Kezdőlap Fórumok HANG, HANGOSÍTÁS Hangolás Hozzászólás: Hangolás

#1078630
brown
Felhasználó

Sipol=kong? Milyen zenei stilus? Milyen hangot akarsz hallani?
Kishazánkban hangmester képzés van csak. Azt hiszem a hangmérnök képzés van már 2 egyetemen, de elég friss még nem estek ki végzősök és ha ki is estek…
Rossz mikrofon pozicionálás eredménye lehet olyan hogy jobban kong mint szabad térben. Ha tul kis felületét veszi a mikrofon (nagyon direktbe rá van fordítva) akkor szokott előfordulni. Én szeretem egy picit távolabról mikrofonozni a dobokat, ha levegősebb felvétel megfelel. Viszont, ha közvetlenebb rövidebb hang a cél, akkor pedig közelebb de mindenképp off-axisba, azaz nem a bőr tengelyében, hanem attól eltérően, ferdén, hogy nagyobb bőrfelületet vegyen és hogy a légnyomás ne csessze el a miksit, stb. Bőrök hangolása tekintetében, a sipolás elkerülésére a két bőrt nem szabad azonos feszességre hangolni, mert igy állóhullámok kevésbbé alakulnak ki. Előszőr precizen be kell hangolni a csavarokat (szokásos módon), hogy egy bőr ne adjob ki több eltérő frekijű hullámot. Pergő esetén a rezo bőrt feszesebbre szoktam húzni, tomok esetén fordítva, ütő a feszesebb. Majd ha nature jól szól akkor fel kell mikrofonozni. Ha mikrofon apró 5-10 mm-es mozgatásával nem jön ki belőle értelmes hang, akkor kell egy jobb miksi :). Viccet félretéve, esetleg egy csavart kiszemelsz és direkt elhangolod a pergőt miközben figyelik benn, hogy mikor elfogadható a hangja. A lényeg, hogy ahova a miksi néz ott jó hullámok legyenek.
Miközben ezt csináljátok ujjal denfeld néha a bőrt, hogy ne kongjon és úgy is hallgassátok meg. Ha igy valami értelmes hang kijött, akkor egy pzs+szigszallag párossal, vagy egy Remo demfer karikával tompítsatok az ütő bőrön, hogy a zenéhez passzoló mértékig kongjon csak.
Ha fa pergőd van és rockot játszol, akkor vegyél egy fém pergőt. Mert egy olcsóbb fa pergőnek hát igen, lavor hangja van közelről mikrofonozva,de valamenyit a tompítás segít.
Továbbá egy jó hangmérnök azért még mindíg tudna ugyanezzel a pergővel kezdeni valamit. Pl.: Alulra is rak egy miksit amit külön rögzít. Ez a sodrony hang miatt kell. Majd mindkét sávra külön rak egy-egy gate-et hogy beállítsa mekkora kongás maradjon benne. Gyakorlatilag a felső miksit előbb ki lehet kapcsolni. A sodronyt lehet távolabbról mikrofonozni. A kettő csatorna között persze fázisfordítás van.
Sok sikert!

Jah, ha élőben nem sipol, akkor nem a pergővel van baj természetesen. A hangmérnök szakmája az lenne, hogy egy hangszert fel tudjon venni legyen az zongora, nagybőgő, dob.