem ilyen filces felcsavarozható, kávakrómozást tönkretevő cuccok nem nagyon népszerűek már.
Sziasztok!
Keresek megvételre Evans Emad rezo lábdobbőrhöz ,szivacskarikát(tompitót).
Gyárilag 2 db-ot adnak az új bőrrel.Nekem a hangosító elszakította a lábdob mikrofonnal!Szeretnék valakitől venni egyet!Ha van feleslegesen valakinek,szivesen megvenném!Sürgős!Ide várom :0647378-908 vagy pito@freemail.hu Az árban megegyezünk.Írj vagy hívj…..köszi
Bizsu nagyon jókat mondott egyetértek… (csak tudnám, hogy hogy írja be ezt a kacifántos usernevet minden belépéskor…;})
ami a kivágást illeti szerintem is befolyásolja a hangot a méret és az elhelyezkedés is (ha belegondoltok, a rezólyuk tkp. egy légréssel kialakított tompításként is felfogható…)
A kivágott és nem kivágott lábdob egész más hangot biztosít, de máshogy is kell rajta játszani, arról nem is beszélve, hogy más más stílusokhoz használják, közel sem a hangoítás miatt érdekes. (a hangosítóknak meg kell mondani, hogy tanulja meg a szakmáját, nekünk meg dobolni kell megtanulni. )
A kivágott lábdobot megrughatod úgy, hogy “bent tartod” az ütőfejet, míg ezt a technikát nem igazán alkalmazhatod a teli bőrrel mert a nagy levegő visszarugása miatt “pattog” a fej. Sokkal szebb hangon szól a lábdob ha nem tartod bent, de egy jó kis metálnál ez nem oszt nem szoroz, ott az imént említett “bálnaszív” a lényeg, míg a jazzben elengedhetetlen a “nem bent tartott” technika. Próbálkozni kell vele, én is most már átszoktam teljesen erre, mert így hagyod rezonálni a dobtestet, míg ha bent tartod meghal a hang. Ez így van ha kivágod a bőrt ha nem. Stílus határozza meg melyik hang karakter illik oda.
hát van saját technikusunk hála magasságosnak
de megszoktak lepődni hogy milyen jó hangja van, pedig nincs is kivágva, szerintem ez egy elég nagy tévhit hogyha hangosítani akarod a lábdobot ki kell vágni!
Pár centire a bőr közepétől és olyan telt hangzása van hogy ihaj
Nekem sincs kivágva. Viszont az nem igaz, hogy a lyuk elhelyezkedése a bőrön lényegtelen. Ha középen van, más hangok jönnek jobban, vagy tompulnak jobban, ha közelebb van a lyuk a széléhez, ha távolabb, megint más. Ez mind-mind befolyásol. Nem iszonyatos módon, de észrevehetően.
Szerintem ez a kivágás dolog ember függő, mivel ugyis lehet hangosítani egy lábdobot hogy nincs kivágva mint pl. nekem! Semmivel sem vagyok hátrányosabb kivágatlan lábdobbal
Igen, nő a hangereje. Meg megjön a csattogása. A levegőnek meg vhol ki kell jönnie szerintem. De hát ízlések és pofonok, nekem soha nem fog tetszeni egy kivágatlan lábdobbőr.
semmi jelentősége… valaki jobb, valaki baloldalra rakja, valaki mindkét oldalra, valaki felülre, valaki pedig (mint pl én) sehová, mert enélkül is tökéletesen meg van elégedve a lábdobhanggal…
Nekem egy pléd van benne, és ki van vágva ilyen gyári karika segítségével. Szerintem mindenképpen ki kell vágni. Akkor jön meg a lábdob igazi hangja. A lyuk nélkül fojtott, tufa, semmitmondó hangja van.
Mindenképp befolyásolja a hangzást, hogy mennyi minden van térben. Ha kevés, akkor zeng, ha sok, akkor kopog és nincs hangja. Ezt ki kell tapasztalni. Nekem egy 5-6 centi puha szivacs van bent, picit rövidebb mint a lábdob, így tudok játszani a hangzással, hogy az ütő bőrhöz érjen, vagy a rezobőrhöz.
A kis lyuknak esztétikai jelentőségű. A mérete ami befolyásolja a hangzást.
És még valami. Én ezt a lyukat többnyire – ha szemben állok a lábdobbal – a jobb alsó sarokban szoktam látni. Van-e ennek a lyuknak az elhelyezés szempontjából jelentősége, avagy ez csupán esztétikai kérdés? Ja, és bocs, ha ez mások számára kézenfekvő!
Sziasztok! Egy másik topicban olvastam a lábdobok frontbőrének kivágásáról, különféle ruhaneműkkel való tompításáról. Én a Basix-em gyári ütőbőrénél kezdtem használni egy vékonyabb plédet, amit részben az ütőhöz, részben pedig a rezóhoz érintettem. Most P3 van rajt, de a plédet változatlanul meghagytam. Lehet, hogy most inkább el kéne távolítanom? Mi a véleményetek? Olvastam, hogy a rezó szolid módon történő kivágása is jótékony hatású lenne a hangzásra. Korábban arról értesültem, hogy ezt a lyukat megejteni inkább csak akkor érdemes, ha mikrofonozzák a szerkót? Segítsetek, plédet kivenni, CD-s lyukat elkészíteni, s máris még jobb a hangzás? Kösz a hozzászólásokat!
Szerintem ez nem igaz, hogy minden ütés egyforma hangos, persze be lehet úgy állítani az érzékenységet, normál esetben pont ez a lényege, hogy a piezo érzékenységének állításával ha gyengén ütöd meg akkor halkan szólal meg, viszont ha erősen akkor hangosan. Amire te gondolsz szerintem hogy ugyan olyan hangon szólal meg bárhol ütöd, bár ha több érzékelő van akkor ez sem igaz.
egy érzékelő, amit rászorítasz a bőrre, kivezeted egy dobagyba, azt egy hangfalra/hangszóróra, és minden ütésed egyforma hangos lesz, függetlenül attól, milyen erővel vagy hol ütőöd meg a bőrt, illetve szabályozhatod a dob hangját is, ha a dobagyból különböző hangmintákat rendelsz hozzá…
Bocs, hogy a mások számára nyilvánvalóan érthető terminológia közül a Speedstar által említett “trigger” kifejezés után érdeklődöm. Mi is tulajdonképpen ez?
Megéri az árkülönbözetet, elhiheted. Nem “fullad be” úgy a hang, mint a Pinstripe-nál. (én is sokat kapirgáltam az árát, de megérte). A tompítás és a kellemes sustain nagyon jó aránya, ami ezt a bőrt olyan jóvá teszi.
(Az, hogy milyen bőrt teszek a lábdobra, végső soron majdnem mindegy, mert fullra ki van tömve a test, ui. triggerrel használom a lábdobot.)
Mondjuk az Evans Emad…hát az valami brutális. Na arra tényleg érdemes áldozni. Az az igazi mély öblös dögös lábdob hang amit sokan keresnek. Csak ajánlani tudom.
Drága bizony. Ha az EC2-t raknám minden tamomra az 18.200.- nál megállna. Ha uyanezt Pinstipe bőrökből (ami szerintem hasonló) 13.900.- De tényleg jók az EC2 bőrök.
Tambőr? Evans EC2. Könnyű hangolni, és a két réteg (+ beépített tompítás) ellenére sem lesz a tamnak kartondobozhangja. Eddig Remo-kat használtam, de ezután eszemben sincs, h elszáll a pergő- vagy a lábdobbőröm, ott is Evansre cserélek, úgy tűnik. Drága az EC2, de megéri.
Kétoldalas szőnyegragasztót próbáld meg. Tekercsben például a TTL-ben. Mindkét fele ragad és kb 5 centi széles. Ha pesti lennél adnék neked ingyen annyit.
A lábdobomba vettem egy Evans RGS tompítót, ami kiegészítve egy Evans szivacsgyűrűvel elég jó tompítást ad. Ám a gondom az, hogy a tépőzár azon fele (merthogy tépőzáras megoldással lehet stabilan a lábdobba helyezni), amelyik a lábdob belső felére lett ragasztva, elengedte a fát. Tudtok valami ragasztót javasolni, ami rugalmas, de jól fogja mind a fát, mind a tépőzár alsó részét? Előre is köszönöm!
Szerintem lábra mindenképp REMO Powerstroke3, vagy EVANS EMAD (1-2).
Tamokra nekem mind a clear, mind a coated Emperor bejött. Alulra is érdemes venni valami ugyanolyan márkás rezó bőrt, de szerintem a gyárival sem lesz mérföldekkel rosszabb.
Akár a pergőre is vehetsz újat, hacsak nem az azon lévő gyári bőr valami minőségi. (merthogy van, hogy rendes pergőbőrt raknak a pergőre, nem csak valami “jobbhijjánjóleszezis” vackot)
Majd a fejleményekről, és tapasztalatokról számolj be
A véleményeteket szeretném kérni. (lehetőleg ne írjatok olyasmiket, hogy “Vegyél új dobot!” ) Egy Pearl Target cuccom van, és teljes bőrözés előtt áll. (illetve stúdiózás előtt is) Nagyon fontos lenne, hogy végre belőjek valami normális tam/lábdob hangokat. Eddig Remo Pinstripe bőröket használtam, de a hangjuk förtelmes. Rezonátorként a gyári bőrök vannak rajta, amik mindenbizonnyal maradnak is, csupán a felsőket szeretném komplett újítani. Milyen bőröket ajánlanátok hozzá? (tipus, ár nem számít annyira, a lényeg, hogy könnyen beszerezhető legyen, és azért ne kerüljön egy vagyonba) Hallottam pár dolgot a Remo Emperor (coated) cuccokról… Szerintetek? Vagy mit tegyek rájuk, hogy szépen szóljanak. Igen, tudom, hogy nem egy pró dobcuccról van szó, szóval csodát nem is akarok csinálni, de azért legalább szóljanak már azok a tamok úgy, mintha tamok is lennének, nincs igazam? A pergőmmel maximálisan meg vagyok elégedve, mivel azt teljesen újat vettem. (Gretsch – Black Hawk, 14″/6,5″, fém)
Paraméterek: 2 felső tam (12″ és 13″) és egy álló (16″)
Előre is köszönöm a segítséget!
U.I.: Valamint szükségem lenne pár tam hangolós videóra, esetleg leírásra, hogy átnézzem az ezzel kapcsolatos ismereteimet is egy kicsit.