Közepes minőségű akusztikus pergő doboknál gyakori az ilyen dobtest, faszeletek egymásra halmozva, majd hengeralakúvá hajlítva és összeragasztva. Ezen szerkesztési eljárással egy erős dobtestet hozhatunk létre, valamint előnye, hogy kevés a ragasztó a bőr és a dobtest érintkezési pontján. Ám az egymásra halmozott farétegek között jelentős mennyiségű ragasztó található, így ugyanazon hátrányok érvényesek ezen dobok esetében… Tovább »

Elsődleges, jó minőségű akusztikus pergő doboknál gyakori ez az építési mód, mely a hordóéhoz hasonlítható. A fa darabok úgy vannak megvágva, hogy a szekciók henger alakban könnyen egymásba illeszthetőek és ragaszthatóak legyenek. Ez a fajta eljárásmód nagy mértékben csökkenti a ragasztó mennyiségének szükségességét, mely egy olyan rendkívüli hangzásminőség javulást eredményez, amely a fent említett dobtestek… Tovább »

Az akusztikus pergő dobok legjobbjai készültek ilyen eljárási móddal. Néhány gyártó tévesen “Szilárd, Kötött” dobokként emlegeti ezeket. A dobtest fala egyetlen fadeszkából készül, melyet gőzzel hajlítanak. Ez a gyártási mód egy rendkívül erős testet hoz létre, mely csak egy ponton van összeragasztva. A bearing edge stabilizálásához erősítő gyűrűket használnak, ezen tény miatt nem hívhatjuk ezeket… Tovább »

Ezeket a dobtesteket egyetlen, esztergagépen precízen hajlított deszkából készítik. Bár sok társaság használja a tömör, szilárd jelzőket dobjaikra, valójában csak az amerikai Oregon Drums és az ausztrál Brady Drums cég, melyek ilyen típusú dobjai méltán megérdemlik a “tömör, szilárd” jelzőket. Ezek a dobtestek valóban egyetlen, hajlított, majd égető kemencében szárított fából, illetve üreges fatörzsből készültek.… Tovább »

Az elmúlt néhány évtizedben több számos próbálkozás történt a dob hangzás akusztikai tökéletesítése és egy szabadabban rezonáló dob létrehozása érdekében. Ebben a fejezetben bemutatok néhány olyan társaságot, mely a bőrt erősítette anélkül, hogy lyukakat fúrtak volna a dobtestbe.

A Pearl társaság Free Floating System alapján készített pergő dobjai több mint egy évtizede a legjobban eladottabbak és a legszélesebb körben használatosabbak. Az eljárás lényege az, hogy a fém részek nagyrészét eltávolították a dobtestről, így az egyéb összetevő anyagok jobban és szabadabban rezonálhatnak, tehát a hangzás jobbá válik. Ez a szerkesztési mód azt is lehetővé… Tovább »

Mint bizonyára minden iskolás korú gyermek tudja, a hang hullámok alakjában terjed. Bár ez szabad szemmel nem látható, a dobtest egy gitár húrhoz hasonlóan reagál. Ha a rögzítő babákat a dobtest olyan pontjaira helyezik, ahol minimális a rezgés (szinte semmi), a test rezonanciáját nem hátráltatják ezek a fémszerkezetek. A bőr és test együttes rezonanciája alkotja… Tovább »

Amikor megütjük a dobot, a belül lévő levegőnek el kell távoznia, hogy a dob rezonálhasson. A legtöbb dobon egy rés van valahol a testen, elhelyezése a gyártótól függ és rendszerint nem akusztikai szempontok alapján fúrják a légrést. Noble és Cooley szerint a több, tökéletesen elhelyezett rés nemcsak hogy javítja a hangzást, de az érzetben is… Tovább »

Pontokba szedve a következő hasznos tényeket szögezhetjük le, melyek mindenképpen megfontolandók egy jól rezonáló, sokoldalú dob tervezésekor: